קבוצת מחוקקים רפובליקנים ודמוקרטים בסנאט האמריקני חשפה הלילה (בין ראשון לשני) חבילת ענק בשווי 118 מיליארד דולר, שלצד סיוע צבאי לישראל ולאוקראינה – וכן סיוע הומניטרי לעזה – מציעה גם הגבלות דרמטיות נגד מהגרים לא-חוקיים, אחת מסוגיות המחלוקת הנפיצות ביותר בין שתי המפלגות הגדולות בארה"ב. ההצעה גובשה בתום חודשים של משא ומתן סבוך במעורבות הבית הלבן, והנשיא ג'ו ביידן קרא למחוקקים לאשר אותה מיד.
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
ביידן, טראמפ וירי תותח ישראלי במלחמה. הסיוע האמריקני מבושש לבוא בשל הקרבות הפוליטיים בוושינגטון
(צילום: Christopher Furlong/ Getty Images, RONDA CHURCHILL/Reuters, Stephanie Scarbrough/AP)
אלא שסיכויי ההצעה להגיע לשולחנו של ביידן נראים, לפחות לעת עתה, קלושים: ארה"ב נמצאת בעיצומה של שנת בחירות, והרפובליקנים לא מעוניינים להעניק לו כעת הישג פוליטי. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שצפוי לפי כל ההערכות להתמודד בקרב חוזר מול ביידן על הנשיאות בנובמבר, כבר קרא לרפובליקנים להתנגד להצעה. גם בסנאט השמיעו שורת מחוקקים, בהם גם דמוקרטים שמתוסכלים מההגבלות בתחום ההגירה או כאלה שדורשים להגביל את הסיוע לישראל, התנגדות או הסתייגות מחבילת הענק. מנהיג בית הנבחרים, הרפובליקני מייק ג'ונסון, הנחית הבוקר מה שנראה כמו מכה סופית על ההצעה – והצהיר שלא תקודם בבית התחתון של הקונגרס. לדבריו, ההצעה "מתה" מהרגע הראשון.
ההתגוששות הפוליטית בין הדמוקרטים לרפובליקנים הביאה לכך שעד כה, כמעט ארבעה חודשים מאז מתקפת הטרור של 7 באוקטובר ופרוץ המלחמה בין ישראל לחמאס, ארה"ב טרם הצליחה לאשר חבילת סיוע צבאי לישראל. אף שאין כמעט מחלוקת על הסיוע עצמו, ביידן מתעקש לקשור אותו בסיוע לאוקראינה, סיוע שההתנגדות לו בקרב הרפובליקנים גברה משמעותית בצל מה שנתפס כקיפאון מתמשך במלחמה מול רוסיה. הרפובליקנים מצדם הודיעו שיקדמו בבית הנבחרים הצעה שתכלול אך ורק סיוע לישראל, בשווי 17.6 מיליארד דולר (מתוכם 3.5 מיליארד לצבא האמריקני ולהגברת הביטחון בשגרירות אמריקניות במזרח התיכון).
6 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב חזית ב זפוריז'יה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב חזית ב זפוריז'יה
נשיא אוקראינה זלנסקי עם החיילים בחזית מול רוסיה. ביידן מבקש לקשור את הסיוע לישראל בסיוע לאוקראינה
(צילום: EPA/UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE HANDOUT)
בחבילת הענק שמקדם ביידן הסיוע הצבאי לישראל עומד על 14 מיליארד דולר, והיא כוללת גם 2.44 מיליארד דולר עבור פיקוד המרכז של הצבא האמריקני (שאחראי על גזרת המזרח התיכון) והגברת הבטיחות בים האדום. לצד זאת כוללת ההצעה 60 מיליארד דולר לאוקראינה ו-20 מיליארד דולר למניעת הסתננות מהגרים. ההצעה כוללת כספים לשלל מטרות נוספות, בהן 10 מיליארד דולר של סיוע הומניטרי לאזורי סכסוך שונים בעולם, בכללם עזה, הגדה המערבית ואוקראינה. בהצעה נכלל סעיף שאוסר על העברת הכסף לסוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א), בצל החשד שכמה מעובדיה השתתפו בטבח 7 באוקטובר. 4.83 מיליארד דולר מוקדשים בחבילה לסיוע לבעלות בריתה של ארה"ב באזור האינדו-פסיפי, בצל היריבות האסטרטגית מול סין.

