אלפים הפגינו אתמול נגד השלטון הקומוניסטי של קובה בבירה הוואנה ובערים אחרות, במחאה הגדולה ביותר באי זה כמעט 30 שנה. המפגינים צעקו "חירות" ודרשו מהנשיא מיגל דיאס-קאנל להתפטר.
הפגנות הן דבר נדיר בקובה. אלה של אתמול התקיימו על רקע המשבר הכלכלי החמור ביותר במדינה בעשורים האחרונים, ובשעה שקובה מתמודדת עם מספר הנדבקים הגבוה ביותר שלה מתחילת מגפת הקורונה. המפגינים זועמים על המחסור במזון ובמוצרים בסיסיים, על האופן שבו מתמודדות הרשויות עם המגפה ועל החוקים הקומוניסטיים שעדיין קיימים במדינה.
8 צפייה בגלריה
קובה הוואנה הפגנה
קובה הוואנה הפגנה
"זקוקים לשינוי". ניידת משטרה הפוכה בבירה הוואנה
(צילום: AFP)
בהוואנה, אלפים יצאו לרחובות באזורים שונים, הניפו את דגלי קובה וקראו "דיאס-קאנל, תתפטר" ו"פידל". מול המוחים שם התאספו גם מאות מתומכי השלטון. עדי ראייה סיפרו ש-12 מפגינים לפחות נעצרו על ידי שוטרים בלבוש אזרחי. ג'יפים של כוחות מיוחדים, עם מקלעים המותקנים מאחור, נראו ברחבי הבירה ונוכחות המשטרה הייתה כבדה גם הרבה אחרי שרוב המפגינים שבו לבתיהם בשעה 21:00, אז מתחיל העוצר הלילי בשל המגפה.
"אנחנו עוברים תקופה קשה מאוד", אמרה מירנדה לזרארה, מורה למחול בת 53, שהצטרפה לאלפי המפגינים שצעדו ברחובות הוואנה. "אנחנו זקוקים לשינוי". מפגין אחר אמר כי "אנחנו כאן בגלל הדיכוי נגד העם, הם מרעיבים אותנו למוות. הוואנה קורסת. אין לנו בית, אין לנו כלום. להם יש כסף לבנות מלונות ואותנו הם מרעיבים".
באחד ממוקדי המחאה בבירה, המפגינים הפכו ניידת משטרה ריקה ויידו עליה אבנים. "אני כאן בגלל הרעב, בגלל שאין תרופות, בגלל הפסקות החשמל – כי הכול חסר", אמר מפגין נוסף. "אני רוצה שינוי, אני רוצה להחליף את הממשלה, אני רוצה בחירות מרובות-מפלגות ואני רוצה לשים סוף לקומוניזם".
8 צפייה בגלריה
קובה הוואנה הפגנה
קובה הוואנה הפגנה
"אנחנו כאן בגלל הדיכוי נגד העם". מפגינים נגד הנשיא בהוואנה
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
קובה הוואנה הפגנה
קובה הוואנה הפגנה
לפי עדי ראייה, לפחות 12 מפגינים נעצרו. המחאה בהוואנה
(צילום: AFP)
דיאס-קאנל, העומד בראש המפלגה הקומוניסטית, האשים את ארה"ב בתסיסה שהביאה להפגנות. בנאום שנשא אמר הנשיא כי ארה"ב תמרנה את המפגינים על ידי קמפיינים ברשתות החברתיות ובעזרת "שכירי חרב" בשטח, והזהיר כי "לא נסבול עוד פרובוקציות".
