2 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה התיונות הדתית
ישיבת סיעה התיונות הדתית
סמוטריץ'
(צילום: AFP)
אנשי עסקים מובילים, חברות כנסת לשעבר, אלוף (מיל') וגורמים נוספים הגישו היום (חמישי) עתירה לבג"ץ נגד הממשלה, שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', בבקשה שיאסור מתן סמכויות במשרד הביטחון ליו"ר הציונות הדתית. הטענה המרכזית בעתירה היא שהקניית סמכויות ממפקד פיקוד המרכז ומשר הביטחון לסמוטריץ' מנוגדת לחוק יסוד: הצבא ולמשפט הבינלאומי. בין מגישי העתירה: אלוף (מיל') טל רוסו וחברת הכנסת לשעבר ממפלגת העבודה סתיו שפיר.
העותרים מבקשים מבג"ץ לעצור את העברת הסמכויות שקשורות למנהל האזרחי בשטחים ממפקד פיקוד המרכז ושר הביטחון לסמוטריץ'. ברקע לעתירה עומד ההסכם שגובש בין גלנט לסמוטריץ', שלפיו "בכל התחומים שבאחריותו של השר הנוסף, שר הביטחון מסמיך את השר הנוסף להורות את גורמי מתאם פעולות הממשלה בשטחים והמנהל האזרחי לכל פעולה כללית או נקודתית הקשורה בתחומי האחריות של השר הנוסף".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובצלאל סמוטריץ'
נתניהו, סמוטריץ' וגלנט במעמד החתימה על ההסכם
ההסכם מתיר ליו"ר הציונות הדתית אף לתת הוראות לגורמים צבאיים-מבצעיים, דבר דרוש לצורך הפעלת סמכויותיו החדשות. לצד זאת, קובע ההסכם כי סמוטריץ' ימנה סגן לראש המנהל האזרחי מטעמו, וכי תוקם מנהלת, שתוכפף לשר, שתפקח על כלל ההסדרים האזרחיים בשטחי יהודה ושומרון.
בעתירה הוסבר כי הקניית הסמכות לסמוטריץ' לתת הוראות במישרין לגורמי צבא מנוגדת להוראת סעיף 5 לחוק יסוד: הצבא, הקובע כי "הסמכות להוציא הוראות ופקודות המחייבות בצבא תיקבע בחוק או מכוחו". עוד קובע חוק היסוד כי קציני צה"ל כפופים אך ורק לרמטכ"ל, וכי הרמטכ"ל כפוף לשר הביטחון בלבד.
מגישי העתירה מסבירים בנוסף כי לא ניתן להעביר סמכויות בין שרים רק על בסיס הסכמה ביניהם. כמו כן, החלה ישירה של סמכות שרי הממשלה בשטחי יהודה ושומרון עומדת בניגוד למשפט הבינלאומי ועלולה להיתפס כסיפוח. העותרים מסבירים כי בשני המקרים שבהם סיפחה ישראל שטחים - במזרח ירושלים וברמת הגולן - היא עשתה זאת בחקיקה. גם במקרה הנוכחי, ככל שהממשלה מבקשת לספח את השטחים יש להביא החלטה זו לאישור הכנסת.
באי כוח העותרים, עורכי הדין חגי קלעי, אוהד רוזן, עידן סגר וגל בריר, מסרו: "אחד החששות המרכזיים במדינה דמוקרטית הוא השתלטות של פוליטיקאים על הצבא. ההיררכיה הצבאית והאיסור על מתן הוראות ישירות של פוליטיקאים לקציני צבא נועדו להגן מפני חשש זה בדיוק. את מדיניותה הממשלה רשאית לממש, ומממשת, באמצעות הנחיית הרמטכ"ל על ידי שר הביטחון. הניסיון לשנות מושכלות יסוד אלו, באמצעות הסכם שלא הובא לדיון בממשלה, בכנסת או בציבור, אינו חוקי ואינו ראוי".