בכירים בישראל אומרים כי חזרת ארצות הברית להסכם הגרעין היא עובדה מוגמרת. לדבריהם, קיימת אפשרות שוושינגטון תגיע להסכם עם האיראנים עוד לפני סיום כהונתו של הנשיא חסן רוחאני וכניסתו לתפקיד של איברהים ראיסי. אך גם אם לא כך יקרה - המשא ומתן יימשך ויעשו מאמצים להגיע להסכם עם נשיא איראן הנבחר ראיסי. על פי ההערכה, דווקא העובדה שראיסי נחשב לקיצוני תקל עליו להגיע להסכם עם האמריקנים בעיני האיראנים.
האמריקנים הבהירו לישראל שלאחר החזרה להסכם הם ייכנסו למשא ומתן עם איראן על הסכם מהודק יותר, ארוך יותר ורחב יותר, כך שיטפל בנושאים שלא היו כלולים בהסכם הגרעין הקודם.
2 צפייה בגלריה
  רוחאני וביידן
  רוחאני וביידן
רוחאני וביידן
(צילום: EPA, AFP)

בישראל חוששים שלאיראנים לא יהיה שום תמריץ להיכנס למשא ומתן שכזה, אך האמריקנים הבהירו שיוכלו להטיל סנקציות חדשות על איראן שלא קשורות להסכם הגרעין הנוכחי. ישראל לא נכנסה בשלב זה לשיחות עם האמריקנים על ההסכם המשופר, כדי שלא ישתמע שהיא משלימה עם ההגעה להסכם.
בנושא זה אין למעשה הבדל בין הממשלה הקודמת לנוכחית, למעט בסגנון כלפי וושינגטון שהוא אינו מתריס ולא לעומתי, דבר שצפוי לסייע רבות מול ממשל ביידן. הבכיר החמיא לראש הממשלה נפתלי בנט ואמר כי הוא מקיים דיונים רבים בנושא האיראני, לומד אותו לעומק ולא קופץ מיד בהצהרות.
לגבי הפגיעה בשבוע שעבר בספינת המטען אמרו בכירים בישראל כי לפי דיווחים צוות האונייה כלל לא הבין שהותקפה. הספינה הותקפה בכלי טיס בלתי מאויש, והתוקפים חשבו בטעות שמדובר באונייה בבעלות ישראלית, ולא ידעו שנמכרה לאחרונה לחברה שאין לה קשר לישראלים.
2 צפייה בגלריה
הספינה CSAV TYNDALL
הספינה CSAV TYNDALL
הספינה CSAV TYNDALL
(צילום: Etienne Verberckmoes מתוך marinetraffic.com)
לפי הדיווח בשבוע שעבר, הספינה CSAV TYNDALL. המשיכה בהפלגה לאחר התקיפה, ועגנה באזור ג'אבל עלי בדובאי. החברה הישראלית שהחזיקה ב-20% מהספינה, זודיאק, מכרה את אחזקותיה לפני כמה חודשים. לדברי הבכירים, ישראל אינה מוגבלת בפעולות נגד תוכנית הגרעין האיראנית ואין גם ציפייה שישראל תימנע מלפעול.
לגבי הכנסת הכסף לרצועת עזה, הבהירו הבכירים כי - כפי שנמסר כבר על ידי שר הביטחון בני גנץ אחרי מבצע "שומר החומות" - ישראל לא שינתה את עמדתה, והיא עומדת על כך שלא תהיה חזרה למזוודות הדולרים. בימים אלו מתקיימים מגעים שהכסף ייכנס דרך האו"ם והרשות הפלסטינית ודרך מדינות אחרות. חמאס מסתדר בינתיים באמצעות הברחות מזומנים דרך חצי האי סיני, אבל ברור שמדובר בסוגיה נפיצה שגם היא עלולה להוביל לסבב לחימה נוסף.