1 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
המחאה בתל אביב, אתמול
(צילום: רויטרס/Corinna Kern)
נתחיל מהמובן מאליו: חסימה ועיכוב אמבולנסים של מד"א ואיחוד הצלה היא אקט בזוי ואכזרי ששום מחאה ושום מטרה בעולם לא יכולות להצדיק. עם זאת, הפקת רווח פוליטי ממצוקה וכאב של חולים ופצועים בדרכם לבתי החולים היא בזויה לא פחות.
אתמול (שלישי), עם תחילת "יום השיבוש" של המוחים נגד המהפכה המשפטית, הזהירו במד"א מפני עיכובים של אמבולנסים שימצאו עצמם בכבישים חסומים, ופנו בעניין למארגנים. במהלך היום דווח על כמה מקרים. הראשון שבהם עסק בנער שהובהל עם התקף אלרגיה באמבולנס לבית החולים לנידאו בנתניה. התקף אלרגי מחייב טיפול מהיר וזריז אחרת התוצאה עלולה להיות קטלנית. בדקתי את המקרה הזה. אם האמבולנס אכן עוכב - מדובר בחרפה, אלא שהנער זכה לטיפול מהיר, בזמן ושוחרר כעבור שעות לביתו. אין אלא להסיק שעיכוב משמעותי פשוט לא היה במקרה הזה.
במקביל דווח גם על נער מביתר עילית שנפצע ברגלו והובהל לבית החולים לילדים ספרא במרכז הרפואי שיבא. בדקתי גם את המקרה הזה. ראשית, לנער נקבע ניתוח שאינו בהול להיום בבוקר (במקרה התפנה מקום והוא נותח בערב). בנוסף, גורמים בבית החולים אומרים שכלל לא היה עיכוב בהגעה, וגם אם היה כזה – בוודאי לא הייתה לו השפעה על הטיפול.

הלאה. טענות על אישה שנפטרה בעקבות אירוע לבבי באמבולנס שעוכב על ידי מפגינים הופרכו מהר, ובכל זאת, הנה העובדות: לפי הפרסומים מדובר בתושבת גדרה, אלא שמבתי החולים אסף הרופא, אסותא אשדוד וקפלן, שאליהם לרוב מפונים תושבי גדרה, נמסר באופן חד-משמעי שהמקרה לא מוכר.
עד כאן העובדות. במקביל הועלו ברשתות החברתיות לא מעט סרטונים על אמבולנסים שעוברים באין מפריע בין המפגינים שמפנים להם את הדרך. אני עצמי, כשסיקרתי אמש את ההפגנות בקפלן, ראיתי לפחות בשתי הזדמנויות מפגינים מפנים דרך לאמבולנסים. אבל זה כבר לא היה רלוונטי. התודעה נצרבה: המפגינים המופקרים נגד האמבולנסים; המחאה מפריעה להצלת חיים.
מדובר בטענה קשה ומתריסה במיוחד, אבל היא פומפמה היטב לאורך כל היום, כולל כאן וכן בחשבון הטוויטר של ראש הממשלה בנימין נתניהו. כן, בזמן שהמדינה רועדת, לנתניהו לא היה הרבה מה להגיד ברשתות החברתיות למעט שיתוף ספין האמבולנסים. אנחנו נקרעים מבפנים, והוא מהדהד תודעה כוזבת.
אדיר ינקו אדיר ינקו צילום: אבי מועלם

רבבות ישראלים יצאו מביתם והפגינו נגד ביטול עילת הסבירות. רבים לקחו יום חופש מהעבודה, חלקם דאגו לבייביסיטר לילדים, וכולם עמדו בחום הכבד כי זה כל מה שהם יכולים לעשות. זה היה מראה מעורר הערכה. האמבולנסים צריכים להיות גם בעתיד מחוץ למשחק, אבל עבור מי שפוחד מהמחאה ורואה בה איום – הכל כשר. במקום להסתכל בעיניים למחאה הגדולה ביותר שאי פעם התרחשה בישראל, מוטב להסיט מבט ולעורר אנטגוניזם וכעס כלפי המוחים.
סיפור האמבולנסים הוא רק ניסיון נוסף לעשות את זה, והוא לא האחרון. יהיו עוד כאלו. מעבר לעוול המשמעותי שהוא עושה למחאה, הוא מעמיק עוד יותר את השסע והפיצול בין כל חלקי הציבור. ומזה, כמו ממצוקת החולים והפצועים המסכנים, בטוח אפשר להפיק עוד רווח פוליטי.
  • אדיר ינקו הוא כתב הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il