ביידן: ההצעה תאושר? אשבית את הגבול מיד

ההצעה הדו-מפלגתית מבקשת לחולל את השינוי המשמעותי ביותר בתחום ההגירה בעשרות השנים האחרונות, במהלכן התקשו הדמוקרטים והרפובליקנים להגיע לפשרה בנושא. הסקרים מעידים כי מדובר באחת הסוגיות שמטרידות יותר מכל את הציבור האמריקני, בצל מספרי הענק של מהגרים שמסתננים מהגבול הדרומי עם מקסיקו.
6 צפייה בגלריה
מהגר מהגרים חוצים את נהר ריו גרנדה ב גבול ארה"ב מקסיקו אל או מ עיירת גבול ב טקסס דל-ריו שם הם שוכנים מתחת לגשר
מהגר מהגרים חוצים את נהר ריו גרנדה ב גבול ארה"ב מקסיקו אל או מ עיירת גבול ב טקסס דל-ריו שם הם שוכנים מתחת לגשר
מהגרים לא-חוקיים חוצים את נהר הריו גרנדה ממקסיקו לארה"ב. ארכיון
(צילום: AFP)
בין היתר כוללת ההצעה האצה של תהליך גירוש המסתננים והטיפול המשפטי בבקשות של אלו שנתפסים ומבקשים מקלט מדיני – באופן שאמור למנוע את שחרורם לתוך ארה"ב במהלך בחינת הבקשה. בנוסף, ההצעה מחייבת את השלטונות לגרש באופן אוטומטי כל מהגר לא-חוקי שנתפס בגבול, אם מספר המסתננים שנתפסים מגיע בממוצע ל-5,000 ביום. לנשיא תהיה סמכות להפעיל את הגירוש האוטומטי גם כשהמספר מגיע ל-4,000 תפיסות מסתננים בגבול, וביידן הבטיח שאם ההצעה תאושר הוא "ישבית" אותו מיידית.
את ההצעה מקדמים יחדיו מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר ומנהיג המיעוט הרפובליקני בבית העליון של הקונגרס מיץ' מקונל. בשיחה הלילה עם כתבים העיד שומר כי מעולם לא עבד בשיתוף פעולה הדוק כל-כך עם מקונל: "במקרים רבים חשבתי שמשא ומתן הולך לקרוס", סיפר. את חבילת הענק תיאר כ"צעד מונומנטלי" לעבר חיזוק ביטחונה הלאומי של ארה"ב בבית ומעבר לים. שומר גם הזהיר שללא סיוע לאוקראינה, הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין עלול לא רק לנצח במלחמה מולה אלא גם לפלוש לאזורים אחרים במזרח אירופה.
6 צפייה בגלריה
 מיץ' מקונל
 מיץ' מקונל
מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל. "לא נשיג עסקה טובה יותר, גם אם הנשיא יהיה רפובליקני"
(צילום: Drew Angerer/AFP)
מקונל אמר מצדו כי אינו סבור שהרפובליקנים יצליחו להשיג עסקה טובה יותר, גם אם בבית הלבן יהיה נשיא רפובליקני. "הסנאט חייב לשקול היטב את ההזדמנות שמונחת לפניו – ולהיות מוכן לפעול", מסר. "ריבונותה של ארה"ב נבחנת כאן בבית, ואמינותנו נבחנת בידי יריבים שחשים מחוזקים ברחבי העולם. האתגרים שניצבים בפנינו לא ייפתרו מעצמם, ויריבינו לא יחכו עד שאמריקה תמצא את הנחישות להתמודד עמם", הוסיף.

