17 צפייה בגלריה
חלק מאירועי השבוע הנפיץ
חלק מאירועי השבוע הנפיץ
חלק מאירועי השבוע הנפיץ
(צילום: EPA, AP, רפי ששון)
השבוע האחרון היה השבוע המתוח ביותר מאז מבצע "שומר החומות" והמהומות שפרצו במהלכו לפני כשנה. מהאבנים שהוסתרו והמתפרעים שהתבצרו בתוך מסגד אל-אקצא, דרך מאות העצורים, המשבר הפוליטי עם רע"מ והמשבר המדיני עם מדינות ערב - ועד המתיחות בדרום עם ירי הרקטות ותקיפות התגובה בעזה, והחשש מזליגת המהומות ליישובים הערביים ברחבי ישראל. כך נראה שבוע עם פוטנציאל נפיץ ביותר - דקה אחר דקה.

יום שישי, 15 באפריל - פרוץ העימותים

4:00 מתפללים התבצרו עם אבנים במסגד, שוטרים נכנסו למתחם עשרות צעירים מוסלמים, חלקם רעולי פנים, ציינו את בוקרו של יום שישי השני של הרמדאן בתהלוכה בשטח הר הבית - עם דגלי חמאס והרשות הפלסטינית. כמה מהם ירו זיקוקים ויידו אבנים. בתיעודים מהמקום נראה כי הצעירים ריכזו מראש במהלך הלילה מערומי אבנים, קרשים וחפצים אחרים.

17 צפייה בגלריה
ההתפרעויות באל אקצא
ההתפרעויות באל אקצא
רעולי פנים מתבצרים במסגד אל-אקצא
17 צפייה בגלריה
ההתפרעויות באל אקצא
ההתפרעויות באל אקצא
אבנים שהוכנו מראש בתוך מסגד אל-אקצא
לאחר התפילה החלה במקום הפרת סדר אלימה שכללה יידויי אבנים וחפצים וירי זיקוקים. עשרות מהמתפללים התבצרו בתוך מסגד אל-אקצא, ומחוצה לו קראו המונים "אנו אנשי מוחמד דף". שוטרים פרצו לרחבה המובילה למסגד והשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות. בהמשך הותקפו שוטרי מג"ב באבנים בעלייה לשער האריות.
9:45 עבאס גינה את "תקיפת מסגד אל-אקצא", גנאים איים לפרוש מהקואליציה אחרי ששוטרים נכנסו למתחם, שבו התבצרו עשרות מתפללים מוסלמים עם אבנים, כינה יו"ר רע"מ מנסור עבאס את פעילות הכוחות "תקיפה של המסגד המבורך והפרת קדושתו". חבר מפלגתו, ח"כ מאזן גנאים, פנה במכתב מאיים לבנט: "לממשלה שפועלת כך אין זכות קיום".
17 צפייה בגלריה
מאזן גנאים
מאזן גנאים
עבאס גינה, גנאים איים בפרישה
(צילום: יואב דודקביץ, אלכס קולומויסקי)
דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר בתגובה לעימותים כי ישראל פועלת להפוך את הסכסוך ממדיני למלחמת דת. גם משרד החוץ הירדני הגיב בחריפות: "מגנים את ההסתערות של המשטרה הישראלית והכוחות המיוחדים על מסגד אל-אקצא המבורך והמתקפה על המתפללים".
12:30 השוטרים עוצרים מאות מתפרעים בתוך המסגד המשטרה פרצה לתוך מתחם מסגד אל-אקצא אחרי שהכוחות נרגמו באבנים ללא הרף, והשלימה כעבור כשש שעות של עימותים את פינוי המתפללים שהתבצרו והתפרעו בתוכו. 476 מתפרעים נעצרו. לפי הפלסטינים, במהלך העימותים עם כוחות הביטחון במקום נפצעו 150 מתפללים מוסלמים. שלושה שוטרים נפצעו בהתפרעויות באורח קל, שניים מהם נזקקו לפינוי לקבלת טיפול רפואי.

