במערכת הפוליטית כבר נערכים להכרזה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לפרשת השימוש רחב-ההיקף שעשתה המשטרה ללא אישור בתוכנת פגסוס של חברת NSO לצורך מעקב אחר אזרחים ואישי ציבור, אולם יעדי הריגול דורשים כבר עכשיו תשובות. "קומץ קטן לקח את החוק לידיים מתוך שיכרון הכוח", אמר הבוקר (יום ג') באולפן ynet ראש מועצת מבשרת ציון, יורם שמעון, שתיק החקירה נגדו נסגר מחוסר אשמה.
תחקיר כלכליסט חשף כי המשטרה שתלה את תוכנת הריגול בטלפונים ניידים כדי לאסוף מידע מודיעיני על פעילי מחאה, עיתונאים, אנשי עסקים, מנכ"לי משרדי ממשלה, יועצי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ובנו אבנר וגם ראשי רשויות כדוגמת יורם שמעון.
3 צפייה בגלריה
יורם שמעון בצאתו מהחקירה המשטרתית ב-2017
יורם שמעון בצאתו מהחקירה המשטרתית ב-2017
יורם שמעון בצאתו מהחקירה המשטרתית ב-2017
(צילום: מוטי קמחי)
ראש המועצה ואיש העסקים רמי לוי נעצרו בספטמבר 2017 בחשד לעבירות מרמה והפרת אמונים וקבלת שוחד. במשטרה חשדו כי שמעון התערב במסגרת תפקידו לטובת קידום עסקים של לוי בין היתר בתמורה להעסקת אשתו של ראש המועצה בקניון שהוקם במבשרת ציון. לאחר שלושה חודשים הודיעה המשטרה על סגירת התיק נגד שמעון ולוי מאחר שלא נמצאה נגדם תשתית ראייתית, ובהמשך התקבלה ההודעה כי התיק נסגר כאמור מחוסר אשמה.
"יום אחרי שאנשי האופוזיציה ביישוב ניגשו ליאח"ה, כבר התקשרו אליי עיתונאים ואמרו לי 'הגישו נגדך כרגע תלונה'", סיפר הבוקר ראש המועצה שמעון. "למחרת פניתי ליאח"ה ואמרתי להם 'לא צריך תוכנת רוגלה, קחו את הטלפון שלי, קחו את הכול, את המסמכים, את המחשבים, אני אשב איתכם ואתן לכם תשובות לכל הטענות המופרכות שמסרו לכם חברי האופוזיציה'. הם לא הסכימו לקבל את זה ממני ובמשך כמה חודשים הגיעו למועצה כדי לשאוב לנו את המידע".
- איך הגבת כשראית שגם מהטלפון שלך שאבו מידע? "זו הפעם הראשונה שידעתי ששמו לי פגסוס. לא העליתי בדעתי דבר כזה, לא קיבלנו שום מידע ושום צו תפיסה כזה או אחר בכל השלבים, גם בזמן החקירה הסמויה וגם בזמן החקירה הגלויה כשיש להם צו שמאפשר האזנות סתר. זו הרגשה קשה כשחודרים לך לפרטיות, הרי אין לי בעיה לשקיפות ציבורית מלאה לעניין עבודתי במועצה וכל הפעילות שאני עושה למען התושבים.
"הבעיה היותר גדולה היא כשאתה מדבר עם תושבים שמבקשים את צנעת הפרט. לדוגמה, יש נושאים של רווחה, יש נושאים של צרכים מיוחדים, יש נושאים רבים של ביטחון ומקרים שבהם תושבים אומרים לי 'רק תשמור על זה בינינו, אנחנו לא רוצים שזה ייוודע לכולם'. יש הרי את חוק הגנת הפרטיות ויש חוקים ששומרים על צנעת הפרט".

- חשבת לתבוע? "את מי לתבוע? צריכים להקים ועדת חקירה ממלכתית, וברגע שימצאו את אותו קומץ שסרח ולקח את החוק לידיו, נוכל לתבוע אותם. אתה לא יכול לתבוע גוף כמו פרקליטות, כמו משטרה, כמו יאח"ה אפילו שזו זרוע מהמשטרה, כי אני לא מניח שכל יאח"ה עשתה פה דברים לא תקינים. היה קומץ קטן שלקח את החוק לידיים מתוך שיכרון הכוח ואמר לעצמו 'הנה, יש לנו כלי אדיר ועוצמתי, צעצוע חדש, בוא נשחק איתו'".
