בן גביר מגיע להר הבית
(צילום: גיל יוחנן)

אחרי שמערכת הביטחון אישרה את עלייתו להר הבית בהתאם להערכת המצב של המשטרה, חבר הכנסת איתמר בן גביר פקד את המתחם בירושלים, יצא נגד מעורבותו של מלך ירדן והכריז שהוא "בעל הבית".
בעודו מוקף שוטרים טען בן גביר שדובר חמאס "איים עליו" ותהה מדוע ישראל לא מחסלת אותו ב"סיכול ממוקד", כלשונו. "הוא יאיים עליי? אני בעל הבית של מדינת ישראל", אמר בן גביר. "ההתקפלות לטרוריסטים ולכל אלה שמאיימים עלינו רק מזמינה טרור". חבר הכנסת ציין כי הטרור בשבוע ובשבועיים האחרונים היו לפני שעלה להר הבית, ולכן הפתרון לדבריו הוא "לא למצמץ ולומר שאנחנו בעלי הבית".
2 צפייה בגלריה
בן גביר בהר הבית
בן גביר בהר הבית
בן גביר בהר הבית
(צילום: מנהלת הר הבית)
לדברי גורם בכיר במשטרה, בימים האחרונים נעשו שורת פעולות ובדיקות במישור המבצעי והמודיעיני שנועדו להפיק הערכה כלפי ההשלכות של הביקור. המסקנה שהתקבלה - בין היתר בבחינת "עלות מול תועלת" - היא שעלייתו של בן גביר בשעה מוקדמת להר כשהוא מוקף שוטרים, תוכל לעבור בשקט - ואכן כך קרה. במשטרה אמרו הבוקר כי ההערכות התגלו כצודקות ומרוצים מההחלטה שהתקבלה. כמו כן, במשטרה הבינו שהתנגדות מצדם לעלייה - תוכל להדליק את השטח.
כשנשאל אם הוא לא חושש שעלייתו להר הבית תצית הסלמה לפני הרמדאן השיב בן גביר כי אם חמאס היה רוצה - הוא היה מצית אינתיפאדה. "לכן לא עליתי להר הבית בשבועות האחרונים. הם לא צריכים את התירוץ ואנחנו צריכים להפסיק להתקפל". בן גביר שיבח את עבודת המשטרה אך תקף את ההחלטה לצמצם את עליית היהודים להר הבית - שמתקבלת מדי שנה - ואמר: "אין מן דבר זה? הולכים לפי דרישה של מלך ירדן להכניס לכאן עוד מחבלים מהווקף. מה זה הדבר הזה?".
על אף שבמערכת הביטחון ממליצים כבר כמה שנים לתאם שתי עליות מרכזיות להר הבית בתקופת הרמדאן, בן גביר התעקש שחלק מאנשי הווקף המוסלמי הם מחבלים, ושמדובר בכניעה של הממשלה. "אם אתם נכנעים בהר הבית, המסר לחמאס הוא שהוא יכול לפגוע בכל ארץ ישראל".
לפי הנוהל, כדי למנוע מראש עלייה של חבר כנסת, שב"כ צריך להגיש חוות דעת משפטית שהעלייה להר הבית תסכן את ביטחון המדינה, ושר הביטחון וראש הממשלה צריכים להודיע בכתב שהם מקבלים את הערכת שב"כ שביטחון ישראל בסכנה.
2 צפייה בגלריה
מלך ירדן עבדאללה נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מלך ירדן עבדאללה נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"הולכים לפי דרישה שלך מלך ירדן?" עבדאללה השני
(צילום: AFP)
אמש התקיימה הערכת מצב שבסופה כאמור הוחלט לאפשר לח"כ בן גביר לעלות להר הבית, ובמשטרה אמרו כי לא תהיה אפליה בין הח"כים על רקע זהותם וכל החלטה תינתן בזמן אמת לאחר הערכת מצב מקצועית.
בן גביר הוסיף כי "ראש הממשלה לא מדבר איתי מאז שייח ג'ראח, ואני שמח. אני שם כבר חודש וחצי ויש שקט. הוא לא ביקש להימנע מהעלייה והקשר היחיד שלי היה מול המשטרה, שמוכיחה שכשהיא רוצה היא יכולה".