3 צפייה בגלריה
מונית שירות
מונית שירות
"צריכים לבדוק היטב את המשמעויות הכלכליות"
(צילום: אלעד גרשגורן)
המהלך להעברת האחריות להפעלת מוניות שירות, שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", יוצא לדרך: משרד התחבורה פרסם את הקול הקורא לרשויות המקומיות לשתף פעולה בהצעות להפעלת קווי מוניות שירות.
המהלך שיזמה שרת התחבורה מרב מיכאלי כחלק מניסיון להתחיל להעביר לרשויות המקומיות סמכויות בתחום התחבורה, יאפשר לרשויות שיזכו בקול הקורא להיות אחריות על קביעת רמת השירות בקווים שיבקשו להפעיל, כולל מסלולי הקווים ולוחות הזמנים, מועדי ההפעלה, סוג השירות (קשיח או גמיש), המידע לציבור וכל רכיב שירות אחר בהתאם לשיקול דעתה. הרשויות יהיו אחראיות על ההפעלה שתעשה באמצעות מכרז לבחירת מפעילי מוניות השירות, כאשר הנוסעים יוכלו לשלם על הנסיעות גם ברב קו ובאפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית.
מוניות השירות הן אמצעי התחבורה הציבורית היחידי שניתן להפעילו כיום גם בסופי שבוע. עם זאת, הסדר התשלום הנוכחי, שלא ברור אם ישתנה, הוא שהתשלום ברב קו ובאפליקציות אפשרי רק בימי חול, ובסופי שבוע משלמים הנוסעים במזומן, ותעריף יקר יותר.
3 צפייה בגלריה
תחילת הפעלת מערך האוטובוסים בגוש דן
תחילת הפעלת מערך האוטובוסים בגוש דן
העיריות מממנות תשעה קווים. תחבורה ציבורית בשבת בתל אביב
(צילום: שי ספיר)
המהלך מגיע גם על רקע המשבר הקשה בענף מוניות השירות, שבגלל שורת צעדים בעייתיים של משרד התחבורה לאורך השנים הצטמצם מ-2,500 מוניות שירות ב-2005 לפחות מ-300 כיום. המהלך מלפני ארבע שנים שאפשר תשלום ברב קו במוניות השירות רק דרדר אותו עוד יותר בגלל מבנה המכרז, שעודד את חברות המוניות להציע למדינה תעריפים הפסדיים כדי לשמר את פעילותן.
מי שכבר משתפות פעולה בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת הן תל אביב, גבעתיים, קריית אונו ורמת השרון, הממנות יחד תשעה קווים שנעים ביניהן בימי שישי בלילה ובשבתות. בגלל שהחוק לא מאפשר להן לגבות תשלום מהנוסעים, מממנות העיריות אותו בעצמן, כאשר 80% התקציב מגיע מעיריית תל אביב, המשקיעה במיזם 17 מיליון שקל בשנה.
כעת בוחנים בעיריית תל אביב וברשויות הסמוכות הגשה הצעה משותפת לקווי מוניות שירות, שיוכלו להחליף בשישי ובשבת את שירות ההסעות נעים בסופ"ש. עם זאת מסלולי הקווים הקיימים, שזוכים לביקוש רב ומסיעים כ-20 אלף איש בכל סוף שבוע וערב חג, לא בהכרח מתאימים לביקושים בימי חול, כאשר הנוסעים מבקשים להגיע גם לאזורי תעסוקה ולימודים. העברת המיזם למוניות שירות וגביית תשלום מהנוסעים תוכל להגביר את התדירות ולהוסיף קווי סופ"ש ייעודיים, אך הרשויות יאלצו לקבל אחריות גם להפסדי מוניות השירות בימי חו"ל.
3 צפייה בגלריה
האפשרות לשלם ברב קו דרדרה את הענף
האפשרות לשלם ברב קו דרדרה את הענף
האפשרות לשלם ברב קו דרדרה את הענף
(צילום: מתן טורקיה)
מיטל להבי סגנית, ראש העיר תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה, אמרה כי "מדובר בפריצת דרך שתאפשר לראשונה לרשויות מקומיות לנהל ולתפעל שירות תחבורה בתשלום במרחב העירוני והמטרופוליני. מצד שני, מדובר בשירות שאינו מסובסד ושמלכתחילה ברור שהוא הפסדי למפעילים ושעתיד להטיל מעמסה כלכלית על הרשויות שיירתמו לקחת בו חלק. למרות זאת אני רוצה להיות אופטימית בגלל נחיצות השירות והיותו מקובל ורצוי גם ברשויות מקומיות אורתודוכסיות יחסית וגם מפני שמדובר בפריצת דרך שתאפשר לרשויות, לראשונה, לשתף פעולה בתפעול תחבורה ציבורית ושתסלול את הדרך להקמת רשות מטרופולינית".
גם בנתניה, שבה תפסו לאורך השנים מוניות השירות מקום מרכזי, בוחנים את המהלך בזהירות. אתמול הפסיקה לפעול בעיר תחנת מוניות השירות שי לי, שהפעילה קווי שירות בתוך העיר, לאחר שקרסה כלכלית מאז המעבר לתשלום ברב קו. גם מוניות השירות שמפעילה קווים בין עירוניים מהעיר נמצאת במצב כלכלי קשה וצפויה להיסגר.
סגן ראש העיר נתניה, ממלא מקום ראש העיר ומחזיק תיק התחבורה בעיר, אלי דלאל, אמר כי "המהלך חיובי, לנו יש היכרות עם הצרכים והביקושים שאין למשרד התחבורה. אבל אנחנו צריכים לבדוק היטב את המשמעויות הכלכליות של קבלת האחריות על מוניות השירות, ושאפשר לקיים את הפעילות בצורה כלכלית, בטח לאור הכישלון עד עכשיו. זאת התחלה טובה מצד משרד התחבורה להעביר לרשויות סמכויות בתחום התחבורה, אבל היא צריכה לכלול כבר עכשיו סמכויות להצבת תחנות אוטובוס. היום אפילו כדי להזיז תחנה בעשרה מטרים אני צריך אישור של משרד התחבורה בירושלים, מה שגורם לסחבת".