עם תום ההתפרעויות והשבת הסדר למתחם, שבו מתפללים מוסלמים להגיע למסגד, ותפילת הצהריים החלה בהר הבית בהשתתפות כ-50 אלף מוסלמים. במקביל, ארבעה יהודים נעצרו בירושלים עם גדיים בחשד שהיו בדרכם להקריב קורבן פסח בהר הבית.
13:10 פיגוע בחיפה: מחבלת בת 15 דקרה גבר שנפצע בינוני בן 47 נפצע באורח בינוני מדקירות בגן הזיכרון בשכונת הדר בחיפה, מול בניין העירייה. המחבלת, בת 15 תושבת העיר, נעצרה במקום, ובחקירתה הודתה שרצתה לדקור יהודי. בסביבת משפחתה סיפרו כי צפתה בבוקר בתמונות של העימותים בהר הבית והייתה נסערת.
17 צפייה בגלריה
הזירה בחיפה
הזירה בחיפה
זירת הפיגוע בחיפה
(צילום: גיל נחושתן)
17 צפייה בגלריה
הסכין בזירה בחיפה
הסכין בזירה בחיפה
הסכין ששימשה את הנערה המחבלת
(צילום: דוברות המשטרה)
מהמשטרה נמסר כי כעשר דקות לפני הדקירה התקבל דיווח במוקד 100 מאביה של המחבלת - שסיפר כי בתו מתכוונת לבצע פיגוע, בירושלים או במקום אחר. האב הוא פלסטיני שזהותו כסייען של צה"ל ושב"כ נחשפה, ולפני כמה שנים הוא הועבר יחד עם משפחתו מהכפר שבו התגוררו באזור טול כרם לחיפה, כדי להגן עליו.

יום ראשון, 17 באפריל - משבר פוליטי

8:14 שוב עימותים בהר הבית, אוטובוסים נרגמו באבנים בדרך לכותל שלושה אוטובוסים של אגד נרגמו באבנים ליד שער האריות בירושלים, בעת שהיו בדרכם לכותל המערבי. האוטובוסים שנרגמו באבנים המשיכו בנסיעתם ועצרו בהמשך הדרך במקום מבטחים, ליד שער האשפות, כשחלונותיהם ושמשותיהם מנופצים וניכר שהאבנים חדרו את כלי הרכב. אדם שחלף במקום אמר כי "זו מלחמה, שברו את האוטובוסים". שבעה נוסעים נפצעו באורח קל ופונו לבית החולים שערי צדק, בהם נערה בת 13.

במקביל, לאחר יממה של שקט, שוב נרשמו עימותים בין עשרות מתפרעים למשטרה בשערי הר הבית, והסהר האדום מסר כי תשעה פלסטינים נפצעו. בין היתר, נורו זיקוקים לעבר השוטרים במתחם. במהלך העימותים - שהיו מצומצמים לעומת אלו מיום שישי - השתלטו מתפרעים על הרמקולים של המואזין במסגד וקראו למתפללים להגיע: "הם השתלטו על המסגד, אל-אקצא בסכנה". מתפרעים המשיכו לשלהב את ההמון כשקראו ברמקולים, בין היתר, ל"פיגועים ודקירות" למען אל-אקצא - וקרא גם להתערבות של ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף. 18 מתפרעים נעצרו.

12:53 המופתי של רע"מ קרא לפרוש מהקואליציה המופתי של רע"מ והתנועה האיסלאמית הדרומית, השייח מוחמד סלאמה חסן, קרא למפלגה לפרוש מהקואליציה "למען אל-אקצא", על רקע העימותים בהר הבית. לדבריו, "הקואליציה תוקפת את קודש הקודשים שלנו בפלסטין. אלוהים לא נענה לממשלה שתוקפת, דרך המשטרה, ילדים, נשים, קשישים, צעירים, עיתונאים, שומרים ועובדים".
13:13 בבעיטות ובאגרופים: יהודים עם טליתות הותקפו בדרכם לכותל ארבעה מתפללים יהודים עטופים בטליתות הותקפו בבעיטות ובאגרופים בעת שהיו בדרכם לכותל המערבי ברחוב הגיא בעיר העתיקה בירושלים. שני חשודים בתקיפה נעצרו. הקורבנות לא נזקקו לטיפול רפואי.

