שר החינוך יואב קיש ציין הערב (ראשון) בתדרוך עיתונאים כי גם למקבלי ההחלטות על הנסיגה הישראלית מרצועת עזה בקיץ 2005 יש אחריות למתקפת הפתע הרצחנית ביישובי הדרום ובמסיבת הטבע ליד קיבוץ רעים. "האחריות שלנו כממשלה מובנת מאליה, אף אחד לא מנסה לחמוק ממנה. יש אחריות גם לצבא, יש אחריות גם למי שלקח החלטה על ההתנתקות".

קיש אמר עוד: "כרגע, כל המערכות חייבות לתפקד. אנחנו במלחמה. נבדוק ונסיק את כל המסקנות אחרי המלחמה. האחריות קיימת אצל כולם".
תוכנית ההתנתקות שאותה הוביל ראש הממשלה המנוח אריאל שרון מהליכוד כללה את פינוי ההתנחלויות וכוחות צה"ל בעזה לגבולות המדויקים של הקו הירוק ומסירת השליטה ברצועה כולה לרשות הפלסטינית. ראש הממשלה הנוכחי בנימין נתניהו, שהיה שר האוצר בממשלת שרון, הצביע בכנסת בעד התוכנית. בנוסף פונו אז ארבע התנחלויות מבודדות ומוצבי צה"ל בצפון השומרון. חמאס השתלט על רצועת עזה ב-2007.
השר קיש היה הראשון בממשלה שלקח אחריות למתקפת הטרור הרצחנית בשבת שעברה. בריאיון ב-ynet Live ביום חמישי שעבר, אמר שר החינוך כי הממשלה שהוא חבר בה אחראית לטבח ההמוני. "זה קרה בממשלה שלנו, יוסקו מסקנות ונקבל אחריות", אמר קיש.
השר אמר אז עוד: "מדובר באסון נוראי, צריך לאגור את הכוחות, להילחם ולנצח. חייבים לשמוע את המשפחות, הן יכולות להגיד מה שהן רוצות. צריך לנתח את האירוע - ואני מבטיח שזה יקרה מכל הכיוונים. אף אחד לא יברח מאחריות, אנחנו אחראים - אני אחראי כחבר ממשלה. התעסקנו בשטויות, שכחנו איפה אנחנו חיים".

1 צפייה בגלריה
הנחיות פיקוד העורף בשל המצב הבטחוני
הנחיות פיקוד העורף בשל המצב הבטחוני
(צילום: פיקוד העורף)
בתדרוך העיתונאים הערב הזכיר השר קיש את מודל הרמזור החדש שצפוי לאפשר החל ממחר חזרה הדרגתית ללימודים במוסדות החינוך. לפי משרד החינוך, ביישובים שסומנו בצבע ירוק ניתן לקיים פעילויות חינוכיות ללא הגבלה. מדובר באילת, יישובי דרום הנגב, הערבה והמועצה האזורית תמר.
מנגד, ביישובים שסומנו בצבע אדום אין לקיים פעילות חינוכית. מדובר ביישובי עוטף עזה, מערב הנגב, מרכז הנגב, לכיש, השפלה, דן, קו העימות, גולן צפון, קצרין ומועצה אזורית גולן. בשאר היישובים שסומנו בצהוב ניתן לקיים פעילויות חינוכיות במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות.
בהתייחס ללמידה מרחוק, אמר השר קיש כי "כל מדינת ישראל בטראומה קשה ואנחנו מבינים את זה. לכן התחלנו במגע של המורים עם התלמידים. אנחנו לא מכריחים והחזרה תהיה מדורגת ממחר. יש צוותי הוראה ותלמידים שאין להם עדיין פניות, צריך להתחשב בזה ולעשות את זה בצורה מדורגת. הנחיתי שכל המשאבים יופנו לסיוע לתלמידים במלחמה. 130 מיליון שקל כספים קואליציוניים יופנו לצורך כך, וכבר הנחיתי לקנות 5,000 מחשבים לילדי העוטף".