צעקות וקריאות "מחבל" בכנסת, בדיון על משפחות שכולות: חוק האחים השכולים, המבקש לתת הכרה בסיסית ולהסדיר את מעמדם - אושר הערב (רביעי) בקריאה טרומית ברוב גדול של 72 תומכים, ללא מתנגדים. בין התומכים בחוק, שמעגן את הקשר בין הרשויות לאחים השכולים, גם ח"כים מהליכוד - אף שמדובר בהצעה שהגישה ח"כ מיכל שיר מתקווה חדשה. באופוזיציה, נזכיר, הצהירו כי יתנגדו לכל חוק שתגיש הקואליציה.

4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
הסערה במליאת הכנסת, הערב
(צילום: ערוץ כנסת)
להצבעה קדמה סערה בדיון שאותו ניהל ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), שבינו לבין ח"כים מהימין פרץ ויכוח סוער שבמהלכו הוא האשים כי בציונות הדתית יש "תומך טרור מורשע" - ובתגובה יו"ר המפלגה בצלאל סמוטריץ' כינה אותו "מחבל" - וטיבי הורה לסלקו מהדיון. גם ח"כ איתמר בן גביר צעק לעבר טיבי שהוא מחבל, וסולק אף הוא בהוראת טיבי. "כל מי שיקרא ליו"ר מחבל יעוף מיד מהמליאה", הכריז בעיצומה של הסערה במליאה. בנוסף הורחקו חברי הכנסת שמחה רוטמן ואורית סטרוק, גם כן ממפלגת הציונות הדתית. באופוזיציה ביקרו את יושב ראש הכנסת מיקי לוי על ששיבץ את טיבי לנהל את הדיון במליאה בהצעת חוק רגישה שכזו.
סמוטריץ' צייץ בטוויטר: "אחמד טיבי משתמש פעם אחר פעם בתפקיד יו"ר הישיבה כדי להכניס את דעותיו ולתקוף חברי כנסת. 4 שנים ישבתי על הכיסא הזה בחדרת קודש ומעולם לא העליתי בדעתי לנהוג כך. העובדה שמיקי לוי נותן לו להמשיך לנהל את המליאה היא חרפה שרומסת את שאריות כבודה של הכנסת. אל תעזו להטיף לנו יותר על ממלכתיות".

4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
סולקו מהמליאה על ידי טיבי. סמוטריץ' ליו"ר הכנסת: "חרפה"
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
מיכל שיר במליאת הכנסת
מיכל שיר במליאת הכנסת
יוזמת החוק מיכל שיר תקפה את חברי הליכוד
(צילום: יואב דודקביץ')
הסערה פרצה לאחר שח"כ שיר הציגה את החוק שלה, וירדה מהדוכן נסערת - לאחר שחברי כנסת מהאופוזיציה הפריעו לה לדבר וצעקו לה "תתביישי" על שותפות מפלגתה בקואליציה עם רע"מ. שיר, שבעבר כיהנה כחברת כנסת מטעם הליכוד, הטיחה בחברי המפלגה שלה לשעבר: "אני שמחה שעזבתי אתכם, חבורת חלאות". ח"כ אורית סטרוק מהציונות הדתית עלתה לדוכן להשיב - ותקפה בחריפות את הח"כים הערבים. "כמה אפשר להפקיר את המדינה בידי האחים המוסלמים ובידי מי שקוראים למחבלים לוחמי חופש", אמרה - ופנתה לח"כ שיר: "תחשבי כמה אחים שכולים התווספו לנו בגלל החברים שלך, השותפים שלך לקואליציה. כמה עוד אחים שכולים של עוד ועוד פיגועים".
בשלב זה התערב טיבי, שכסגן יו"ר הכנסת ניהל כאמור את הישיבה, ואמר: "זו אמירה חמורה ביותר, את מאשימה חברי כנסת ערבים שהם אחראים לרצח והריגה, את מעלילה על חברי כנסת בבית הזה". מדוברות הכנסת נמסר כי לאחר שתם זמנה הורה ח"כ טיבי להוריד את ח"כ סטרוק מהדוכן, אף שזו טענה כי הוא "גזל" לה את הזמן. טיבי הוסיף אז: "את חברה בסיעה היחידה שיש בה מורשע בתמיכה בטרור" - וכך החלה המהומה הקולנית במליאה. בשלב מסוים סטרוק אף נעמדה מול טיבי ועושה מולו תנועות של כנפיים.
4 צפייה בגלריה
אורית סטרוק נואמת במליאת הכנסת
אורית סטרוק נואמת במליאת הכנסת
סטרוק, עוררה מהומה. "כמה אחים שכולים התווספו בגלל השותפים לקואליציה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפי הצעת החוק, שכעת תעבור לדיון נוסף בוועדות הכנסת לקראת העלאתה לקריאה שנייה ושלישית, אח של אדם שנספה בעת שירותו בכוחות הביטחון או שנפטר כתוצאה מפגיעת איבה יוכר כחלק מהמשפחה השכולה של הנספה או של האדם שנפטר. כמו כן מוצע כי תימסר לאח השכול הודעה רשמית על המוות ועל אירועי זיכרון וכי משרד הביטחון יידע אותו בדבר ההטבות להן הוא זכאי.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הנוהל בדבר יידוע משפחות של נפגעים מקרב כוחות הביטחון או בפעולות איבה הנהוג כיום קובע כי בני המשפחה שמקבלים את ההודעה הם בני זוג, הוריו וילדיו של הנפגע, ואין כל התייחסות לאחיו של הנפגע. כך גם לגבי עדכון על אירועים שונים שנערכים בהקשר של נסיבות הפגיעה, כגון טקסי זיכרון. בחלק גדול מהמקרים האחים מתעדכנים באמצעות בני המשפחה האחרים, אך לא תמיד. מטרתה של הצעת חוק זו היא להעניק הכרה לאחים ולאחיות שכולים, להבטיח כי הם יקבלו הודעות רשמיות על קרות האסון ועל טקסים ואירועים כאמור, לאפשר להם להשתתף בטקסים ואירועים, וליידע אותם אודות הזכויות להן הם זכאים".
ח"כ שיר אמרה בעת הצגת החוק: "במדינת ישראל קיימת קבוצה שקופה אבל זה לא אומר שהיא לא כואבת. בחוק הישראלי לא קיים המושג אח שכול, זה אבסורד. החוק הזה בא לתקן עוול היסטורי. אנחנו אומרים היום לאחים השכולים אנחנו רואים אתכם, אנחנו כאן עבורכם, אתם כבר לא שקופים".
יו"ר ארגון יד לבנים, אלי בן שם, הגיב על אישור הצעת החוק בקריאה טרומית: "במשך שנים ניהלנו מאבק כדי שהאחים השכולים לא ירגישו שקופים ויזכו להכרה מלאה ממשרד הביטחון. זו אבן דרך היסטורית ביחסן של המדינה ושל החברה הישראלית כולה לכאבם ולרגשותיהם של האחים השכולים. המסר שיצא הערב מכנסת ישראל מרגש אותי במיוחד - השכול נותר מחוץ למחלוקות הפוליטיות - ואני מודה לכל מי שתמך מעומק הלב".