15:13 בנט: "פועלים להרגעת השטח. לכוחות הביטחון יש יד חופשית מהדרג המדיני" ראש הממשלה נפתלי בנט מסר לאחר הערכת מצב ביטחונית שקיים בעקבות העימותים האלימים בהר הבית ובעיר העתיקה בירושלים, כי הדרג המדיני מעניק "יד חופשית" לכוחות הביטחון, אך במקביל הצהיר כי הממשלה פועלת להרגעת השטח. בנט, כך מסרה לשכתו, הדגיש בדיון הערכת המצב כי "יש להמשיך ולעשות כל מאמץ על מנת לאפשר לבני כל הדתות לחגוג ולציין את מועדיהם הדתיים בירושלים".
17:10 "דיון חירום" ברע"מ מועצת השורא של התנועה האיסלאמית הדרומית, המורכבת מחכמי דת ולה השפעה רבה על מפלגתו של עבאס, התכנסה לדיון חירום בעקבות העימותים בהר הבית. בהודעה שפרסמה מועצת השורא נאמר כי הדיון יעסוק "בהשלכות ובממדים של המשך הפלישות וההתקפות על מסגד אל-אקצא הקדוש ומתפלליו".
19:45 רע"מ החליטה: נקפיא החברות בקואליציה - וגם בכנסת מפלגת רע"מ החליטה להקפיא את חברותה בקואליציה - ולכאורה גם בכנסת. המהלך, שנעשה על רקע הלחץ הרב עליה לפרוש לחלוטין מהקואליציה בעקבות פעילות המשטרה לפיזור המתפרעים בהר הבית, נעשה כפתרון ביניים שתואם מול ראשי הקואליציה, ראש הממשלה בנט ושר החוץ יאיר לפיד. יש להדגיש כי ממילא אין אפשרות חוקית להקפיא חברות בכנסת, והקפאת החברות הזמנית בקואליציה נעשית בתקופה של פגרה במשכן, כך שגם לה אין משמעות מעשית לפי שעה, והיא נועדה בעיקר לאפשר את הרגעת הרוחות בשטח.
17 צפייה בגלריה
מנסור עבאס ויאיר לפיד
מנסור עבאס ויאיר לפיד
מנסור עבאס ויאיר לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)

יום שני, 18 באפריל - משבר מדיני, עזה מתחממת

13:03 במחאה על העימותים: הנציג הישראלי בירדן זומן לשיחה שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, הודיע שמשרד החוץ הירדני זימן את הממונה על השגרירות בירדן, סמי אבו ג'נב, לשיחה בעמאן שבה תימסר לו איגרת מחאה על "צעדיה האחרונים של ישראל בהר הבית". לדברי א-ספדי, אבו ג'נב זומן מכיוון שהשגריר הישראלי לא נמצא ברבת עמון. בהמשך אמר ראש ממשלת ירדן, בשר אל-חסאוונה, שהשתתף בישיבת הפרלמנט הירדני, כי הוא מברך את כל הפלסטינים ועובדי הווקף המוסלמי ש"עמדו בגאווה כמו צריח", וגם את "אלו שמשליכים אבנים על הציונים המטמאים את מסגד אל-אקצה בתמיכת הממשלה הישראלית".
עוד שורה של מדינות בעולם הערבי גינו את ישראל בעקבות פעילות המשטרה לפיזור המתפרעים בהר הבית ביום שישי. בין המדינות שגינו אותה היו גם כאלו שבחודשים האחרונים רק הידקו את יחסיהן החדשים - איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו.
17 צפייה בגלריה
משבר מדיני בעקבות אירועי הר הבית. לפיד וא-ספדי
משבר מדיני בעקבות אירועי הר הבית. לפיד וא-ספדי
משבר מדיני בעקבות אירועי הר הבית. לפיד וא-ספדי
(צילום: AFP, gettyimages)
15:35 דיון במשרד החוץ על תגובה חריפה נגד ירדן שר החוץ לפיד קיים דיון על דרכי תגובה אפשרויות, כולל חריפות, מול שר החוץ הירדני איימן א-ספדי, שזימן לשיחה את הנציג הישראלי בעמאן. לדברי גורמים מדיניים בירושלים, התנהלותו של א-ספדי גורמת להעלאת המתיחות בירושלים ואף מסכנת חיים: "במקום לחמם את האווירה - מצופה ממשרד החוץ הירדני להרגיע ולכבד את קדושת החג לכל העמים. חבל שהירדנים בוחרים להסתכל רק על הצד של ישראל ולא מגנים את התנהלות המתפרעים".
בישראל טענו כי ישראל עשתה מאמץ מאוד גדול לאפשר חופש פולחן בהר הבית למוסלמים וליהודים כאחד, ואפשרה גם דברים שלא נעשו בעבר - כגון הישארות במסגד כל הלילה (אעתכּאף). בסופו של דבר, הצעירים ששהו במסגד אספו לאורך הלילה אבנים, ובבוקר זרקו אותם לעבר כוחות הביטחון, לצד ירי זיקוקים. הווקף, לפי ישראל, לא מצליח ולא מנסה להרגיע את הרוחות.
18:00 ירדן לישראל: "הפסיקו מיד את הניסיונות לשינוי הסטטוס-קוו באל-אקצא" משרד החוץ הירדני מסר לנציג הישראלי בעמאן איגרת המיועדת לממשלה, שבה כונו העימותים בהר הבית "הפרות ישראליות לא-חוקיות ופרובוקטיביות" - והודגש "הצורך לכבד את זכויות המתפללים לקיים את הפולחן הדתי שלהם בחופשיות וללא הגבלות". האיגרת כללה דרישה להפסקה מיידית של "כל ההפרות הישראליות והניסיונות הישראליים שמטרתם לשנות את הסטטוס-קוו ההיסטורי והמשפטי במסגד אל-אקצא ולחלק אותו לפי קריטריונים של מיקום וזמני תפילה".
18:09 בנט ברמז לירדנים: "מצפים שלא תצטרפו לשקרים" ראש הממשלה בנט פרסם הודעה המתייחסת במרומז למשבר עם ירדן: "בשבוע האחרון מתנהל נגדנו מסע הסתה פרוע בהכוונת חמאס. הנה האמת - ישראל עושה הכל כדי שכולם כתמיד יוכלו לחגוג את החגים בבטחה - יהודים, מוסלמים ונוצרים. אנחנו מצפים מכולם שלא להצטרף לשקרים ובטח לא לעודד אלימות כנגד יהודים. מדינת ישראל תמשיך לשמור על בירתנו ירושלים פתוחה לכל".

