יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן עקץ הערב (שני) במליאת הכנסת את ראש האופוזיציה יאיר לפיד ואת יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ שהציעו להקים צוותים או ועדות שיביאו לפשרה בנוגע לתוכנית נתניהו-לוין למערכת המשפט. "צאו מהסרט. אי אפשר להגיע לשום פשרה", אמר ליברמן. "אתם אומרים שהממשלה רוצה להביא את ישראל לדיקטטורה ב-100%, אז איזו פשרה אתם רוצים? 50% דיקטטורה?". לפיד אמר בתגובה כי לא הציע שום פשרה, אלא להפך - ועקץ בחזרה את ליברמן: "מי שאומר שזו הצעה להתפשר - או שלא הבין, או שהבין ומשקר מסיבות פוליטיות".
2 צפייה בגלריה
 אביגדור ליברמן במליאת הכנסת
 אביגדור ליברמן במליאת הכנסת
ליברמן. המסר ללפיד וגנץ: "צאו מהסרט"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
"תפסיקו עם הפיצול אישיות. תפסיקו לגמגם בנושא הרפורמה המשפטית. אין שום דרך לפשרה איתם. אתם רוצים שראש הממשלה יפגע רק ב-50% מציבור בוחריו? שירמה חצי מהאזרחים? תרדו מהסרט הזה", אמר ליברמן. "זה פשוט לא מתאים. לא נהיה בשום פשרה. חבל שראשי האופוזיציה מודיעים על כך בלי להתייעץ עם חברים אחרים".
ליברמן הוסיף בהודעה מטעמו כי "אנחנו תומכים בשינויים במערכת המשפט ומתנגדים למתן לגיטימציה לחבורת נתניהו-לוין. ‏מאז הקמתה, ישראל ביתנו דוגלת בקבלת חוקה, בהקמת בית משפט לחוקה ובפסקת התגברות ברוב של 70 חברי כנסת. אנשים טובים ונאיבים שמנסים להגיע לפשרה עם נתניהו ולוין פשוט הופכים את עצמם לשותפים למבצע החילוץ של נתניהו מהסבך המשפטי שלו".
כמו ליברמן, גם יו"ר העבודה מרב מיכאלי תקפה את גנץ ולפיד. "יאיר, בני, אין הידברות על פסקת התגברות. אין שום מקום למו"מ. רק במאבק נחוש ועיקש נציל את הדמוקרטיה והמדינה. בהתרפסות לא בונים מנהיגות", אמרה מיכאלי. "אתם אמורים לדעת את זה. כבר נכנעתם ונתתם לו ממשלה - פעם אחת ב-2013 ופעם אחת ב-2020. אתם אמורים לדעת איך זה עובד".
לדברי מיכאלי, "להציע הצעות לנתניהו זה להיכנע לו, ואני מאוד מאוד מוטרדת מהקולות שמשמיעים גנץ ולפיד. אלה קולות שמרפים את ידיהם ועלולים לגרום למפגינים להישאר בבית".

2 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה העבודה
ישיבת סיעה העבודה
מיכאלי בישיבת הסיעה. "מוטרדת מהקולות שמשמיעים גנץ ולפיד"
(צילום: רפי קוץ)
ראש האופוזיציה יאיר לפיד דחה את הטענות לפיהן הציע פשרה - ואמר כי הצעתו היא ההפך מכך. "זה לא נכון. ההצעה שלי אמרה בדיוק את ההפך. הצעתי להוציא את הנושא מידיה של ממשלה עבריינית שיש לה אינטרסים זרים, ולהעביר אותו לידי ועדה ציבורית בלתי תלויה שאותה יכונן הנשיא", אמר.
הוא הוסיף: "ועדה כזו תזכה לאמון הציבור ותעצור את התהליך ההרסני שבו מפרקים את מערכת המשפט הישראלית ודורסים את המבנה הדמוקרטי שלנו. אפשר לא להסכים עם הפתרון הזה, אבל מי שאומר שזו הצעה להתפשר - או שלא הבין, או שהבין אותה ומשקר מסיבות פוליטיות".

דברי ראשי הסיעות מהאופוזיציה מגיעים אחרי הקריאה של לפיד להקים ועדה נשיאותית בלתי-תלויה, שתגיש "הצעה מאוזנת להסדרת היחסים עם הרשות השופטת", כלשונו. לפיד אמר כי פנה לנשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג בעניין, וציין כי "הנשיא בוחן את הרעיון".
"פירוק ודריסת מערכת המשפט שאותה הממשלה דוחפת בכל הכוח קורעת לגזרים את החברה הישראלית. גם אנשים ששנים דיברו על רפורמה משפטית, מבינים שזו לא רפורמה. זה הרס הדמוקרטיה. אין חולק על כך שיש מה לתקן במערכת המשפט, אין מערכת שאין מה לתקן בה", אמר לפיד מוקדם יותר, על רקע המתווה של שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן שנחשף הבוקר ב-ynet וב"ידיעות אחרונות". "אבל רפורמה שאותה מוביל ראש ממשלה שנאשם בפלילים, ושרים שהם עבריינים מורשעים, היא רפורמה שאי אפשר להאמין לה".

"ועדה נשיאותית תוכל לשמוע את כל הצדדים. את בית המשפט, את הממשלה, את האופוזיציה, את האקדמיה. במקום הדהירה הפרועה שאנחנו רואים היום, היא תקיים הליך סדור שבסופו תונח על השולחן הלאומי הצעה מאוזנת שתשפר במקום להרוס, תתקן במקום לשבור", אמר עוד לפיד. "הנשיא בוחן בימים אלה את הרעיון. אני מאמין ומקווה שהוועדה הנשיאותית אכן תוקם ותמנע קרע נורא בעם ישראל ואת הרס הדמוקרטיה שלנו".
בית הנשיא מסר בתגובה לדברי לפיד: "כחלק משיחות שמקיים נשיא המדינה בשבועות האחרונים במטרה למנוע משבר חוקתי היסטורי ולעצור את המשך הפילוג בעם, שוחח הנשיא גם עם ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד. נשיא המדינה ממשיך במאמצים בלתי פוסקים עם כלל הגורמים הרלוונטיים, במטרה ליצור דיאלוג ושיח רחב-היקף, קשוב ומכבד, בתקווה להגיע להבנות רחבות ככל שניתן".
שר הביטחון לשעבר בני גנץ, נזכיר, הציע מוקדם יותר החודש להקים צוות משותף "שיגבש רפורמה משפטית בהסכמה רחבה". הוא אמר אז כי "אנו בשעת חירום אמיתית ולכן אני קורא מכאן לראש הממשלה נתניהו לקבל החלטה - הידברות או עימות. אני מציע מכאן לנתניהו להקים צוות חוצה מפלגות ומחנות פוליטיים, שידון בחקיקת חוק יסוד חקיקה ברוח מגילת העצמאות, שיביא לידי ביטוי את רחשי כל העם וכלל האזרחים בישראל ויגבש הסכמות בתוך חצי שנה בכל הנושאים שעל הפרק".
גנץ הוסיף אז: "נושא כל כך מהותי לעתידנו וקיומנו עשורים קדימה, ראוי שיבוא בהסכמה רחבה. זה ייתן לגיטימציה לתיקונים, ויאפשר לבנות את המבצר על תשתית איתנה. הכדור אצל נתניהו - לשבור את כללי המשחק – או לשמור על מדינת ישראל".