לואיס הר ופרננדו מרמן, שחולצו במבצע נועז של ימ"מ, שב"כ וצה"ל בשכונת שאבורה שברפיח, הפתיעו היום (שלישי) במהלך אירוע הוקרה בכנסת את לוחמי הימ"מ שהשתתפו בפעולה.

יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, הקרין סרטון של השניים - לצד קלרה מרמן וגבריאלה ליימברג ששוחררו מהשבי בעסקה - שבו הם מודים להם על הפעולה שהוציאה אותם לחופשי אחרי 129 ימים.
"כל מילה שאמרתם לנו, כל חיבוק שעטף אותנו בחיבה – נתנו לנו הרגשה שאנחנו בבית", אמר לואיס הר. "אין מילים לתאר את האושר, כשהבאתם אותנו הביתה, לנכדים ולילדים. דרככם הרגשנו את העם בידיים שלכם. אמרתם שאנחנו 'יהלומים', אבל אתם היהלומים שבכתר, אלף תודות".
פרננדו מרמן הוסיף בדמעות: "אני רוצה להודות לכם, כשראיתי אתכם הרגשתי הכי בטוח בעולם. תודה רבה, אתם מדהימים".
אחות של פרננדו, גבריאלה, אמרה בסרטון: "אתמול בהתרגשות מאוד גדולה, קיבלנו את הבשורה הכי טובה שיכולנו לקבל. אני רוצה להודות לכוחות צה"ל, ללוחמי הימ"מ ולמשטרת ישראל, ולשירות הביטחון הכללי, על המבצע שהביא את לואיס ופרננדו הביתה, אנחנו מאושרים, מתרגשים מאוד. אני רוצה לתת ללואיס ולפרננדו לדבר".

מרמן (60) והר (70) חולצו בליל אמש משבי חמאס, סמוך לשעה 1:00. הם פונו במסוק לבית החולים שיבא בתל השומר, שם עדכנו מאוחר יותר כי מצבם יציב.
החילוץ הנועז החל כאשר כוח של היחידה הלאומית המיוחדת ללוחמה בטרור (הימ"מ), שהוכוון על-ידי לוחמי שירות הביטחון הכללי (שב"כ), פרץ לדירה בקומה השנייה במבנה במחנה הפליטים שאבורה ברפיח. "יש כאן סיפור גבורה, אומץ גדול של הלוחמים", אמר דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי.
המבצע, שארך כשעה ונעשה בשיתוף פעולה עם חיל האוויר ומעטפת של כוחות שייטת 13, תוכנן במשך תקופה ארוכה ויצא לדרך רק לאחר שהבשילו התנאים לכך. את המבצע ניהל מפקד אוגדה 98 תת-אלוף דן גולדפוס, שאחראי על התמרון בגזרת חאן יונס הסמוכה למחנה הפליטים שאבורה. יחידת הניוד 5515 של האוגדה ביצעה את ניתוק המגע והוצאת החטופים והלוחמים תחת אש כבדה מהזירה שבה שהו. היחידה גם הכניסה את הכוחות באופן רכוב וחשאי למבצע הזה. חטיבה 7 של השריון היוותה את כוח האבטחה והעתודה למבצע, חיפוי הטנקים.