טראמפ מבטיח "להילחם כל הדרך", סנדרס דורש: בלי נשק התקפי לישראל

הצבעה ראשונית בסנאט על ההצעה צפויה כנראה כבר השבוע, אבל לא ברור אם תצלח אותה: כמה סנאטורים רפובליקנים כבר הצהירו שיתנגדו לה, בין היתר בטענה שההגבלות בתחום ההגירה אינן קשוחות מספיק. גם סנאטורים דמוקרטים הביעו אכזבה מכך שההצעה לא כוללת מסלול התאזרחות למהגרים לא-חוקיים שכבר השתקעו בארה"ב. הסנאטור אלכס פדייה, דמוקרט מקליפורניה, טען כי ההצעה רק "תגביר את הכאוס בגבול, לא תקטין אותו". גם הסיוע לישראל עלול להוות מוקש מבחינת דמוקרטים במחנה הפרוגרסיבי: הסנאטור ברני סנדרס דורש למשל להסיר מהחבילה המוצעת 10 מיליארד דולר שמיועדים לנשק התקפי לישראל, ולשמור בה רק תקציב עבור נשק הגנתי.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב מייק ג'ונסון נבחר ל יו"ר יושב ראש בית הנבחרים האמריקני
ארה"ב מייק ג'ונסון נבחר ל יו"ר יושב ראש בית הנבחרים האמריקני
יו"ר בית הנבחרים ג'ונסון. מקדם הצעה נפרדת, עם סיוע רק לישראל
(צילום: AP Photo/Alex Brandon)
גם אם ההצעה תקבל את אישור הסנאט, בבית הנבחרים מקדמים כאמור הצעה נפרדת שכוללת אך ורק סיוע לישראל ולא סיוע לאוקראינה או טיפול במשבר ההגירה. יו"ר הבית, הרפובליקני מייק ג'ונסון, הצהיר שלא יסכים לקדם את החבילה הנרחבת יותר: "ההצעה הזו גרועה יותר ממה שחשבנו שתהיה, היא לא תתקרב אפילו לסיום הקטסטרופה בגבול שיצר הנשיא", כתב בציוץ ברשת X (טוויטר לשעבר).
הסנאטור ג'יימס לנקפורד, רפובליקני מאוקלהומה שהיה שותף לניסוח ההצעה, אמר שינסה לשכנע את ג'ונסון לשנות את דעתו. לדברי לנקפורד, המתנגדים הרפובליקנים לא מבינים שההצעה הזו כוללת הישגים שהשמרנים חותרים אליהם כבר שנים ארוכות. הוא ציין שהיא כוללת בין היתר כספים לבניית חומה בגבול, להרחבת טיסות הגירוש ולהגדלת מספר סוכני האכיפה בגבול. ההצעה, כך טען, "פותרת המון סוגיות ארוכות-טווח ופרצות בחוקי ההגירה ומעניקה סמכויות חירום שיביאו לעצירת הכאוס שמתחולל כעת בגבול".
6 צפייה בגלריה
ג'יימס לנקפורד סנאטור רפובליקני מ אוקלהומה ארה"ב
ג'יימס לנקפורד סנאטור רפובליקני מ אוקלהומה ארה"ב
הסנאטור הרפובליקני ג'יימס לנקפורד, שהיה שותף לניסוח ההצעה הדו-מפלגתית. "נשיג חומה בגבול"
(צילום: EPA/MICHAEL REYNOLDS)
המתנגדים הרפובליקנים משיבים לטענות הללו בכך שלנשיא ביידן יש כבר כעת סמכויות מנהליות שמאפשרות לו להגביל משמעותית את ההסתננות בגבול, אף שבעבר קראו להחיל את ההגבלות הללו בחוק. מאחורי התנגדות הרפובליקנים, כך מעריכים פרשנים בוושינגטון, עומדת גם ההתנגדות החריפה של טראמפ להצעה – והוא כבר הצהיר שהוא מוכן ש"יאשימו" אותו אם זו תיפול. "כמנהיג המפלגה, אין שום סיכוי שאתמוך בפתיחת הגבולות הנוראית הזו – בגידה באמריקה", אמר טראמפ לתומכיו בעצרת שערך בשבוע שעבר בלאס וגאס. "אני אלחם בה לאורך כל הדרך. המון סנאטורים מנסים, עם כל הכבוד, להאשים אותי. ואני אומר, זה בסדר. תאשימו אותי. בבקשה".