המשלחת הישראלית לפסגה בפריז, שדנה בעסקה חדשה לשחרור חטופים, שבה לישראל לפנות בוקר (שבת) עם אופטימיות זהירה, כשגורם מדיני עדכן שבמהלך השיחות הושג מתווה מוסכם מול חמאס. לדברי הגורם, המתווה יובא לאישור קבינט המלחמה ואחריו לקבינט המורחב.
לפי הגורם, השלב הבא בשיחות יכלול את שמות החטופים והאסירים הפלסטינים שישוחררו, המפתחות שלפיהם תתבצע העסקה, והתנאים להפסקת האש. כל אלה, נציין, לא סוכמו עדיין.
3 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
משתתפי הפסגה בפריז. מימין: בר, ברנע, ברנס, אל-תאני וכאמל
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
3 צפייה בגלריה
מחאה של משפחות החטופים בתל אביב
מחאה של משפחות החטופים בתל אביב
מחאת משפחות החטופים בתל אביב
(צילום: REUTERS/Dylan Martinez)
מקורות יודעי דבר בחמאס אמרו לערוץ "א-שרק" הסעודי כי ארגון הטרור מגלה גמישות בעמדותיו בשלוש נקודות: משך הפסקת האש בעזה, מספר האסירים הפלסטינים שישוחררו בשלב הראשון של ההסכם המתגבש עם ישראל וגבולות הנסיגה הישראלית מן הרצועה. המקור הוסיף כי הנהגת הארגון אינה שוללת רגיעה לפרק זמן של שישה שבועות בלבד לכל שלב, אם הדבר יסייע למתווכים להביא הסכם שיביא לעצירת הלחימה בשלב הסופי.
באשר לנסיגה הישראלית מעזה, כך נכתב, המקור אמר כי חמאס מוותר לפי שעה על הדרישה לנסיגה מוחלטת של צה"ל מהרצועה, אך עומד על נסיגה ממרכזי הערים, על מנת לאפשר לעקורים לשוב לבתיהם. באשר לאסירים, כך דווח, חמאס הפגין גמישות בנוגע למספר שישוחרר בשלב הראשון - כשבתחילה דרש לשחרר 1,500 אסירים בתמורה ל-40 חטופים ישראלים.
לדברי המקור, המתווכים המצרים העבירו לחמאס במהלך השיחות בקהיר את הסכמתה של ישראל לשיבת העקורים לצפון הרצועה, ועל הסרת החסימות בין צפון הרצועה לדרומה. לדברי המקור, המתווכים בקטאר ובמצרים מביעים "אופטימיות זהירה" כלפי הסיכויים להתקדמות בשיחות פריז, וכי הוא אינו שולל פריצת דרך במהלך הדיונים בשבוע הקרוב.
בערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת" דווח כי המספר העדכני שחמאס דורש תמורת שחרור 40 חטופים עומד כעת על "בין 200 ל-300 אסירים".
3 צפייה בגלריה
קידוש וארוחת שבת כמו בשבי בכיכר החטופים - רבע פיתה וכף גבינה
קידוש וארוחת שבת כמו בשבי בכיכר החטופים - רבע פיתה וכף גבינה
"כמו בשבי". כיכר החטופים, היום
(צילום: דנה קופל )
מוחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר מוקדם יותר בריאיון לערוץ "אל-ערבי" הקטארי, כי "השעות הקרובות יגלו אם ניתן להגיע להפסקת אש לפני חודש הרמדאן או לא". בחמאס אמרו שהם בוחנים את ההבנות שהושגו בפריז, גם בהנהגה הצבאית בעזה וגם בהנהגה המדינית שיושבת בקטאר ובאיסטנבול.
במסגרת הפסגה נפגש ראש המוסד דדי ברנע לשיחות נפרדות בארבע עיניים עם ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-תאני וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. בנוסף, התקיימו פגישות מורחבות בהשתתפות חברי המשלחת הישראלית, שעימה נמנים ראש השב"כ רונן בר ואלוף במיל' ניצן אלון, עם נציגי שלוש המדינות המתווכות שפועלות מול חמאס.
בתוך כך, בכיכר החטופים קיימו היום משפחות החטופים ארוחת שבת מיוחדת, "כמו במנהרות החמאס", כפי שקיימו אתמול בערב, כשהציבו לצד כל כיסא צלחת עם רבע פיתה, לצד בקבוק מים עכורים וקצת גבינה. החטופים ששבו, נזכיר, סיפרו כי אלו הארוחות שאכלו לרוב בשבי. בשעה 19:30 תתקיים עצרת התמיכה בחטופים ובני משפחותיהם, תחת המסר "בוחרים בחטופים".