6 צפייה בגלריה
אריק יעקב
אריק יעקב
גונדר אריק יעקב בעדותו
(צילום: יריב כץ)
מחדל בריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע: מפקד המחוז הצפוני בשב"ס, גונדר אריק יעקב, המשיך היום (רביעי) - היום השלישי לעדותו - בקו ההגנה שלו וגלגל את האחריות למחדל בריחת ששת האסירים, על מפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית.
יו"ר הוועדה פרופ' מנחם פינקלשטיין פירט כמה מהמחדלים שהתגלו עד כה בעדויות השונות, ואמר כי ״השכל של האסירים הביטחוניים היה גדול מזה של הסוהרים. רואים איך האסירים ניצלו כל סדק כדי לעבוד עלינו".
לדברי פינקלשטיין הסוהרים אף התבדחו בציניות עם אחד מוחמד עראדה, אחד החופרים, שנתפס בניסיון הבריחה ב-2014 מכלא שאטה. "היו אפילו צחוקים שסוהרים שואלים את עראדה, 'נו כמה הספקת לחפור היום?', והוא באמת חופר מתחת לאדמה. פשוט לא ייאמן איך השכל של עראדה עבד".
6 צפייה בגלריה
אריק יעקב
אריק יעקב
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
אריק יעקב
אריק יעקב
(צילום: יריב כץ)
פינקלשטיין סיפר איך האסירים הביטחוניים החליטו להקדים ביום את הבריחה, לאחר שבבוקר יום הבריחה הבחינו הסוהרים בחול שנמצא בתעלת הביוב שמול תא 5. הם הקדימו ביום את הבריחה כי ידעו שחול בביוב הוא סימן להכנות לבריחה. "חלק מהאסירים ביקשו לעבור לתא 5 ולא נדלקה נורה אדומה. האסירים בורחים תוך ניצול טעויות של הסוהרים", קבע עוד יו"ר הוועדה.
6 צפייה בגלריה
מוני ביטן
מוני ביטן
סגן הנציבה, גונדר מוני ביתן שהעיד גם הוא בפני הוועדה
(צילום: שאול גולן)
6 צפייה בגלריה
מוני ביטן
מוני ביטן
(צילום: שאול גולן)
חברי הוועדה גם ציינו בפליאה עובדה שמעידה על המחדל של עבודת המודיעין במחוז הצפוני של השב"ס ובכלל של השב"ס, לפיה יש ירידה משמעותית מ-2018 במספר הידיעות המודיעיניות ובקשב של מחוז צפון בשב״ס, ידיעות שמתקבלות מידי שנה על ידי המודיעין לגבי כוונות בריחה.
גונדר יעקב רמז בעדותו לחברי הוועדה כאילו אין לו אחריות גם על המודיעין. ״אנשי המודיעין לא עמדו ביעד לא הביאו את ידיעת הזהב״. חברי הוועדה ציינו בפניו כאמור כי מ-2018 עד 2021 ישנה ירידה דרמטית בידיעות על כוונות בריחה במחוז צפון של שב"ס. כך, ב-2019 היו 105 ידיעות מודיעין על כוונות לבריחה, ב-2020 זה ירד ל-89 וב-2021 ל-44.
6 צפייה בגלריה
כלא גלבוע
כלא גלבוע
כלא גלבוע
(צילום: דוברות שב"ס)
רצפת האגף בו היו האסירים הביטחוניים בכלא גלבוע

פינקלשטיין סיפר על אירוע נוסף הזועק לשמיים. "באחד הלילות לפני הבריחה, נערכה ביקורת פתע ושני אסירים חפרו מתחת לאדמה. הם ידעו על הבדיקה, אחד הספיק לחזור ולהתקלח ואחד נשאר מתחת לאדמה. הביקורת הגיעה, הם שואלים כמה אסירים יש בתא, האסירים ענו בפשטות - חמישה, והסוהרים פשוט קנו את זה".
