הרפובליקנים בסנאט סיכלו הערב (רביעי), כצפוי, חבילת ענק בשווי 118 מיליארד דולר, שלצד סיוע צבאי לישראל ולאוקראינה כוללת גם סיוע הומניטרי לעזה – והגבלות דרמטיות נגד מהגרים לא-חוקיים שמנסים להסתנן לארה"ב. החבילה הובאה לאישור אחרי מו"מ סבוך במעורבות הבית הלבן, אך הרפובליקנים סירבו להעניק לנשיא ג'ו ביידן הישג פוליטי בעיצומה של שנת בחירות.
הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שצפוי לפגוש בנובמבר את ביידן בקרב חוזר על הנשיאות, קרא לרפובליקנים להצביע נגד החבילה, שלאישורה היה דרוש רוב של 60 סנאטורים. מאזן הכוחות בסנאט הוא 49-51 לטובת הדמוקרטים. לפני ההצבעה היה ברור שהיא לא תאושר, ורפובליקנים רבים הודיעו שיצביעו נגד. תוצאות ההצבעה היו 49-50, כאשר ארבעה רפובליקנים הצביעו בעד.
1 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
(צילום: Christopher Furlong/ Getty Images, RONDA CHURCHILL/Reuters, Stephanie Scarbrough/AP)
המאבקים בין הדמוקרטים לרפובליקנים הביאו לכך שעד כה, ארבעה חודשים מפרוץ המלחמה בעזה, ארה"ב טרם הצליחה לאשר חבילת סיוע צבאי לישראל. אף שאין כמעט מחלוקת על הסיוע עצמו, ביידן מתעקש לקשור אותו בסיוע לאוקראינה, סיוע שההתנגדות לו בקרב הרפובליקנים גברה משמעותית בצל מה שנתפס כקיפאון מתמשך במלחמה מול רוסיה.
החבילה שהובאה הערב לאישור הסנאט כוללת סיוע צבאי לאוקראינה בהיקף 60 מיליארד דולר, וסיוע של 14 מיליארד דולר לישראל. המחוקקים הרפובליקנים דרשו בחודשים האחרונים שכל סיוע נוסף לשתי בעלות הברית חייב לכלול גם טיפול בבעיית המסתננים בגבול מקסיקו. את ההצעה קידמו יחד מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר ומנהיג המיעוט הרפובליקני מיץ' מקונל, שנענו לדרישת הרפובליקנים. בכל זאת התנגדו רוב הסנאטורים הרפובליקנים לאישור החבילה. בהמשך אמור הסנאט להצביע על חבילה שכוללת רק את הסיוע הבינלאומי, ללא נושא המהגרים.