20:21 ישראל מאשימה את ירדן: "רוח גבית לאלימות ותרומה להסלמה" משרד החוץ הישראלי הגיב לאיגרת בחריפות, ובתגובה רשמית שפרסם נכתב כי הצעדים הירדניים "פוגעים במאמצים להשכין שקט בירושלים ונותנים רוח גבית לאלו שפוגעים בקדושת החגים ונוקטים אלימות המסכנת חיי אזרחים מוסלמים ויהודים כאחד". בהודעה הבהירה ישראל כי היא שומרת על הסטטוס-קוו בהר הבית, וכי "כל שותף אחראי צריך להכיר בכך ולא לקחת חלק בהפצת ידיעות שקריות לחלוטין, שרק מתסיסות את האווירה. הצהרות תמיכה במעשי אלימות, כולל יידוי אבנים, הן בלתי נתפסות ותורמות להסלמה".
20:22 אחרי כמה חודשים של שקט: רקטה נורתה מרצועת עזה רקטה שוגרה מכיוון חאן יונס שברצועת עזה לעבר המועצה האזורית אשכול - ויורטה על-ידי לוחמי כיפת ברזל. האזעקה נשמעה בשעה 20:22 בקיבוצים כיסופים ועין השלושה ותושבים באזור דיווחו על שמיעת קולות נפץ. גורמים פלסטיניים מסרו ל-ynet כי ההערכה היא שהג'יהאד האיסלאמי הוא זה שעומד מאחורי הירי.

1:33 צה"ל תקף בעזה בתגובה לרקטה, חמאס שיגר טיל נגד המטוסים חיל האוויר תקף בלילה יעדי טרור של חמאס ברצועת עזה בתגובה לירי הרקטה לעבר עוטף עזה, שיורטה על ידי מערכת כיפת ברזל. הייתה זו התקיפה הראשונה של צה"ל ברצועה זה שלושה חודשים וחצי. דובר צה"ל מסר: "מטוסי קרב תקפו הלילה מספר רכיבים והשמידו סדנה לייצור אמצעי לחימה של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. צה"ל רואה בחמאס את האחראי למתרחש ברצועת עזה".
17 צפייה בגלריה
התקיפה ברצועה, בתגובה לירי הרקטה לעוטף עזה
התקיפה ברצועה, בתגובה לירי הרקטה לעוטף עזה
התקיפה הלילית ברצועת עזה
(צילום: רויטרס)
הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה כי במהלך התקיפה שיגרה טיל נ"מ לעבר המטוסים הישראליים, ובצה"ל אישרו כי אכן אירע ירי שכזה. גורם בזרועות הצבאיות טען בפני רשת אל מיאדין כי טיל הנ"מ ששוגר היה לראשונה מסוג סטרלה, טיל כתף מונחה נגד מטוסים מתוצרת סובייטית במקור. בתקיפות רבות בעבר פעילי חמאס ניסו לירות טילי כתף למסוקים ומטוסים, ללא הצלחה.

