אחד הימים הדרמטיים ביותר מאז פתיחת המלחמה באוקראינה הסתיים בניסיון לגינוי רוסיה במועצת הביטחון, ניסיון שכשל באופן ידוע מראש. לאחר נאום הסיפוח של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ונאום התגובה של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שבו הודיע על בקשה להצטרפות לנאט"ו, זירת העימות עברה לניו יורק לזמן קצר, שם רוסיה הטילה אמש (שישי) וטו על הצעה של מועצת הביטחון לגנות את משאלי העם הבלתי-חוקיים בארבעת המחוזות האוקראיניים הכבושים, להכריז עליהם כלא-תקפים ולהפציר בכל המדינות לא להכיר בסיפוח המחוזות על ידי מוסקבה.
עשר חברות במועצת הביטחון תמכו בהצעה, אבל רוסיה התנגדה והטילה כצפוי וטו - וההצעה נפלה. הרוסים לא היו מבודדים לגמרי - סין, הודו, ברזיל וגבון נמנעו בהצבעה. שגרירת ארצות הברית באו"ם, לינדה תומאס גרינפילד, אמרה לפני ההצבעה שבמקרה של וטו רוסי, ארה"ב ואלבניה - שיזמו את ההצעה - יעלו אותה להצבעה בעצרת הכללית של האו"ם, שם לא ניתן להטיל וטו. "כך ניתן יהיה לראות שהעולם עדיין נמצא בצד של הריבונות והשמירה על השלמות הטריטוריאלית", אמרה.
7 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין בנאומו בקרמלין, אמש
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה עם ראשי המחוזות. "יש לרוסיה ארבעה מחוזות חדשים"
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
קהל בלוהנסק צופה בהצהרה
קהל בלוהנסק צופה בהצהרה
(צילום: רויטרס)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי מעשיו של פוטין מראים שהוא מתקשה, הבהיר כי ארצו לעולם לא תכיר בשטחים שסופחו כחלק מרוסיה והתייחס במרומז גם לבקשת ההצטרפות של זלנסקי לנאט"ו. "ארה"ב מוכנה להגן על כל אינץ' של טריטוריה של נאט"ו. מר פוטין, אל תטעה במה שאני אומר. על כל אינץ'", אמר ביידן.
"פוטין לא מפחיד אותנו, ולא מאיים עלינו", הוסיף הנשיא האמריקני והתייחס לנאום שבו הכריז פוטין על סיפוחם לרוסיה של המחוזות דונייצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה - ולתמונה המשותפת עם ראשי המחוזות שמינו הרוסים: "משאלי העם המבישים שהוא ביצע והרוטינה המבישה שנראתה היום, החזקת הידיים ביחד - ארה"ב לעולם לא תכיר בזה, וגם העולם לא יכיר בכך. הוא לא יכול לספח את הטריטוריה של שכנתו ולהתחמק מזה".
לצד תגובת ביידן, הגיעה גם תגובה אמריקנית אחרת - סנקציות על יותר מאלף חברות ואישים רוסיים הקשורים לפלישה לאוקראינה, בהם בכיר בבנק המרכזי וקרובי משפחה של בכירים רוסים, וגם על 278 חברי הפרלמנט הרוסי שאפשרו את אותם משאלי עם מפוברקים. תגובה שונה נראתה בקונסוליה הרוסית בניו יורק, שהושחתה וקירותיה רוססו בצבע אדום.

7 צפייה בגלריה
זלנסקי מציע את בקשת ההצטרפות לנאט"ו
זלנסקי מציע את בקשת ההצטרפות לנאט"ו
זלנסקי מציע את בקשת ההצטרפות לנאט"ו
7 צפייה בגלריה
הכיכר האדומה במוסקבה
הכיכר האדומה במוסקבה
ההמונים בכיכר האדומה, בזמן נאום פוטין
(צילום: רויטרס)
בסרטון אחר שפרסם, לאחר זה שבו הודיע על בקשת ההצטרפות לנאט"ו, אמר נשיא אוקראינה זלנסקי כי כוחות הצבא של המדינה רשמו "תוצאות משמעותיות", כדבריו, במזרח המדינה. הוא ציין את העיר ליימאן במחוז דונייצק, שנמצאת בשליטה רוסית מאז מאי ושלפי דיווחים ביממה האחרונה האוקראינים כיתרו באופן חלקי את הכוחות הרוסיים שם - אך לא מסר פרטים נוספים. משרד ההגנה האוקראיני מסר לפני כן כי הצבא כבש כפר ליד ליימאן.
גם פוטין לא הסתפק בנאום הסיפוח בקרמלין ונאם שוב כמה שעות לאחר מכן, במהלך קונצרט בכיכר האדומה. הוא פנה לתושבי המחוזות שסיפח - לוהנסק, דונייצק, זפוריז'יה וחרסון - ואמר להם: "ברוכים הבאים הביתה". הנשיא הרוסי אמר כי "נעשה הכול כדי לתמוך באחינו ובאחיותינו באזורים החדשים", והוסיף: "הניצחון יהיה שלנו".