לוחמי הימ"מ הגיעו לשטח לפי מודיעין שהתקבל משב"כ, והמתינו כמעט שעתיים בקרבת המבנה שבו הוחזקו החטופים. הלוחמים הלכו 150 מטרים במשך שעה וחצי מורטות עצבים, ועם קבלת הפקודה עלו לקומה השנייה ופוצצו את דלת הדירה שבה שהו החטופים 129 ימים. הלוחמים הוציאו את הר ומרמן למרפסת הדירה, סוככו עליהם בגופם, ובמקביל ניהלו חילופי אש וחיסלו את שוביהם של החטופים. בעקבות כך בוצע ירי מסיבי מבניינים סמוכים בניסיון לסכל את המבצע, וחיל האוויר סייע למחלצים להשלים את משימתם.
הסרטון הוקרן ללוחמי הימ"מ באירוע הוקרה שאורגן על ידי יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. יו"ר הכנסת התייחס למבצע החילוץ ואמר ללוחמים: "הצלחתם לשחרר שניים מאחינו. על כך ועל כל כך הרבה עוד יסופר בתולדות דברי הימים של מדינת ישראל. אני עוקב מרחוק ונפעם מגבורת הלב ומהתעוזה שמפגינה הימ"מ פעם אחר פעם. ב-7 באוקטובר הייתם הראשונים לקפוץ, להיתקל ולחסום בגופכם נחילי מחבלים שאיימו לפשוט על כל הארץ כמו נגיף".
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי אמר באירוע: "אתם, מפקדי ולוחמי הימ"מ הגיבורים, פעלתם בעוז רוח, בנחישות בלתי מתפשרת, תוך הפגנת יכולות ועוצמה אדירה השמורה רק לכם. פעילותכם ב-7 באוקטובר מגדירה מחדש את המונחים אומץ לב, גבורה ומקצוענות חסרת פשרות".
3 צפייה בגלריה
אירוע הוקרה לכוחות הימ"מ בכנסת
אירוע הוקרה לכוחות הימ"מ בכנסת
אירוע ההוקרה המרגש בכנסת
מפקד מג"ב, ניצב בריק יצחק, אמר: "הרוח שחזרה לנשב ולפעם בנו מאז מבצע החילוץ ההירואי של החטופים, הצבע בלחיים של משפחות החטופים והכבוד הלאומי, כל זה לא היה מתאפשר אילולא נעניתם בקריאה 'הנני', ושוב נחלצתם להשפיע על גורל העם". מפקד ימ"מ, תנ"צ ח': "בבוקר 7 באוקטובר, לוחמי הימ"מ הגיעו ראשונים לזירה, נלחמו בריבוי גזרות ובמיעוט מספרי למול המרצחים שחדרו ליישובי העוטף. הלוחמים ניהלו קרבות הירואיים ופעלו באומץ לב ובגבורה עילאית. אין לי כל ספק כי לגבורת הלוחמים הייתה השפעה מכרעת בבלימת המשך התקדמותם של מחבלי חמאס לעבר יישובים נוספים. לצערנו המחיר כבד מנשוא - הימ"מ איבדה תשעה מפקדים ולוחמים מטובי בנינו. אני לומר לכם, בנימה אישית, כי אין שיעור לגאווה שאני חש על האופן שבו נלחמתם, אני גאה בכם ואוהב אתכם".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר: "רבים הם גילויי העוז והגבורה, סיכון הגוף והקרבת הנפש שנתגלו בדברי ימי היחידה. ופעילותה האחרונה, מלאת ההשראה, בחילוץ בני הערובה ברפיח, פרטה על נימי נפשו של כל אזרח בישראל".
במהלך הטקס, משפחות חללי היחידה שנפלו ב-7 באוקטובר, קיבלו תעודת הוקרה על גבורה יוצאת דופן ותשורה מהכנסת בהוקרה ובכבוד לזכרם של רפ"ק סטניסלב שיינקמן, רפ"ק אברהם הנקין, רפ"ק אלכסיי שמקלוב, רפ"ק משהאל שלמה, רנ"ג חן נחמיאס, רס"ב בר סיון, רס"ב יוראי אליהו כהן, רס"מ דרור אלטון ורס"מ אבשלום פרץ.
ילנה שמקלוב, אמו של אלכסיי ז"ל, נשאה דברים: "7 באוקטובר שינה את פניה של מדינת ישראל ואת חיינו. אנחנו נושאים את משקל היעדרותם של יקירינו ואת האובדן העמוק שחשות המשפחות השכולות. למרות שאינם איתנו עוד, רוחם חיה בליבנו. לא נשכח את שליחותם ואת המחיר הכבד ששילמו עבור החופש והביטחון שלנו. עלינו להיות מאוחדים, כדי שהגיבורים שלנו יהיו גאים בנו".
אבי אלטון, אביו של דרור ז"ל, אמר בהתרגשות: "ניהלתי עם דרור שיחות רבות על ערכים, על שליחות ועל חשיבה קדימה. הוא אמר לי: 'אני אדם מאושר; יש לי אישה ובן שאני אוהב, עבודה שאני מקצוען בה ומייצגת כל ערך עליו גדלתי וחברים בנפש שהם חבריי לנשק ורק איתם אני רוצה להיות'".