יום שלישי, 19 באפריל - המשבר המדיני נמשך

10:46 פעילי ימין הודיעו על צעדת דגלים סביב העיר העתיקה על רקע המתיחות הביטחונית והאלימות בהר הבית, פעילי ימין ותנועה בשם "נוער העיר העתיקה" הודיעה על כוונתה לקיים מצעד דגלים סביב חומות העיר העתיקה בירושלים. המארגנים הגישו ערב קודם לכן למשטרה בקשה לקיים את התהלוכה, אך היא לא נתנה את אישורה. המארגנים אמרו כי הסיבה לקיום הצעדה היא האלימות נגד יהודים השבוע בעיר העתיקה וההתפרעויות על הר הבית. "התמונות והסרטונים שראינו מהעיר העתיקה בירושלים גורמים לאובדן הריבונות, ופחד של המוני ישראל מלהגיע בימי חול המועד לעיר העתיקה", מסרו.
17:43 שגריר ישראל באמירויות זומן לשיחת נזיפה שגריר ישראל באיחוד האמירויות, אמיר חייק, זומן לשיחת נזיפה שבמהלכה הועברה לו מחאה חריפה בעקבות האירועים במסגד אל-אקצא בהר הבית בירושלים, לרבות מה שהוגדר "התקפות על אזרחים ופלישות למקומות קדושים שגרמו לפציעת כמה אזרחים". רם בינת איברהים אל האשמי, השרה האמירותית לשיתוף פעולה בינלאומי, הדגישה באוזני השגריר את הצורך להפסיק לאלתר מנהגים אלה, לספק הגנה מלאה למתפללים ולכבד את זכותם של הפלסטינים לקיים את הטקסים הדתיים שלהם ולהפסיק כל נוהג המפר את קדושת מסגד אל-אקצא, תוך הבעת דאגה מההסלמה והמתח שמאיים על היציבות והביטחון באזור.
17 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן ויצחק הרצוג במהלך הביקור הנשיאותי בטורקיה
רג'פ טאיפ ארדואן ויצחק הרצוג במהלך הביקור הנשיאותי בטורקיה
ארדואן והרצוג
(צילום: AFP)
19:43 הרצוג וארדואן שוחחו נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן על רקע המתיחות הביטחונית בימים האחרונים והמהומות בהר הבית, ומלשכתו נמסר כי השניים דנו "בצורך הרגעת הרוחות". בעוד זו טענה כי ארדואן "שמח" על אמירותיהם של בכירים בישראל על השמירה של הסטטווס-קוו בהר הבית, ארדואן עצמו פרסם הודעה חריפה יותר שבה תקף: "ישראלים קיצונים וכוחות הביטחון" אחראים למהומות.

יום רביעי, 20 באפריל - מצעד דגלים בי-ם, ירי לשדרות

8:36 פלסטינים השליכו בקבוק תבערה והציתו שטיח באל-אקצא עשרות קבוצות של מבקרים יהודים הגיעו להר הבית ובאיחור קל נפתחו הסיורים לאחר שקבוצת מתפרעים פלסטינים השליכה אבנים לעבר כוחות הביטחון - ונדחקה על-ידי שוטרים לאחד המסגדים. במקביל, על ההר עצמו אותרו זכוכיות, נעצים ואבנים שפוזרו במיוחד ע"י פלסטינים צעירים כדי להקשות על המבקרים היהודים. קומץ מתפרעים הצליחו להיכנס למסגד אל-אקצא ויידו אבנים לעבר הרחבה. אחד מהם השליך בקבוק תבערה שנפל על שטיח הכניסה למסגד וגרם לשריפה קטנה שכובתה מיד. שלושה יהודים נעצרו במהלך הסיורים לאחר שלא נשמעו להוראות השוטרים, ואחרי כמה אזהרות הפרו את כללי הביקור במקום, בין היתר באמצעות תפילות, שירה והשתטחות על הקרקע.
14:25 מארגני מצעד הדגלים: נעבור ברובע המוסלמי; בהמלצת שב"כ: בן גביר יורחק משער שכם יוזמי התהלוכה הודיעו שיעברו עם דגלי ישראל ברובע המוסלמי ובמקומות נוספים בעיר העתיקה, והאשימו את המשטרה שלא אישרה להם את מתווה הצעדה שנפלה ל"בור פוליטי", כלשונם. במקביל, ראש הממשלה בנט קיבל את המלצת השב"כ להרחיק את ח"כ איתמר בן גביר משער שכם מחשש להידרדרות ביטחונית. לפי חוק חסינות חברי הכנסת, ניתן לאסור כניסה של ח"כים רק מטעמים של ביטחון המדינה.
17:00 מצעד הדגלים יצא לדרך, בן גביר הגיע כ-1,000 בני אדם הגיעו אל מצעד הדגלים בירושלים. בן גביר, שהגיע אל המצעד למרות החלטת בנט, אמר לפני צאתה של התהלוכה לדרך כי "מה שעל הפרק זה לא ביטחון המדינה, זה הקואליציה. נפתלי בנט מקבל הוראות ממועצת השורא לא להכניס יהודים להר הבית. אני לא קיבלתי שום הוראה (על איסור לצעוד לשער שכם - ח"ג). אף אחד לא דיבר איתי. לחבר כנסת יש חסינות. למה לאחמד טיבי נותנים ולי לא? אני הולך לכיוון שער שכם. אם תהיה פשרה אני אקיים".

