2 צפייה בגלריה
פליטים אוקראינים במולדובה, לפני טיסה לישראל
פליטים אוקראינים במולדובה, לפני טיסה לישראל
פליטים אוקראינים במולדובה, לפני טיסה לישראל
(צילום: AFP)
משרד הרווחה הודיע שיפרוס את חסותו על הפליטים מהמלחמה באוקראינה, ויספק להם קורת גג זמנית, סיוע במזון, סיוע חומרי, טיפול סוציאלי ומיצוי זכויות מול מערכת הבריאות לצד הרשמה למערכת החינוך.
כמעט שלושה שבועות מפרוץ המלחמה, שר הרווחה מאיר כהן הודיע בצהריים (רביעי) כי המשרד ינהל את הסיוע לפליטים האוקראינים יחד עם ארגוני החברה האזרחית, ובמקביל יתגבר את המענה בשפה הרוסית במוקד הטלפון במספר 118. התוכנית מיועדת לסיוע חירום ראשוני לאוכלוסייה זאת עד אשר יקבלו מעמד פליט באופן רשמי ואישור עבודה, או עד לחזרתם לארץ המוצא, בהתאם להתפתחויות.

לצורך הסיוע תוקם מינהלת ייעודית של משרדי הממשלה, שתכלול נציגים ממשרדי הרווחה, הפנים, מנהל האוכלוסין, משרד ראש הממשלה, משרד הבריאות, משרד החינוך וארגונים אזרחיים, ויגויסו עשרות עובדים ועובדות סוציאליים דוברי רוסית ואוקראינית.
לפי רשות האוכלוסין וההגירה מאז מפרוץ המלחמה ב-24 בפברואר ועד היום הגיעו 10,282 אזרחים מאוקראינה, מתוכם נרשמו 1125 זכאי שבות מאוקראינה ונרשמו כ- 1,700 עולים מאוקראינה. בתקופה זו יצאו מישראל 944 אוקראינים. בסך הכול, מפרוץ המלחמה ועד היום נכנסו ושוהים בישראל 6,513 אוקראינים, שאינם זכאי שבות או עולים.
רוב הפליטים שהגיעו לישראל מאז המלחה נחתו ללא בגדים, מזון או יכולת להתפרנס. חלקם הקטן, ללא משפחה וחברים בארץ, גם ללא קורת גג. בימים האחרונים התעוררה ביקורת ציבורית נרחבת על כך שאלפי הפליטים שהגיעו לא זכאים לתנאים סוציאליים, בהם גם קשישים שזקוקים לטיפולים רפואיים או לתרופות, נשים בהיריון מתקדם וילדים שחוו טראומה משמעותית בשבועות האחרונים.
2 צפייה בגלריה
מאיר כהן במסיבת עיתונאים בנושא חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלויות
מאיר כהן במסיבת עיתונאים בנושא חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלויות
שר הרווחה מאיר כהן. "זכות גדולה"
(צילום: ערוץ כנסת)
במשרד הרווחה מעריכים שעלות הסיוע תגיע לכ-1,000 שקל לפליט, אך נערכים לכך שהמענים יהיו דיפרנציאליים לפי הצרכים השונים. את עיקר הדגש ישים המשרד על טיפול באוכלוסייה מבוגרת, בילדים ובבני נוער בסיכון, באנשים עם מוגבלות ובטיפול במשפחות.
במקביל נערך המשרד למתן מענים גם במסגרת השירותים החוץ-ביתיים, כגון בתי אבות, מסגרות לאנשים עם מוגבלות, מורכבויות נפשיות ואוכלוסיות קצה. בשבוע שעבר הודיע המשרד על מאות מקומות פנויים לטובת הפליטים בבתי האבות שתחת פיקוחו, וגם מערך הפנימיות והמסגרות לנוער בסיכון ערוך לקליטה של ילדים ובני נוער במידה שיהיה בכך צורך.
"זאת חובה מוסרית, יהודית וישראלית שלנו ואנחנו רואים בחובה הזאת זכות גדולה", אמר השר כהן. "אני מודה לראש הממשלה שהטיל על משרד הרווחה ועליי את המשימה הזאת. משרד הרווחה יתכלל את כל מענים הממשלתיים לאוכלוסייה הזאת באמצעות מנגנוני הרווחה ובאמצעות החברה האזרחית שמתגייסת לטובת העניין. אנחנו נגבש ביחד עם השותפים בממשלה בשעות הקרובות את פרטי המתווה והסיוע ונפרסם לציבור הישראלי וגם לפליטים, לאלה שרוצים להתגייס ולאלה שצריכים את הסיוע הזה מאתנו עכשיו".
מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי סיגל מורן הוסיפה כי "הצלחנו לגבש הצעה לתכנית במהירות שיא והסיבה שזה התאפשר היא התשתית הטובה שיש למשרד הרווחה ברשויות המקומיות ובמסגרות החוץ ביתיות. יש לנו חובה מוסרית וערכית לסייע למי שנמלטו מתופת המלחמה ונעשה את זה ביחד עם שותפים רבים מהממשלה ומהחברה הישראלית. זה אתגר שאנחנו כעם וכמדינה יכולים לעמוד בו".