- ייאמר שבמקרה שלך היית תחת איזושהי חקירה, אבל אנחנו שומעים גם חדירה לטלפונים לא רק של חשודים. כאיש ציבור, אתה חושש היום? "אני לא חושש בעבודתי הציבורית. כראש רשות שפועל בדרך של יושרה ובמנהל תקין - שיאזינו לי כל הזמן, אין לי בעיה. הבעיה היא רק בסיפור של החדירה לפרטיות ובנושאים של המשפחה, החברים, אנשים שרוצים לדבר איתי. כללי הברזל אצלי כל כך מחודדים לשמירה על הנקודות האלו של מנהל תקין. אין לי חשש מההאזנה עצמה אלא מתוך התחושה הקשה שהיא גורמת לדברים של חדירה לפרטיות וחיסיון על צנעת הפרט".
- מה אתה ממליץ לראשי הרשויות? "בכל המקרים שצוינו בכתבה נסגר התיק לראשי הרשויות. חלק מחוסר ראיות וחלק כמוני מחוסר אשמה. ביקשנו בשם ראש מרכז השלטון המקומי חיים ביבס להקים ועדת חקירה כדי למצות את הדין עם אותם אלו שסרחו ועברו על החוק. אחר כך נשקול את המשך צעדינו המשפטיים נגד אלו שיימצאו אשמים שפעלו בניגוד להוראות החוק".
3 צפייה בגלריה
אמי פלמור, שי באב"ד, קרן טרנר
אמי פלמור, שי באב"ד, קרן טרנר
אמי פלמור, שי באב"ד וקרן טרנר
(צילום: משה מזרחי, אלכס קולומויסקי, דנה קופל)
שלושה מנכ"לי משרדי ממשלה לשעבר - קרן טרנר, שי באב"ד ואמי פלמור - נמנים גם הם עם יעדי הריגול המשטרתי. במכתב ששלחו השלושה לבכירי הממשלה והצמרת המשפטית והמשטרתית, הם דורשים להקים ועדת חקירה ממלכתית. "נחשפנו לגילויים מבעיתים שפורסמו בתחקיר כלכליסט, ולפיהם בעודנו מכהנים כמנהלים במשרדי האוצר והמשפטים, הוחדרו על ידי משטרת ישראל למכשירי הטלפון שלנו תוכנות ריגול, ללא צו שופט, ומבלי שהתקיימה כל חקירה נגדנו בחשד לעבירה כלשהי".
עוד ציינו השלושה במכתבם: "כל מילה קשה שתנסה לתאר מציאות שבה משטרה במדינה דמוקרטית מחדירה שלא כדין תוכנות ריגול לאזרחים, ובכלל זה לפקידי ממשל בכירים המקבלים בין היתר החלטות הקשורות למשטרה, תקציבה והתנהלותה, לא תצליח לשקף את חומרת הדברים. יתרה מכך, מטבע הדברים, בטלפונים שלנו היו מצויים באותה עת, לצד התכתבויות וחומרים אישיים ופרטיים, גם חומרים רגישים ביותר הקשורים לתפקידים הציבוריים אותם מילאנו, לצד התכתבויות עם כל גורמי השלטון במדינה.
"אנו נרתמנו לעשיית ציבורית משמעותית ותובענית, מצויים כעת בסערת רגשות ותחושותינו קשות ביותר. אם הדברים שפורסמו נכונים, אזי כל עולמנו האישי והמקצועי היה חשוף, וייתכן שעודנו חשוף, לעיני אנשים רבים, ללא כל סמכות בדין וללא כל הצדקה חוקית. תחושות העלבון, ההשפלה וחוסר האונים שלנו, נוכח רמיסת זכויותינו הבסיסיות קשות מנשוא".
שלושת הפקידים הבכירים לשעבר דורשים כאמור להקים ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת הפרשה ובמקביל להשמיד לאלתר כל חומר ומידע שהוצאו מהניידים שלהם, להוציא צו שיפוטי שאוסר שימוש בחומרים ולקבל הסבר מפורט האם משטרת ישראל אכן החדירה תוכנת ריגול או עשתה כל פעולה אחרת של חיפוש והאזנה לטלפונים הניידים שלהם.