17:40 דקות אחרי תחילת הצעדה: המשטרה חסמה את דרכם של המשתתפים המשטרה בלמה את הצועדים בכיכר צה"ל בדרכם לשער שכם והרובע המוסלמי, אחרי שהמגעים בעניין מסלול המצעד התפוצצו ומאחר שלא התקבל אישור מטעם לקיום התהלוכה. עם בלימת התהלוכה, התעמתו משתתפים בודדים עם השוטרים. לא נרשמו מעצרים. לאורך הצעדה שרו המשתתפים "ירושלים של זהב" וקראו בין היתר: "נקמה", "שיישרף לכם הכפר", "ערבים החוצה" ו"בנט הביתה".
19:34 ח"כ בן גביר הקים "לשכה" במחסום המשטרתי רוב משתתפי צעדת הדגלים התפזרו, כשעתיים לאחר שהתהלוכה נבלמה על ידי המשטרה בכיכר צה"ל. ח"כ בן גביר החליט להקים לשכה מאולתרת במקום והודיע כי יישאר שם "עד ערב החג".
22:33 רקטה שוגרה מעזה, נזק קל לבית ומכונית בשדרות אזעקות נשמעו בשדרות וביישובים איבים וניר עם שבמועצה האזורית שער הנגב, בעקבות רקטה אחת ששוגרה מרצועת עזה לעבר שטח ישראל. בשדרות נגרם נזק קל לבית ומכונית. במקום לא אותרו נפגעים בנפש למעט גבר כבן 70 שלקה בחרדה ופונה על ידי צוות מד"א לבית החולים ברזילי באשקלון. המשטרה מסרה כי בחצר הבית בשדרות אותר "פריט רקטי", וחבלנים הוזעקו למקום כדי לפנות אותו. מערכת כיפת ברזל לא הופעלה אל מול הרקטה ששוגרה מהרצועה. בתוך גוף הרקטה נמצאו מאות כדוריות ברזל שהוכנסו לתוכה - במטרה להגדיל את הפגיעה והנזק.
17 צפייה בגלריה
רסיס הרקטה בשדרות
רסיס הרקטה בשדרות
הרקטה שאותרה בשדרות והנזק שנגרם
(צילום: מתן צורי, רועי עידן )

יום חמישי, 21 באפריל - לילה מתוח בדרום

1:23 תקיפה משמעותית ברצועת עזה מטוסי קרב תקפו מוצב צבאי ופתח של מנהרת טרור שהובילה לפי צה"ל למתחם תת-קרקעי שמכיל חומרי גלם כימיים המשמשים לייצור מנועים רקטיים. "התקיפה תוביל לפגיעה משמעותית בתהליך הייצור של הרקטות ברצועה", אמר דובר צה"ל שהדגיש כי מדובר בתגובה לשיגור הרקטה לעבר שדרות - והטיל את האחריות לכך על חמאס בתור הריבון בעזה.

2:04 שוב אזעקות בשדרות ובשער הנגב אזעקה נוספת נשמעה בשדרות ובקיבוצים הסמוכים. שני תושבים נפצעו באורח קל במהלך הריצה למרחב המוגן בלילה ופונו על-ידי מד"א לבית החולים ברזילי. שניים נוספים לקו בחרדה ופונו גם הם לבית החולים. מערכת כיפת ברזל הופעלה בעקבות האזעקה הלילית - וצה"ל עדכן בתחילה כי ארבע רקטות יורטו בהצלחה. עם זאת, בהמשך מסרו בצבא כי מתחקיר שבוצע הסתבר כי האזעקות והמיירטים הופעלו בעקבות ירי מקלעים בתגובה לתקיפה הנרחבת ברצועה. "שיגור המיירטים לעברם מתוחקר", נמסר.

5:25 התרעת צבע אדום בעוטף עזה התרעת צבע אדום הופעלה בשטח פתוח בעוטף עזה, ובצה"ל עדכנו בהמשך כי מדובר בשיגור כושל שנגמר בפיצוץ הרקטה ברצועה.
8:03 שוב עימותים בהר הבית; חמאס: "כניסת יהודים - עילה להסלמה" אחרי הלילה המתוח בדרום, נרשמו שוב עימותים בהר הבית, וצעירים פלסטינים התבצרו במסגד אל-אקצא וירו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון והמבקרים היהודים שהגיעו למקום. במקביל, שוטרי מג"ב פיזרו בכוח קבוצת מתפללות שניסו להתבצר ברחבת הר הבית. לא ידוע על נפגעים ישראלים.

