כמעט שבוע חלף מאז מעצרם בטורקיה של בני הזוג נטלי ומורדי אוקנין בטענה שריגלו נגד השלטונות, ובני משפחתם שהתבקשו להישמע למשרד החוץ ולהפסיק עם הריאיונות התקשורתיים צפויים לצאת בקמפיין מימון המונים שיסייע בהוצאות הכרוכות בהחזרתם הביתה.
למרות המגעים המדיניים והמשפטיים, בני המשפחה נערכים לכך שההסתבכות באיסטנבול תימשך יותר זמן ממה שחשבו, ושירז בן הרוש, בתה של נטלי שנעצרה בטיול לחגיגות יום הולדתה ה-44, צפויה לפרסם סרטון שבו תקרא לעזרת הציבור במימון המאבק.


3 צפייה בגלריה
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
טסו לחגוג יום הולדת 44 - ונעצרו בחשד לריגול
(מתוך פייסבוק)
בינתיים, ישראל פועלת במקביל בכמה ערוצים להביא לשחרורם. בציר המרכזי פועל ראש המוסד דוד ברנע מול מקביליו בביון הטורקי. במקביל נערכו שיחות בין בכירים ישראלים וטורקים ברמה המדינית. הטורקים לא הציגו בשיחות האלה דרישות ספציפיות והבהירו שהמסר הישראלי שבני הזוג אוקנין אינם מרגלים התקבל ונבחן.
בעקבות השיחות אושר לקונסול הישראלי באיסטנבול רונן לוי לבקר את נטלי ומורדי במעצר. גם ראש החטיבה הקונסולרית במשרד החוץ רינה דג'רסי יצאה לטורקיה כדי לסייע לצוות הדיפלומטי. בישראל אומרים כי הביקור הקונסולרי הוא צעד בכיוון הנכון אבל לא צריך להעלות ציפיות: שחרורם לא יקרה מחר ועד אז יחלוף עוד זמן רב.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בפגישה עם ויליאם ברנס ודדי ברנע
נפתלי בנט בפגישה עם ויליאם ברנס ודדי ברנע
ראש המוסד דוד ברנע. פועל מוקל עמיתיו בביון הטורקי
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
מנהלת מחלקת ישראלים במשרד החוץ סימה דובדבני ביקרה אתמול את המשפחה במודיעין ודיווחה להם על קבלת האישור לביקור קונסולרי ועל המהלכים שמקדם משרד החוץ. בנוסף, שר החוץ יאיר לפיד קיים הערכת מצב עם גורמים בכירים ועוסק בנושא באופן אישי. טרם נקבע מועד לביקור הקונסולרי, אך משרד החוץ והקונסוליה באיסטנבול לוחצים שזה יהיה מהר ככל האפשר.

מורדי שמע עברית - ופרץ בבכי

בינתיים, מורדי אוקנין נפגש אתמול עם נציג ישראלי לראשונה מאז המעצר. עורך הדין ניר יסלוביץ' ביקר אותו בבית המעצר מאלטפי שבצד האסייתי של איסטנבול, אחרי שהטורקים אישרו את בקשת ישראל לאפשר זאת. עורך הדין סיפר כי אוקנין פרץ בבכי כששמע עברית לראשונה אחרי שישה ימים ושאל: "למה אני כלוא?". יסלוביץ' ציין כי מצבו הנפשי של אוקנין לא קל - אך הוא התעודד כששמע על המאמצים שנעשים לשחרורו. עוד אמר שהישראלי נחקר רק פעם אחת ביום רביעי, למחרת המעצר, וכי התשאול לא ארך זמן רב.
3 צפייה בגלריה
בית המשפט המרכזי באיסטנבול
בית המשפט המרכזי באיסטנבול
בית המשפט המרכזי באיסטנבול
(צילום: יואב זיתון)
יסלוביץ' אמר אמש שסיפר לאוקנין כי "מדינה שלמה" עוקבת אחרי הסיפור שלו, והסביר לו את ההליכים הבאים שהוא מתכוון לעשות. "ניסיתי להחדיר בו רוח של תקווה ואמונה, כדי שהוא יצליח לצאת מהמקום שהוא נמצא בו. הוא שאל אותי שאלות לא פשוטות כמו כמה זמן זה יימשך, איך השיטה פה עובדת ולמה אני בכלל במעצר. הבטחתי לו שאשיב אותו ארצה". רעייתו נטלי כלואה במתקן אחר שנמצא בצד האירופי של העיר - ויסלוביץ' יגיש היום בקשה לבקר גם אותה.
אתמול התייחס שר החוץ לפיד למעצר התיירים הישראלים בטורקיה, ואמר בפתח ישיבת סיעת יש עתיד: "אנחנו מטפלים בשחרורם מסביב לשעון - גם בדרגים הכי גבוהים". השר טען כי העיסוק התקשורתי בנושא "רק גורם נזק", וביקש מכל השרים וחברי הכנסת - וכן מהתקשורת, "תחשבו שזה לא נטלי ומורדי אלא אמא ואבא שלכם בכלא בטורקיה. תנו לנו לעבוד, לא שווה לסכן אותם בשביל כותרת".
פורסם לראשונה: 23:06, 15.11.21