7 צפייה בגלריה
המחבל
המחבל
ווסים אסעיד
(צילום: דוברות המשטרה)
פרקליטות מחוז ירושלים הגישה הבוקר (שני) כתב אישום נגד ווסים אסעיד (34), תושב חברון, בגין שלושה פיגועי טרור שבהם רצח שלושה אנשים. הוא מואשם ברצח של בני הזוג כדורי בינואר 2019 ושל הפועל ממולדובה איוון טירנובסקי, ובגין ניסיון לרצוח שני בני אדם נוספים וגרימה לפציעתם - כל זאת ממניע לאומני ובהיותו חבר ארגון דאעש.
לפי האישום, ב-2014 נשבע אסעיד אמונים לדאעש. ב-8 בינואר 2019 נכנס אל שטח ישראל כאשר הוא נושא שתי סכינים, וזאת במטרה לרצוח יהודים. על פי המתואר בכתב האישום, שהוגש על ידי עורכי הדין ארז פדן ויובל קדר מפרקליטות מחוז ירושלים, הוא הגיע לשכונת ארמון הנציב בירושלים ושוטט ברחובות השכונה בכוונה לאתר קורבן יהודי ולרצוח אותו.
7 צפייה בגלריה
וסים אסעיד
וסים אסעיד
דקר למוות את האישה בחדר השינה, ואז ארב לבעל. המחבל בבית המשפט
(צילום: עמית שאבי)
הוא זיהה את הנערה הדר בצלאל צועדת ברחוב והחל ללכת אחריה במהירות כשהוא מדלג במעלה המדרגות. כשהשיג אותה, שלף את הסכין והחל לדקור את צווארה ולנסות לשסף אותו. היא זעקה והוא נמלט מהמקום במהירות.
יום לאחר ניסיון הרצח, חזר הנאשם פעם נוספת אל מקום האירוע במטרה לרצוח יהודים. סמוך לשעה 21:30 הבחין אסעיד ביהודה כדורי, שחבש כיפה לראשו, יוצא מן הרכב בעודו מונע, פורק שקיות מצרכים וצועד לכיוון הדירה. הנאשם צעד אחר יהודה כדורי במרחק מה, נכנס אחריו לבניין ועקב אחריו תוך שתצפת על מעשיו בעת שנכנס לדירה. זמן קצר לאחר מכן, יצא יהודה כדורי מהדירה חזרה לרכבו.
7 צפייה בגלריה
יהודה ותמר כדורי ז"ל
יהודה ותמר כדורי ז"ל
יהודה ותמר כדורי ז"ל
(צילום: מרדכי אסרף)
אסעיד ראה זאת, פתח את דלת הדירה ונכנס לתוכה. הוא עבר בין החדרים בדירה ומצא את תמר כדורי במיטתה בחדר השינה, שם דקר אותה בצווארה כמה פעמים עד למותה. הנאשם הסתתר באחד החדרים בדירה בהמתנה לשובו של יהודה כדורי במטרה לרצוח אותו, והפתיע אותו בפתח הדלת. הוא דקר אותו עד אשר קרס ונפח את נשמתו. לאחר הרצח, בשעות הבוקר יצא אסעיד מהדירה כשהוא נוטל כמה טבעות מחדרה של המנוחה, בשווי אלפי שקלים, וכן כסף מזומן מארנקו של יהודה כדורי.
עוד עולה מכתב האישום כי בחודש מרץ 2022 נכנס הנאשם לישראל במטרה לרצוח יהודים, כאשר הוא נושא עליו תיק ובתוכו מגזרי תיל, שוקר חשמלי עם פנס, גז פלפל וסכין בעלת להב באורך כ-15 ס"מ. הוא עטה כפפות על ידיו, טיפס על גדר ההפרדה בין א-רם לבית חנינא ונכנס לישראל, כשפניו לעיר ירושלים. בשעת ערב מאוחרת הגיע לשכונת ארמון הנציב, נכנס לבניין ופתח את דלת הכניסה לאחת מהדירות כשהוא אוחז ביד אחת את הסכין ובידו השנייה אוחז בשוקר. הנאשם הבחין באיוון טירנובסקי, אזרח מולדובה, ובשני אנשים נוספים ישנים במיטותיהם.
7 צפייה בגלריה
וסים אסעיד
וסים אסעיד
המחבל בבית המשפט, היום
(צילום: עמית שאבי)
7 צפייה בגלריה
וסים אסעיד
וסים אסעיד
(צילום: עמית שאבי)
מאחר שסבר כי הם יהודים ובהתאם לתכניתו המוקדמת, ניגש הנאשם למיטתו של טירנובסקי ודקר אותו בעודו ישן באמצעות הסכין דקירה עמוקה בצוואר. לאחר מכן הסתובב הנאשם אל המיטה הנוספת שהייתה בחדר והחל לדקור גם את האדם השני דקירה עמוקה בצוואר. טירנובסקי קם ממיטתו ונעמד בחדר והנאשם נס מהדירה במהירות, כשהמנוח יוצא מהדירה בעקבותיו. הנאשם נמלט מהבניין והמנוח חזר לדירה והתמוטט בפתח החדר, שם נפח את נשמתו.