17 צפייה בגלריה
איסמאעיל הנייה
איסמאעיל הנייה
"כניסת ישראלים להר הבית - עילה להסלמה". הנייה
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה אותת במקביל על הצבת משוואה חדשה של חמאס מול ישראל בכל הנוגע למסגד. לדבריו, חמאס יראה מעתה גם בכניסה של יהודים למתחם ההר כעילה להסלמה. "אני אומר לישראל שאם היא חושבת שהפריצה לאל-אקצא תשנה את זהותו האיסלאמית היא הוזה", אמר הנייה. "מה שהמתנחלים עושים במסגד ידחוף בכל המישורים לסכסוך, לעימות. כמו שגרמנו לתבוסה בנוגע למה שמכונה 'צעדת הדגלים', כך נביס את מדיניות הפריצות. אנחנו עדיין בתחילת המערכה".
10:18 מחשש לזליגת ההתפרעויות: 57 ערבים ישראלים נעצרו במערכת הביטחון מוטרדים מהאפשרות שהמתיחות בהר הבית תגלוש לתוך ערי ישראל. במקביל לעימותים בירושלים, להפרות הסדר בגדה ולהסלמה בגזרת עזה, קיים חשש כי השטח שמבעבע הוא בעל פוטנציאל נפיץ להבעיר גם את החברה הערבית בישראל כפי שקרה לפני שנה באירועי "שומר החומות". ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי בדיון הערכת מצב דיווח נציג המשטרה כי 57 ערבים ישראלים נעצרו בימים האחרונים.
לפי הנתונים שדווחו בהערכת המצב, מרבית העצורים בגין הפרות סדר, חסימות כבישים ויידויי אבנים הם תושבי ואדי ערה, נצרת, אום אל פחם ופורדיס. כל גורמי הביטחון הביעו דאגה מכך שניצוץ אחד עלול לגרום לתבערה דומה לזאת שהתרחשה בשנה שעברה, גם אם לא תוכננה מראש.
14:24 פגיעת מקלעים מעזה אותרה בבית בנתיב העשרה במושב נתיב העשרה שליד גבול הרצועה אותר קליע שפער חור ליד דלת הכניסה של אחד הבתים, אחרי ליל האזעקות. בעלת הבית סיפרה ל-ynet כי היא מודאגת מהתחדשות הירי אחרי חודשים ארוכים של שקט: "מקווה שפעולות ההתגרות לא יצליחו".
17 צפייה בגלריה
קליע פגע בבית בנתיב העשרה
קליע פגע בבית בנתיב העשרה
קליע פגע בבית בנתיב העשרה
17 צפייה בגלריה
קליע פגע בבית בנתיב העשרה
קליע פגע בבית בנתיב העשרה
(צילום: בטחון שדה)
16:14 הליגה הערבית דנה במתיחות באל-אקצא: "לא נקבל שינוי בזהות ירושלים" ועדת הליגה הערבית לענייני המקומות הקדושים בירושלים התכנסה לדיון חירום בעמאן, בירת ירדן, בעקבות המתיחות הביטחונית בהר הבית. חברי הוועדה, שבה חברים נציגי הרשות הפלסטינית, ירדן, מצרים, מרוקו, סעודיה וקטאר, גינו את המתרחש במסגד אל-אקצא ואת פעולות ישראל שם, וקראו לאפשר למתפללים המוסלמים חופש פולחן במסגד. מארגני הכינוס אמרו כי מטרתו "לדון במצב המסוכן בירושלים ובמסגד אל-אקצא, וכן בניסיון לבלום את ההסלמה הישראלית ולהשיב רגיעה מלאה". בהודעת הסיכום של הכינוס נמסר כי המדינות החליטו להמשיך בתיאום בכל הנוגע לאל-אקצא.
17 צפייה בגלריה
ועדת השרים הערבית התכנסה בעמאן
ועדת השרים הערבית התכנסה בעמאן
כינוס ועדת הליגה הערבית בעמאן. גינוי למהומות

יום שישי, 22 באפריל - חשש מזליגת המהומות

4:00 דגלי חמאס, אבנים וזיקוקים: שוב עימותים בהר הבית עימותים פרצו גם הבוקר בהר הבית בירושלים, לאחר שכ-200 מתפרעים פלסטינים החלו ליידות אבנים לעבר כוחות הביטחון וחלקם גם לכותל. השוטרים, בתגובה, נכנסו למתחם והשיבו ברימוני הלם ובאמצעים לפיזור הפגנות. רעולי הפנים אף ירו זיקוקים לעבר השוטרים, ואחד מהם פגע בעץ והצית אותו. שוטרת אחת נפצעה באורח קל מיידוי האבנים ופונתה לבית החולים.
17 צפייה בגלריה
הר הבית גז מדמיע התפרעויות ערבים ירושלים
הר הבית גז מדמיע התפרעויות ערבים ירושלים
הנפת דגל חמאס על כיפת הסלע