בשנה האחרונה התקיימו כמה הפגנות במדינת האי שבקריביים, המונה 11 מיליון תושבים, שמוגבלים ביכולת שלהם להביע ביקורת על המשטר. עם זאת אף אחת מההפגנות הללו לא הייתה גדולה כל כך או התרחשה בו זמנית בערים רבות כל כך כמו אתמול. לדברי מייקל בוסטמנטה, פרופ' להיסטוריה של אמריקה הלטינית באוניברסיטה הבינלאומית בפלורידה, ההפגנות אתמול נגד השלטון היו הגדולות ביותר מאז קיץ 1994. "ההבדל הוא שעכשיו הן לא התרכזו בבירה בלבד. הן אפילו לא התחילו שם, כך נראה", אמר בוסטמנטה.
ההפגנות פרצו לפני הצהריים (לפי שעון מקומי) בעיירה סן אנטוניו דה לוס באנוס שבמחוז ארטמיסה, ליד הוואנה. בסרטון שהופץ ברשת נראים מאות תושבים קוראים סיסמאות נגד הממשלה ומכריזים על רשימה של דרישות, כולל חיסונים נגד קורונה וסיום הפסקות החשמל היום-יומיות.
8 צפייה בגלריה
נשיא קובה הנכנס מיגל דיאס קאנל
נשיא קובה הנכנס מיגל דיאס קאנל
"לא נסבול עוד פרובוקציות". הנשיא דיאס-קאנל
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
קובה הוואנה הפגנה
קובה הוואנה הפגנה
"הכול חסר". מפגינים נגד הנשיא בהוואנה
(צילום: EPA)
"רק עברתי כדי לקנות קצת אוכל והיו שם הרבה אנשים, חלקם עם שלטים, מפגינים", אמרה תושבת המקום קלריס רמירז. "הם מוחים על הפסקות החשמל, על זה שאין תרופות". הנשיא דיאס-קאנל ביקר בעיירה, ואחר כך אמר בנאומו ששודר בטלוויזיה: "אנחנו קוראים לכל המהפכנים במדינה, לכל הקומוניסטים, לצאת לרחובות בכל מקום שבו יש ניסיון לייצר פרובוקציות כאלה".
מאוחר יותר נערכו הפגנות גם מאות קילומטרים ממזרח לשם, בפלמה סוריאנו שבמחוז סנטיאגו דה קובה. ההפגנות בהוואנה החלו בסביבות השעה 15:00 ודעכו בסביבות 20:00, לאחר שכוחות הביטחון מנעו מהמפגינים להגיע לכיכר המהפכה.
קובה סובלת ממשבר כלכלי שהולך ומחריף בשנתיים האחרונות. הממשלה מאשימה את הסנקציות האמריקניות ואת נגיף הקורונה במצב, אך המתנגדים טוענים שאי-כשירות והשיטה החד-מפלגתית הסובייטית הן הגורמים לקריסה הכלכלית. שילוב של הסנקציות, חוסר היעילות והמגפה השבית את ענף התיירות והאט את זרימת ההכנסות הזרות האחרות לקובה, התלויה בהן כדי לייבא את עיקר המזון, הדלק ומוצרי הגלם לחקלאות ולייצור.
8 צפייה בגלריה
קובה הוואנה הפגנה
קובה הוואנה הפגנה
שוטרים וחיילים מול המפגינים. "אין אוכל, אין תרופות"
(צילום: רויטרס)
כלכלת קובה התכווצה ב-10.9% בשנה שעברה, וב-2% נוספים עד יוני. מצוקת המזומנים שנוצרה הולידה מחסור שאילץ את הקובנים לעמוד שעות בתור כדי לרכוש מוצרי יסוד בתקופת המגפה.
בסוף השבוע אישרה קובה לשימוש חירום את החיסון שפיתחה נגד קורונה וניתן בשלוש מנות. 1.7 מיליון אזרחים כבר חוסנו פעמיים, ופי שניים מהם קיבלו מנה אחת מתוך שלוש. עם זאת, וריאנט הדלתא גרם לזינוק בתחלואה, ואתמול נרשם שיא יומי של 6,923 נדבקים ו-47 מתים – פי שניים מאשר בשבוע שעבר.