3 צפייה בגלריה
ארה"ב ויזה דרכון
ארה"ב ויזה דרכון
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הכנסת סיימה הבוקר (יום רביעי) להעביר את כל החוקים הנדרשים כדי להכניס את ישראל לרשימת המדינות הפטורות מוויזה לארצות הברית. כעת מי שיהיה אמון על ההתאמות הנדרשות במשטרה, ברשות האוכלוסין וברשות המיסים הוא ראש המל"ל צחי הנגבי, שנבחר להוביל את המשימה. בחודש יולי תגיע משלחת מארה"ב לבחון האם ישראל עמדה בכל הדרישות, עד לחודש אוקטובר עתיד להתקבל הפטור.
לפי החוק שאושר הבוקר, יוקם מרכז לאומי לאיסוף ואבחון נתוני הטיסות והנוסעים הנכנסים לישראל או יוצאים ממנה. הצעת החוק מחייבת קבלת מידע אישי מחברות תעופה לגבי נוסעים בטיסות הנכנסות, היוצאות או העוברות במדינת ישראל. החוק מסמיך שלוש רשויות - שב"כ, המוסד והמשטרה - להקים שלוחות של מאגר המידע שינוהלו אצלן, ולארה"ב תהיה גישה אליהן.
הכנסת, נזכיר, הייתה צריכה להעביר ארבע הצעות חוק. שתיים מההצעות הן חוקים חדשים שיחייבו את חברות התעופה לחלוק את המידע שיש להן במאגר באשר לנוסע, ואת המשטרה לחלוק את מאגר טביעות האצבע והרישום הפלילי שברשותה. בנוסף קודמו שני תיקונים בחוק הכניסה לישראל שעברו בכנסת הקודמת בקריאה ראשונה, ועיקרן שינוי למצב המאפשר לרשויות הישראליות (ביקורת גבולות) למסור לאמריקנים את כל המידע על הנוסע כבר בזמן הצ'ק אין במדינת המוצא. התיקון יאפשר לאמריקנים לסרב את כניסתו של נוסע למדינה עוד לפני המראתו, במקרה וקיים החשש שהוא מהווה סכנה.
אתמול אושר במליאה החוק שיאפשר למשטרת ישראל להעביר לגופים מוכרים בארה"ב, פרטי זיהוי כגון טביעות אצבעות. כך תתאפשר הגישה של רשויות אכיפת החוק ורשויות העוסקות במאבק בטרור בארה"ב למאגר טביעות האצבע של משטרת ישראל.
3 צפייה בגלריה
יהיה אחראי על יישום החלטות הכנסת מול הגופים המעורבים. הנגבי
יהיה אחראי על יישום החלטות הכנסת מול הגופים המעורבים. הנגבי
יהיה אחראי על יישום החלטות הכנסת מול הגופים המעורבים. הנגבי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק היסוד הממשלה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק היסוד הממשלה
"בשורה חשובה לאזרחי מדינת ישראל". כץ
(צילום: יואב דודקביץ')
ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על סיום החקיקה: "הבאנו היום בשורה חשובה לאזרחי ישראל. כפי שהתחייבנו, דרישות החקיקה לקבלת פטור מוויזה לארה"ב הושלמו בהצלחה. בחודשים הקרובים נמלא את הדרישות הנוספות, ובספטמבר 2023 מדינת ישראל צפויה להיכנס לרשימת המדינות הפטורות מוויזה לארה"ב".
יו"ר הקואליציה אופיר כץ הוסיף: "כפי שהתחייבנו - כל צעדי החקיקה הדרושים לקבלת פטור מוויזה לארה"ב הושלמו בהצלחה ובזריזות. זו בשורה חשובה לאזרחי מדינת ישראל, שבקרוב יוכלו לטוס לארה"ב ללא צורך בוויזה". הקואליציה הנוכחית, נזכיר, לא אפשרה לממשלה הקודמת להעביר את החוקים שנדרשו לפטור מוויזות לפני פיזור הכנסת - והשלימה את החקיקה כעת באיחור של כמה חודשים.