6:53 אחד המתפרעים בהר הבית נפצע אנושות וליד אלשריף, צעיר בשנות ה-20 לחייו מבית חנינא שיידה אבנים לעבר גב הכותל המערבי כשהוא רעול פנים, נפצע באורח אנוש ואושפז בבית החולים הדסה הר הצופים כשהוא מוגדר עצור. מהמשטרה נמסר כי הצעיר נפצע בעת שנפל על הרצפה במהלך מנוסתו ונחבל בראשו. לצעיר רקע רפואי קודם שייתכן ורלוונטי לנסיבות פציעתו. בניגוד לטענות המופצות ברשתות הפלסטיניות ולפיהן הוא נפצע מירי - מבית החולים הדסה נמסר כי "אין כל עדות לפגיעה מירי חי".

משפחתו של הפצוע טענה מנגד כי "המשטרה משקרת ומעלימה את האמת. וליד נפגע בשעות הבוקר המוקדמות לאחר שפגע בראשו דבר שעדיין לא ידוע. המשטרה לקחה אותו מהמקום שנפגע בו ומד"א ביצעו בו פעולות החייאה. המשטרה היא האחראית על מה שיתרחש. מאז שהוא נפגע היא לא חושפת פרטים בגלל שהיא גרמה לפציעה הקשה. אין לו רקע של מחלות כפי שפורסם, זה גם שקר. הפצוע בריא ואנו חושדים ששיחקו בתיק הרפואי שלו. מצבו עכשיו קשה מאוד ואנו חוששים לחייו".
11:13 המשטרה לכוחות המילואים של מג"ב: היכנסו לכוננות להקפצה מיידית המפכ"ל יעקב שבתאי והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב קיימו אחרי העימותים הערכת מצב בירושלים. בדיון טלפוני עוד קודם לכן עם מפקדי המחוזות וראשי האגפים במשטרה הוחלט על הכנסת כוחות מילואים של מג"ב לכוננות גיוס מיידית בהתאם להתפתחויות. במשטרה אמנם מעודדים מכך שלפי שעה המהומות בהר הבית לא התפתחו להסלמה רבתי בכל רחבי הארץ, ושמתפללים במתחם התעמתו בעצמם עם המתפרעים, אך כשמסתכלים על התמונה הכוללת מזהים דפוס דומה לזה שאירע במבצע שומר החומות: עימותים בהר הבית שזולגים לאזורים נוספים, תהלוכת דגלים וטילים בדרום. לכן, וכחלק מלקחי חודש מאי האחרון, החליטו במשטרה להודיע לכוחות המילואים של מג"ב להיכנס לכוננות להקפצה מיידית. המטרה היא שבניגוד למבצע שומר החומות, הפעם לא ייקח למשטרה ימים להתארגן, והיא תוכל להגיב מיד אם יחלו התפרעויות קשות.
14:55 רעולי פנים יידו אבנים לעבר שוטרים בהר הבית, רחפן ירה גז במתחם רעולי פנים יידו אבנים לעבר נקודת המשטרה בהר הבית, ובתגובה רחפן משטרתי ירה רימוני גז מדמיע במתחם. לפני כן עלו צעירים לגג מסגד אל-אקצא ולכיפת הסלע, והניפו שם את דגלי חמאס והרשות הפלסטינית.
17 צפייה בגלריה
טיפס עם דגל פלסטין על כיפת הסלע
טיפס עם דגל פלסטין על כיפת הסלע
דגל הרשות הפלסטינית מעל כיפת הסלע

הפרת הסדר האלימה בהר הבית התרחשה כשעה לאחר סיום תפילת הצהריים. אחרי שכבר נראה היה שהתפילות עברו בשקט, כ-450 מוסלמים, בהם רעולי פנים, יצאו בתהלוכה לכיוון נקודת המשטרה על הר הבית ויידו אבנים לעברה - מה שאילץ את השוטרים לפזרם באמצעות גז מדמיע שנורה מרחפן.
21:11 שוב ירי מעזה: רקטה התפוצצה בשער הנגב, השנייה בבית חאנון שתי רקטות נורו מרצועת עזה לכיוון שטח ישראל, אחת מהן התפוצצה בשטח פתוח בתחומי המועצה האזורית שער הנגב. הרקטה השנייה התפוצצה בבית חאנון שבצפון הרצועה וגרמה לפציעתו של פלסטיני. לא הופעלה התרעת צבע אדום.