הוועדה הממשלתית שהוקמה לבדיקת המחדל בכלא גלבוע שממנו נמלטו שישה מחבלים בערב ראש השנה סיכמה את שלב שמיעת העדויות, והודיעה בצהריים (חמישי) כי ארבעה בכירים בצמרת שב"ס, בהם גם הנציבה קטי פרי, "עלולים להיפגע" מהמסקנות שהופקו עד כה. לצד הנציבה הוזהרו גם מפקד אגף הביטחון והמבצעים וסגנה, מוני ביטן, מפקד מחוז הצפון אריק יעקב, ומפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית.
2 צפייה בגלריה
פרדי בן שטרית בועדת הבדיקה הממשלתית
פרדי בן שטרית בועדת הבדיקה הממשלתית
מימין למעלה: פרי, ביטן, בן שטרית ויעקב
(צילום: יריב כץ)
בוועדה אמרו כי חבריה נחשפו גם לצדדים חיוביים רבים בארגון, וכי "מלאכתם חשובה וקשה", אך לצד זאת נחשפו ליקויים לכאורה בפעילות שב"ס בכל הנוגע למניעת בריחות ממתקני כליאה בכלל ולבריחת האסירים הביטחוניים בפרט. "הליקויים לכאורה שבבסיס האזהרה לממלאי התפקידים הם בתחומי המודיעין, הביטחון והמבצעים, מעבר האסירים הביטחוניים בין תאים ואגפים והיבטי פיקוד שונים", נכתב.
בוועדה אמרו כי כל אחד מהמוזהרים עלול להיפגע ממסקנות הוועדה והמלצותיה, אך עם זאת, הוועדה טרם החליטה מה יהיו המסקנות וההמלצות בסיום הבדיקה, ואם תציע לנקוט צעדים אישיים נגד נושאי התפקיד בארגון.

המחדל בשב"ס - כתבות נוספות

נכון לעכשיו החליטו חברי הוועדה שלא לפרסם דו"ח ביניים, ורק בסיום הבדיקה יפרטו על מכלול הליקויים ונקודת החוזק שימצאו בשב"ס. כמו כן, הוועדה תדון גם בליקויים המערכתיים שלא מצדיקים אזהרות אישיות. "למוזהרים נתונה זכות טיעון לפני הוועדה בעצמם או בידי עורך דין", הדגישו בוועדה ואמרו כי הם רשאים לעיין בחומרים הרלוונטיים שנמסרו לעיון הוועדה, ולבקש לזמן עדים ולהגיש ראיות נוספות".
לאחר ההודעה, גורם בכיר בשב"ס אמר בשיחה עם ynet כי "זה היה ברור שהוועדה תלך על הראש של קטי פרי. הם רוצים להראות שהם לא הולכים על הש"ג ובשביל לעורר את התקשורת מוציאים מכתבי אזהרה לבכירים בלבד, מבלי לפרט מה מידת האחריות שלהם". לדברי הגורם, "יש כאן ליקויים ואחריות ישירה של מפקדי משמרת וקציני מודיעין של כלא גלבוע, ולמרות זאת הוועדה התעלמה מזה ועפה הכי גבוה שאפשר".
2 צפייה בגלריה
כלא גלבוע
כלא גלבוע
כלא גלבוע
(צילום: דוברות שב"ס)
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר כי הוא ימתין לסיום עבודת הוועדה ולדו"ח הסופי של המסקנות, וכינה את עבודת חברי הוועדה "יסודית ומעמיקה". בר-לב מסר כי "האזהרות שניתנו הן כלי עבודה נוסף במסגרת תהליך הבדיקה וחקר האמת, לצד שמירה על זכות הטיעון והצגת מידע משלים של המעורבים. אמתין לסיום עבודתה ולדו"ח הסופי, ואפעל לפי המלצותיה כפי שהבטחתי ערב הקמתה. מאז הבריחה איננו שוקטים על השמרים. פעלתי ואני פועל ומבצע מאז, מהלכים רבים על מנת להבטיח שמקרה כזה לא יישנה".
השר הוסיף כי "חשוב שלא נשכח שאירוע בריחת האסירים מבית כלא גלבוע חשף גם הזנחה ממשלתית חמורה ומסוכנת של שנים שפגעו והובילו לבעיות רבות בשירות בתי הסוהר".
משב"ס נמסר: "הנציבה מכבדת את החלטת הוועדה. הוועדה מצאה לציין לשבח את תוכנית העבודה הרב-שנתית שהניחה הנציבה טרם אירוע הבריחה. הנציבה תציג בפני הוועדה חומרים המעידים על פעילותה המאומצת והנמרצת, בזמן הקצר שעמד לרשותה מרגע מינויה לתפקיד, על מנת לגשר על הפערים והכשלים המתמשכים בשב"ס אשר אפשרו את בריחת האסירים".