פינקלשטיין הטיח בגונדר יעקב: "אתה מבין מה זה? איך עובדים עלינו, ומחמוד עראדה, הוא ראש החופרים, כבר חפר שבע שנים קודם ושום נורה לא נדלקת כשבן דוד שלו מבקש לעבור אליו לתא מכלא אחר וזה קורה".
הוועדה שואלת את גונדר יעקב: ״כשזכריה זביידי מבקש לעבור לתא 5, אף אחד לא מתעורר בכלא גלבוע לשאול למה? איפה היו קצין המודיעין ומפקדי הכלא? גדולי החופרים מניסיון הבריחה ב-2014 בכלא שאטה שסוכלה, ממשיכים לחפור ב-2021 ונמצאים יחד באותו תא״.
המשך עדותו של פרדי בן שטרית בוועדת החקירה ותחילת עדותו של אריק יעקב
(צילום: נדב אבס)

גונדר יעקב טען כי מפקד בית הסוהר גלבוע הטעה, כדי לקבל שקט תעשייתי. "אני בתודעה שלי יש משילות של המפקד בכלא גלבוע. יש בי אכזבה וקושי לקבל את ההבנה שמה שצויר לי והשתקף לי מול פרדי שונה בתכלית, ויש פער אין סופי בין מה שקרה בשטח. הקמן מעביר סוהרות לאגף בשל הרצון לקבל שקט תעשייתי".
"אני מנהל מחבלים ואם איבדתי את כושר ההרתעה אני בבעיה", הוסיף יעקב. "אם הייתה משילות אמיתית בכלא גלבוע, לא הייתה בריחה ולא הייתה ועדה". הוועדה מאתגרת את יעקב: "איפה היית? אולי התרחקת מהשטח?".
חבר הוועדה אריק ברבינג הוסיף את התובנה שלו אחרי חודשים של עבודת הוועדה. "החדות של האסירים נפגשה עם פינות מעוגלות של המודיעין ושל אנשיך, הסוהרים והקצינים". גונדר יעקב נשאר ללא מילים ולאחר שתיקה ענה בשקט: "העדויות האלה קשות לשמיעה". חברת הוועדה פרופ' אפרת שוהם: ״באותו תא מספר 5, שהו בני דודים מוחמד ומחמוד עראדה, ומחמוד 'הארכי חפרן' חפר כבר ב-2014 בכלא שאטה, זה אמור לעורר חשד. גם ההעברה של מוחמד עראדה מכלא הדרים לכלא גלבוע הייתה על פי בקשתו. מי אמור לבקר ולפקח על הבקשה של הבן דוד של הארכי-ברחן לעבור מהדרים לגלבוע?״.
ברבינג שואל את גונדר יעקב: ״היכן האחריות שלך כמפקד מחוז? איפה נציבת השב"ס? היכן נמצאת הקומה שמעל כלא גלבוע של המחוז ושל הנציבות שאמורים לפקח?".
מפקד המחוז גונדר יעקב נצמד לקו ההגנה שלו וגלגל את הכשל והמחדל בבריחת האסירים למפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית. ״מפקד כלא דומה למפקד חטיבה בצבא. הוא מנהל את הכלא״, הסביר. בעדותו טען כי מי שעוד אחראי לבריחה הוא הבינוי של הכלא. "לא ידעתי שיש חללים מתחת למבנה הכלא, שבנוי על כלונסאות".
"היו כשלים רציניים ואין חולק באחריות של רמת המחוז ורמת הנציבות במחדל הבריחה. לא רואה שהאחריות נמצאת לפתחי", הוסיף.
חברי הוועדה אמרו גם ליעקב כי כבר בעבר היו תופעות של רצון לשקט תעשייתי בכלא. "הקמ"ן מעביר סוהרות לאגף בשל הרצון לקבל שקט תעשייתי. זה שוב אותו דבר, רצון לשקט תעשייתי וזה המון שנים לפני בריחת האסירים".