4 צפייה בגלריה
כוחות מג"ב בהר הבית
כוחות מג"ב בהר הבית
כוחות הביטחון בהר הבית
(צילום: AFP)
חג הפסח הסתיים, ואיתו גם המתיחות שגרמה עליית יהודים להר הבית - אך זה היה רק אחד הטריגרים לעימותים. שמונה ימים נותרו עד לתום חודש הרמדאן, ובסוף השבוע תתקיים תפילת יום שישי האחרונה של החודש, שמאופיינת באופן מסורתי במספר גדול יותר של מתפללים. אלא ששבוע שלם לפנינו, ובמזרח התיכון - זהו פרק זמן ארוך.
בפעם הראשונה בהסלמה הנוכחית מול רצועת עזה, ישראל החליטה להטיל סנקציה אזרחית במקום תגובה צבאית על ירי רקטות. מהיום, לא תתאפשר כניסתם של 12 אלף פועלים פלסטינים לעבודה בישראל. מדובר בעונש משמעותי עבור הרצועה, שמונע מתושביה הכנסה יומית של חמישה מיליון שקלים.
4 צפייה בגלריה
מעבר ארז
מעבר ארז
משפחות הפועלים סמכו על ההכנסות לקראת עיד אל-פיטר. מעבר ארז

גם לתזמון התגובה יש משמעות גדולה. בימים הקרובים מתכוננים הפלסטינים לעיד אל-פיטר שיחל בתום הרמדאן, חג שכרוך בהוצאות גדולות לקניות, מתנות וטיולים. עשרות אלפי משפחות ברצועת עזה סמכו על הכנסתם של הפועלים, שנמצאת כרגע בסכנה.
מדובר במנוף לחץ אזרחי משמעותי על חמאס, שקשוב להתמרמרות ציבורית פנימית, והוא יכול להאיץ רגיעה ברצועה בתמורה להשבת השקט על כנו. מצד שני, תסכול אזרחי פנימי עשוי לעודד את חמאס להסיט את האש מהארגון לישראל. זה כבר קרה בעבר.
4 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל במחנה הפליטים ג'נין
פעילות כוחות צה"ל במחנה הפליטים ג'נין
צה"ל הוריד הילוך. כוחות הביטחון בג'נין, לפני כשבועיים
(צילום: AFP)
בשבוע האחרון הוריד צה"ל הילוך בפעילות ביהודה ושומרון בכלל, ובאזור ג'נין בפרט. מיתון הפעילות הפחית גם את כמות העימותים מול כוחות הביטחון, ובהתאמה את מספר ההרוגים הפלסטינים בימים הראשונים של המבצע. הנמכת גובה הלהבות מעקרת את ההסתה של חמאס והג'יהאד האסלאמי, ולכן בימים האחרונים הם התמקדו בזירה הבוערת של מזרח ירושלים.
אלא שהמציאות נזילה, ומספיק פיגוע קשה אחד כדי לשנות את כל תמונת המציאות. ההסתכלות, כמובן, צריכה להיות קדימה. בעוד שלושה שבועות יציינו הפלסטינים את יום הנכבה, בזמן שבישראל יחגגו את יום העצמאות. חמאס, ובעיקר הג'יהאד האיסלאמי, ינסו לעשות כל מה שניתן כדי להחריב את אווירת החג באמצעות פיגועים שמקורם בגדה או במזרח ירושלים. פעילות סיכול של מערכת הביטחון יכולה להביא שוב למספר גבוה של הרוגים פלסטינים, ולערער שוב את השקט היחסי.
4 צפייה בגלריה
צעדת הדגלים
צעדת הדגלים
צעדת הדגלים. הפכה לסמל עבור שני הצדדים
(צילום: AFP)
אחרי כן יתכנסו שני אירועים, שלמעשה אחד הם - יום השנה ל"שומר החומות", ולאחר מכן יום ירושלים. צעדת הדגלים המסורתית בעיר העתיקה הפכה ללא פחות מסמל עבור שני הצדדים - ישראל וחמאס - ואף אחד מהם לא ירצה למצמץ ראשון.
"חמאס יודע היטב שאם הוא לא יתערב מרצועת עזה למען ירושלים ואל-אקצא, הוא יפסיד הרבה", אמר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" מקור פלסטיני שקשור לזרועות הצבאיות בעזה, בנוגע לימי הציון בחודש הקרוב. "זו הסיבה שיש לחמאס תמיכה כל כך גדולה בציבור הפלסטיני בירושלים, והג'יהאד האיסלאמי ילך את כל הדרך עם חמאס בהקשר זה".