כתב האישום שהוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים מייחס לאסעיד ביצוע עבירות רצח בנסיבות מחמירות, מעשה טרור של ניסיון רצח, מעשה טרור של חבלה ופציעה בנסיבות מחמירות, חברות בארגון טרור ועבירות נוספות. השופט עודד שחם הורה על מעצרו של אסעיד עד לתום ההליכים. המחבל, שלא הביע חרטה בבית המשפט ואמר שוב כי הוא איש דאעש, ביקש שיאשרו לו לקיים שיחת טלפון עם בני משפחתו מהמעצר. השופט אישר זאת בהתאם לנהלים של שב"ס, לאחר שלא הייתה מניעה.
7 צפייה בגלריה
הדר בצלאל שנדקרה מסתירה את החתך בצווארה
הדר בצלאל שנדקרה מסתירה את החתך בצווארה
הדר בצלאל. המחבל ניסה לרצוח גם אותה
(צילום: צילום עצמי)
עו"ד יובל קדר מפרקליטות מחוז ירושלים אמר: "אנו נציג חוות דעת מומחה של המכון לרפואה משפטית בדבר התאמה בין דם שנמצא על נעל בבית אמו של החשוד, ועליה גם DNA של המשיב עצמו ו-DNA של יהודה כדורי. יש גם התאמה של טביעת הנעל הזו לבין טביעת הנעל שנשארה בביתם של בני הזוג כדורי".
ביום חמישי האחרון הותר לפרסום כי פוענח רצח בני הזוג כדורי בביתם בשכונת ארמון הנציב - ושמדובר היה בפיגוע לאומני של אסעיד, מחבל תומך דאעש שפעל לבד, שאחראי גם לרצח הפועל המולדובי לפני כחודש ולניסיון הרצח של הנערה הדר בצלאל בארמון הנציב, יממה בלבד לפני רצח בני הזוג כדורי.

אסעיד נעצר על ידי שב"כ יומיים לאחר שרצח את בני הזוג כדורי, אך לא בשל הרצח - אלא על בסיס השתייכותו לארגון דאעש. הוא שהה במעצר מינהלי במשך כשלוש שנים, ושבוע בלבד אחרי שהשתחרר רצח את הפועל המולדובי, איוואן טרנובסקי, בשכונת ארנונה בירושלים. פריצת הדרך בתיק הייתה לאחר רצח הפועל, כשהמחבל זוהה במצלמות עם נראות חיצונית דומה לחשוד ברצח בני הזוג כדורי בארמון הנציב.
כמה שעות לאחר מכן נעצר אסעיד כשברשותו סכין. כשבוע לאחר מעצרו, בחיפוש ממוקד בבית אמו, נמצאו חומרים על דאעש ותיק גב גדול שהתאים לזהות החשוד שזוהה בזירת הרצח של בני הזוג כדורי. מה שחיבר אותו פורנזית לזירת הפיגוע היא עקבת נעל מסוג "נביל", שאותה מייצרים רק בחברון, ונמצאה מתחת לגופתו של יהודה כדורי. במשך שנתיים המשטרה חיפשה אחר אדם שעקבת הנעל שלו תואמת לזו שבזירה, ואפילו הגיעה ליצרן שלה בחברון.
7 צפייה בגלריה
זירת הרצח בירושלים
זירת הרצח בירושלים
חשב שהפועלים הזרים הם יהודים - ודקר. זירת רצח הפועל המולדובי במרץ
(צילום: דוברות המשטרה)
לבסוף נמצאה הנעל באותו תיק גב גדול. במכון לרפואה משפטית נמצא דם של יהודה כדורי ז"ל על הנעל ו-DNA של המחבל, עוד לפני שהוא מודה במעשים. לאחר מכן, בעת חקירתו, הוא הודה בפרט מוכמן שרק מי שביצע את המעשים יכול לדעת, ושיתף פעולה פעולה וקשר את עצמו לאירועים.
אסעיד, יליד שנת 1988, הסתבך בפלילים בעבירות קלות יחסית בישראל בעבר. מאז שנת 2007 הוא נחשד והורשע בעבירות שונות ובהן גניבת רכבים, ניסיון גניבה, פריצות לרכב, פירוק חלקים, כניסה לישראל שלא כחוק והתחזות. באחת מהארכות המעצר שלו בגין פריצה לרכב ושהייה בישראל שלא כדין, ביקשה מחלקת התביעות של המשטרה להותירו במעצר עד תום המשפט. "מעשיו מלמדים על נחישותו, תעוזתו ועל חוסר מורא מהחוק. קיים חשש ממשי שאם ישוחרר – ישוב וינסה להערים על אנשי הביטחון כדי לשהות בישראל שלא כדין", נכתב בבקשה.