ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערב (שישי) הערכת מצב בזירת פיגוע הירי בצומת חמרה שבבקעת הירדן יחד עם שר הביטחון יואב גלנט, והשניים מסרו בסיומה הצהרה משותפת. "זו רק שאלה של זמן עד שנבוא חשבון עם המרצחים", הבטיח נתניהו אחרי שעות של שתיקה, בזמן שהמרדף אחר המחבלים החשודים בירי לעבר שתי האחיות (16 ו-20) שנרצחו ואמן שנפצעה אנושות, נמשך.
"מחבלים שפלים ומוגי לב, רצחו שתי אחיות צעירות, בנות משפחה יקרה מאפרת. ברגעים אלה אם המשפחה נאבקת על חייה, ויחד עם כל עם ישראל אני מתפלל לשלומה, ושולחים כולנו תנחומים וחיזוק למשפחה היקרה הזאת ברגע יגונה הקשה. ברגעים אלה כוחותינו פועלים בשטח במרדף חם אחרי המחבלים. זו רק שאלה של זמן, ולא הרבה זמן, שאנחנו נבוא איתם חשבון".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב בזירת הפיגוע
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב בזירת הפיגוע
נתניהו וגלנט בזירת הפיגוע, עם אלוף הפיקוד פוקס
(צילום: חיים צח/לע"מ)
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב בזירת הפיגוע
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב בזירת הפיגוע
(צילום: חיים צח/לע"מ)

השר גלנט אמר בתום הערכת המצב כי "אנחנו נמצאים בעיצומה של התקפת טרור על מדינת ישראל. כוחות הביטחון ערוכים - צה"ל, שב"כ, מוסד ומשטרת ישראל - כדי לבצע את משימותיהם". לדבריו, "מרגע הפיגוע אנחנו עוסקים כדי להגיע למי שצריך. אנחנו נגיע למחבלים, נבוא איתם חשבון, ונביא אותם לבית הקברות או לבית הכלא. כל מי שמנסה להפוך את ימי החג של ישראל לימי אבל - יצטער על העניין הזה צער גדול".
נתניהו התייחס למתיחות הכללית בשלל הזירות, ברקע הירי מלבנון ומרצועת עזה - והתגובה הישראלית שבאה בעקבותיו ואמר כי "אתמול התכנס הקבינט הביטחוני, קיבלנו שורה של החלטות, גם לגבי ההמשך. פעלנו בלבנון, פעלנו בעזה, תיגברנו כוחות בשטח, אנחנו מבצעים מעצרים נרחבים וגם פעולות אחרות שאינני יכול לפרט בשעה זאת". הוא הוסיף: "אני יכול לומר רק דבר אחד, אויבינו מעמידים אותנו שוב במבחן, ושוב הם יגלו, גם במבחן הזה, שאנחנו עומדים יחד, מלוכדים, בטוחים בצדקתנו, ונפעל יחד, בגיבוי מוחלט לכוחותינו, לצה"ל ולזרועות הביטחון, שפועלים גם בימי החג כדי להבטיח את ביטחון אזרחינו וביטחון מולדתינו. וביחד, מלוכדים, ננצח".
שתי האחיות עלו לישראל מאנגליה לפני תשע שנים יחד עם משפחתן, שמתגוררת באפרת. מצבה של אמן, בת 48 שנמצאת בסכנת חיים מיידית, עדיין מוגדר אנוש גם הערב, שעות לאחר הפיגוע - ולאחר ניתוח מורכב שעברה. בבית החולים הדסה עין כרם נלחמים על חייה בשעות אלה, ועל פי בית החולים מצבה אינו יציב. מאז שהגיעה לבית החולים באמצעות מסוק של מד"א מזירת הפיגוע עברה סדרת בדיקות להערכת מצבה ובהן גם בדיקות CT, אך מצבה נותר ללא שינוי.
5 צפייה בגלריה
הרכב בזירת הפיגוע
הרכב בזירת הפיגוע
הרכב בזירת הפיגוע
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
רכב המשפחה מהפיגוע בצומת חמרה
רכב המשפחה מהפיגוע בצומת חמרה
המשפחה הייתה בדרך לטיול
(צילום: TPS)

המשפחה הייתה בדרכה לטיול משפחתי בשתי מכוניות, ברכב אחד נסעו אם המשפחה שנפצעה אנושות בפיגוע יחד עם שתי הבנות שנרצחו, וברכב אחר, שנסע לפניהן, נסע אב המשפחה עם שני ילדים נוספים. על הפיגוע שמע האב בדיווחים בתקשורת - ואז הוא ביצע פניית פרסה וחזר לזירה, שם פגש אנשי ביטחון שבישרו לו את הבשורה הקשה.
עם הגעתו לזירת הפיגוע, האב לא האמין שמדובר ברעייתו ובנותיו. אנשי הביטחון הציגו לו תעודות זהות שהיו ברכב, ואז הוא התפרק בבכי. הוא החליט לנסוע לבית החולים עם ילדיו, כדי להיות לצד רעייתו שנאבקת על חייה.
תחקיר ראשוני של הפיגוע העלה כי המחבלים, שנסעו ברכב עם לוחית זיהוי צהובה - לפי החשד מזויפת - ביצעו וידוא הריגה לפני שנמלטו מזירת הפיגוע - אחרי שירו מרכב חולף לעבר רכב בנות המשפחה. מצלמות תיעדו את חלקו האחרון של הפיגוע, בו נראה רכב המחבלים עוצר, אחד מהם יוצא מהחלון, יורה - והם נמלטים.
מהתחקיר עלה כי המחבלים נסעו תחילה בנתיב הנגדי לזה שבו נסעו השלוש. מרכב המחבלים נפתחה אש לעבר רכב בנות המשפחה, שניסו להימלט. לאחר מכן הם ביצעו פניית פרסה ורדפו אחריהן, עד שרכב בנות המשפחה הידרדר לשול כתוצאה מפגיעה ברכב פלסטיני. בשלב הזה, כשרכב הבנות בשול הדרך, הוציא אחד המחבלים את פלג גופו העליון מהרכב דרך החלון, ירה לעבר רכב הנשים כדי לוודא הריגה - ואז נמלטו המחבלים. בזירה אותרו 22 תרמילי קלצ'ניקוב.
הפיגוע התרחש באזור צומת חמרה, בכביש 57 בבקעת הירדן. על הרכב שבו נסעו השלוש אותרו סימני ירי. צוותי מד"א קבעו את מותן של שתי הבנות בזירה. כוחות צה"ל פתחו בסריקות אחרי שהפלסטינים דיווחו כי שני מחבלים נמלטו מהמקום.
אלוף פיקוד המרכז, יהודה פוקס, אמר בזירת הפיגוע: "אני רוצה להשתתף בצער המשפחה. צריך לומר, אנחנו בעיצומו של גל טרור. היו לנו כמה אירועים ביהודה ושומרון ובזירות שונות שהתחילו בהר הבית. כפי שידענו לתפוס בעבר מחבלים, אנחנו במרדף. נבוא איתם חשבון. כמו בשאר גזרת המדינה, ביהודה ושומרון אנחנו נמצאים בתגבור רב וכרגע בעוד תגבור כדי להגן על הצירים ועל היישובים. לא הצלחנו למנוע את הפיגוע הזה ונעשה הכול כדי למנוע את הפיגועים הבאים".