2 צפייה בגלריה
אסותא הפריה IVF
אסותא הפריה IVF
בית החולים אסותא והליך IVF
(צילום: קובי קואנקס, shutterstock)
מהבדיקה שנערכה בבית החולים אסותא בראשון לציון בעקבות מחדל ההפריה עלה כי לא ניתן לאתר את "מקור התקלה" בהפריה השגויה. כך הודיע אמש (יום ד') משרד הבריאות.
אמש נפגשו מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, נציב קבילות הציבור ד"ר בעז לב וראש חטיבת הרפואה במשרד ד"ר הגר מזרחי, עם יו"ר אסותא פרופ' שוקי שמר, עם חברים נוספים בהנהלת הארגון וכן עם פרופ' רוני גמזו, שמונה לאחרונה על ידי אסותא כדי לבחון את מתודולוגיית הבדיקה למציאת ההורים הביולוגיים.
ממשרד הבריאות נמסר כי "עיקרי הבדיקה שהוביל פרופ' גמזו בימים האחרונים הוצגו למנכ"ל המשרד, לנציב קבילות הציבור ולראש חטיבת הרפואה, ומהם עולה כי על פי הנתונים הקיימים ולמרות המאמצים שנעשו, לא ניתן לאתר בוודאות את מקור התקלה".
2 צפייה בגלריה
סופיה התינוקת מפרשת החלפת הביציות באסותא
סופיה התינוקת מפרשת החלפת הביציות באסותא
התינוקת סופיה
(באדיבות המשפחה)
עוד נמסר כי "מאחר שמדובר בסוגיה מורכבת ובעלת היבטים משפטיים, אתיים ורגשיים, תמשיך הנהלת משרד הבריאות לדון בסוגיה בימים הקרובים וכן יתקיימו התייעצויות עם גורמי מקצוע שונים, וזאת כדי לגבש החלטה על צעדי ההמשך".
מוקדם יותר דווח ב-ynet כי שמר וגמזו מתכננים להמליץ להפסיק לקרוא לבדיקות באופן יזום לנשים שטופלו בסמיכות לאישה ההרה, אבל כן לאפשר בדיקה לכל אישה שתרצה לבדוק אם יש לה קשר גנטי לתינוקת. ההמלצה נמצאת בבדיקה משפטית, אך ההערכה היא שנשים רבות שטופלו בסמיכות לאישה ההרה יבחרו בסופו של דבר לא לעבור את הבדיקות ולהניח למקרה.
פרופ' שמר התייחס אמש לראשונה לאחר פרסום תוצאות הבדיקה הגנטית לפרשה - והבהיר כי הוא אינו יכול להתחייב שההורים הביולוגיים יימצאו בעתיד. הוא ציין כי זוהי "משימת חייו", אך הבהיר כי אין בכוונתו להתפטר: "זה חוסר אחריות".

בזמן שבאסותא חוקרים את המקרה, אתמול נולדה התינוקת ממחדל ההפריה. "הגשמתי את חלום חיי", אמרה אתמול האם היולדת, וביקשה מאסותא לעזוב אותה לנפשה ולהניח לה לגדל את התינוקת, שלה קראה היום סופיה. האב אמר ל-ynet אמש: "אני נורא מתרגש, זה רגע של טירוף ושנייה אחת של נחת. אני כעת מבקש - תנו לנו בבקשה שקט לגדל את הילדה הזו. עד שהגענו לפה זה נראה כמו קצה העולם".
כדי לרשום עצמם כהורים, בני הזוג צריכים למלא טפסים בבית החולים - והרישום עצמו נעשה במשרד הפנים. אחרי שתירשם התינוקת כבתם, הורים שיטענו לקשר גנטי יוכלו לקבל חזקה על התינוקת רק אחרי הליך משפטי חלוט, שבמסגרתו ישונה המצב ההורי שלה.
ד"ר שרון בוריק-חיגר, מנהלת שירות צנתורי לב בבית החולים ספרא לילדים בשיבא עדכנה על מצבה הרפואי של התינוקת. "זו תינוקת מאוד מיוחדת, שעברה לפני כמה שבועות הליך תוך-רחמי בתור עוברית", אמרה ד"ר בוריק-חיגר. "עשינו לתינוקת צנתור בגלל שהיה לה מום מאוד קשה. מדובר בצנתור מאוד מורכב שנעשה פעמים בודדות בארץ".
היא הוסיפה כי "אנחנו מאוד שמחים שההליך עבר בהצלחה. האמא הצליחה לסיים את ההיריון וללדת במועד. אנחנו עוד בודקים את התינוקת, הדרך עוד ארוכה. היא תזדקק לעוד פרוצדורות, אבל כרגע היא הגיעה למועד, נולדה במצב טוב, היא ורודה, חיונית ואנחנו פה ממשיכים את הדרך איתה".
פורסם לראשונה: 22:46, 26.10.22