2 צפייה בגלריה
תחנת האוטובוס בכביש 6
תחנת האוטובוס בכביש 6
תחנת האוטובוס שבה תועדו מפגשים בין החשודים
(צילום: Google maps)
המשטרה הודיעה היום (ד') כי חוקריה ביססו תשתית ראייתית לכאורה נגד חשודים מרכבת ישראל, משרד הבינוי והשיכון, עיריית טירת כרמל וקבלנים בגין עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון ועבירות על פקודת מס הכנסה ומע"מ. לפי החשדות שנחשפו ב-ynet, עובדי ציבור בכירים ברשויות הרלוונטיות קידמו ענייני קבלנים בתמורה לקבלת כספי שוחד.
החקירה הסמויה, שהפכה לגלויה בפברואר השנה, נוהלה על ידי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) בלהב 433 - תחילה על ידי תת-ניצב אלי אסייג ובהמשך על ידי מפקדה החדש תת-ניצב בועז בלט.
2 צפייה בגלריה
בניין להב 433
בניין להב 433
משרדי להב 433 בלוד
(צילום: יריב כץ)
עם המעבר לחקירה גלויה, בוצעו פעולות חקירה רבות ומגוונות שכללו חקירה וגביית עדויות של עשרות חשודים ומעורבים, ביצוע עשרות חיפושים ותפיסה של מאות מוצגים אשר הובילו לביסוס תשתית ראייתית לכאורית. במהלך התקופה מעצרם של החשודים הוארך מעת לעת וחלקם שוחרר בתנאים מגבילים, לרבות איסור עיסוק והרחקה ממקום העבודה.
במשטרה ציינו כי "מתוך חומר הראיות הרב שנאסף, עולה לכאורה תמונה לפיה במשך תקופה ארוכה, עובדי הציבור פגעו באינטרס הציבורי ופעלו באופן שיטתי תוך ניצול מעמדם, על מנת להשפיע ולהיטיב עם הקבלנים בקידום מכרזים ותשלומים, בתמורה לקבלת כספי שוחד הנאמדים במאות אלפי שקלים ואף בחלק מהמקרים, בוצע שיפוץ בבתיהם של חלק מהחשודים באמצעות אותם קבלנים".
עוד צוין בעקבות החקירה שנוגעת לעבירות על טוהר המידות ושחיתות ציבורית מצד בעלי משרה בכירים בחברות הממשלתיות והרשות המקומית כי "תיק החקירה הועבר לעיון והחלטת הפרקליטות".
חודש לאחר הפיכת החקירה לגלויה, נחשף ב-ynet כי המשטרה הציבה מצלמות נסתרות בתחנת אוטובוס שוממת באזור הצפון - שם נהגו החשודים להיפגש ולהעביר ביניהם את כספי השוחד באמצעות מעטפות. שווי הסכומים שנתפסו במסגרת החקירה, חלקם במזומן וחלקם ברכוש, נאמד בכ-20 מיליון שקל.
מעו"ד אייל בסרגליק, המייצג את תמיר שניידר, נמסר: "אין חדש בכך שלהמלצת משטרה אין כל מעמד מחייב. העובדה ששוב המלצת המשטרה הודלפה לעיתונות טרם ההודעה שהתקבלה לבאי כוח החשוד היא עניין לא תקין שיש לטפל בו משמעתית. לגוף העניין וכפי שהוכח בחקירה - למרשנו אין כל קשר לשוחד או אבק שוחד, הוא לא ביצע כל עבירה והדברים יוכחו ככל שחלילה הפרקליטות תחשוב שיש מקום לקיים שימוע בתיק".