"נפעל על מנת להגביר את הביטחון באזורים החדשים ונגן על אדמתנו בכל הכוח והאמצעים שברשותנו", הבהיר פוטין, כשהוא רומז שוב לאפשרות של שימוש בנשק גרעיני. הוא קרא לאוקראינה לחזור לשיחות עם רוסיה: "אנחנו קוראים למשטר בקייב להפסיק מיד את הפעולות העוינות ולחזור לשולחן המשא ומתן - אבל לא נדון בבחירת האנשים בדונייצק, לוהנסק, זפוריז'יה וחרסון. הבחירה הזו כבר נעשתה. רוסיה לא תבגוד בהם". זלנסקי שלל אפשרות לחזרה לשיחות: "אנחנו מסכימים למשא ומתן - אבל עם נשיא רוסי אחר".

בנאומו בקרמלין פוטין גם האשים את המערב בפיצוצים בצינורות הגז "נורד סטרים". מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הגיב לכך באומרו כי ההאשמות הן "דיסאינפורמציה שערורייתית". שגריר רוסיה באו"ם וסילי נבנזיה אמר בדיון שנערך במועצת הביטחון בנושא כי לארה"ב יש הרבה מה להרוויח מהדליפה בצינורות. "ספקי גז נוזלי אמריקנים צריכים לחגוג את הגידול הרב באספקת הגז לאירופה", אמר נבנזיה בדיון, שהתכנס לבקשתה של רוסיה. דובר ענקית הגז הרוסית גזפרום, סרגיי קופריאנוב, אמר בדיון כי כ-800 מיליון מטר מעוקב של גז טבעי דלפו מהצינורות כתוצאה מהפיצוצים - כמות שווה ערך לשלושה חודשי אספקה לדנמרק.
מזכ"ל נאט"ו יינס סטולטנברג כינה את ההתפתחויות החדשות ואת הכרזת הסיפוח "ההסלמה החמורה ביותר" מאז פתיחת המלחמה, לפני יותר משבעה חודשים. "פוטין גייס מאות אלפי חיילים חדשים, מנהל צחצוח חרבות גרעיני בלתי-אחראי וכעת מספח באופן לא חוקי טריטוריה אוקראינית", אמר סטולטנברג והבהיר כי "לאוקראינה יש זכות לקחת מחדש את הטריטוריה שלה".
בעיצומו של נאום פוטין, פרסם משרד החוץ אזהרה לישראלים מפני הגעה לרוסיה: "משרד החוץ מבקש להביא לידיעת הציבור כי אזרח ישראלי המחזיק גם באזרחות רוסית ואשר נכנס, שוהה או ישהה בתחומי הפדרציה הרוסית, כפוף לחוק ולתקנות ברוסיה - ובכלל זה להחלטות הנוגעות לגיוס אזרחים לצבא הרוסי ולאפשרות היציאה מתחומי המדינה". צה"ל פרסם אף הוא הנחיה לחיילים, ברוח המדיניות החדשה של משרד החוץ. לפי אותה הנחיה, חל איסור טיסה לרוסיה לחיילי צה"ל, וחיילים הנמצאים במדינה נדרשים לשוב לארץ.
7 צפייה בגלריה
הודעה משרד החוץ לישראלים בעלי אזרחות רוסית
הודעה משרד החוץ לישראלים בעלי אזרחות רוסית
הודעה משרד החוץ לישראלים בעלי אזרחות רוסית
האזהרה של משרד החוץ וההנחיה של צה"ל ניתנו על רקע צו שפרסמה מוסקבה ולפיה היא "תעניק" לזרים אפשרות להתגייס לצבא הרוסי. "אזרחים זרים שחותמים על חוזה לשירות בצבא הרוסי למשך לפחות שנה ולוקחים חלק בפעולות הצבאיות למשך לפחות חצי שנה יוכלו לקבל דרכון רוסי בדרך קלה יותר", נכתב בצו. לאחר נאום פוטין הבהירה ישראל שוב כי לא תכיר בסיפוח: "ישראל תומכת בריבונותה ובשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה. לא נכיר בסיפוח ארבעת המחוזות בידי רוסיה".
שעות לפני הכרזתו של פוטין, לפחות 25 בני אדם נהרגו ו-50 נפצעו במתקפת טילים רוסית על שיירת כלי רכב באזור העיר זפוריז'יה שבדרום אוקראינה. מושל המחוז אולכסנדר סטרוך אמר כי "כל ההרוגים הם אזרחים". בזפוריז'יה ממוקמת תחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה, ובמערב הביעו לא פעם דאגה מנזק אפשרי לשני הכורים הפעילים בה בעקבות ההפגזות המתרחשות שם. זלנסקי אמר בעקבות המתקפה כי רוסיה היא "חלאה טרוריסטית צמאת דם".
פורסם לראשונה: 23:54, 30.09.22