ראש הממשלה לא מזכיר את קודמו בשמו - אבל ברמיזה בפתח הישיבה השבועית מתייחס לאפשרות של עסקת טיעון שעשויה להוביל למפץ פוליטי. "ממשלת ישראל עובדת וממשיכה לעבוד", אמר הבוקר (א') נפתלי בנט בישיבת הממשלה, מבלי להזכיר מפורשות את ההתייעצויות לקראת עסקת טיעון עם קודמו בנימין נתניהו.
"זאת ממשלה של עשייה, ששמה את אזרחי ישראל במרכז", אמר בנט והתייחס לפרסום ב-ynet בשבוע שעבר: "היום נקבל החלטה על השקעה של כחצי מיליארד שקלים בבית שמש ונעביר 110 מיליון שקל לשימור וטיפוח הכותל המערבי".
"הממשלה שלנו לא מצביעה על בעיות, היא ניגשת לפתור אותן", הוסיף - ואז דיבר ברמיזה על האפשרות של מפץ פוליטי בעקבות הסדר טיעון עם יו"ר האופוזיציה. "לכן, לכל הפרשנים הפוליטיים למיניהם, לצד כל הגרפים והתרחישים - תנוח דעתכם, ממשלת ישראל עובדת וממשיכה לעבוד, בעבודה שקטה וטובה, שנעשית יום אחרי יום למען אזרחי ישראל".

2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
נפתלי בנט ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
נתניהו ובנט. רמיזות בלבד
(צילום: יואב דודקביץ)
מוקדם יותר תקף יו"ר מרצ, שר הבריאות ניצן הורוביץ, את האפשרות של עסקה על יו"ר הליכוד: "‏לא היה אדם שסיכן את שלטון החוק הישראלי יותר מנתניהו. האיש שהשתמש בכיסא ראש הממשלה להלך אימים על פרקליטים ושופטים, חוקרים ועיתונאים. האיש שפעל להרוס את אמון הציבור ביסודות הדמוקרטיה ממניע אישי - לא זכאי לעסקאות והקלות. מול גדול המשחיתים חייבים למצות את הדין. זה האינטרס הציבורי".
אתמול אמרו גורמים בקואליציה כי עסקת טיעון שתגרום לנתניהו לפרוש ולו זמנית מהחיים הפוליטיים, "היא התרחיש היחידי שיכול לערבב בקרוב את הקלפים מחדש ולהפיל את הממשלה". לדבריהם, לאירוע מהסוג הזה יש השפעות ישירות על קריירה של דמויות בכירות שכבר מתחממות על הקווים. ההשפעה היא הן על המפלגה הגדולה בכנסת - הליכוד - ועוד יותר מכך, על המשך תפקודה של הממשלה בהרכבה הנוכחי.
כמה תרחישים יכולים להתקיים אם אכן נתניהו יחתום על עסקה. ראשית, קואליציית השינוי שהוקמה אך ורק מתוך הצורך להחליף את השלטון ולהזיז את נתניהו ממקומו, וחברות בה מפלגות מקצוות שונים של הקשת הפוליטית, עשויה להתפרק ברגע אחד או בהדרגה. זאת, משום שהחלופה שממנה חוששים כל כך מרכיבי הקואליציה הנוכחית כבר לא תהווה איום.
שנית, מרגע פרישתו של נתניהו והחלפתו על ידי מועמד אחר מהליכוד, המפלגה תהיה שותפה לגיטימית להקמת ממשלה בעיני מרבית המפלגות החברות כעת בקואליציה - וכך גם ניתן יהיה לממש את הרוב הימני הקיים כיום בכנסת. קרב הירושה בליכוד, שהחל מתחת לפני השטח כבר אחרי הגשת כתב האישום נגד נתניהו ב-2019, צפוי להתגבר ולהתעצם.
2 צפייה בגלריה
השופט בדימוס אהרן ברק וההפגנה נגד הסדר הטיעון
השופט בדימוס אהרן ברק וההפגנה נגד הסדר הטיעון
השופט בדימוס אהרן ברק וההפגנה נגד הסדר הטיעון
(צילום: מוטי קמחי, נדב אבס)
התגייסותו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, לטובת הסדר טיעון עבור נתניהו, הפתיעה רבים. מה ליו"ר האופוזיציה, שמאז החקירות נגדו בשנים האחרונות הרבה לתקוף בחריפות את מערכת אכיפת החוק ומקורביו ניסו לפגוע בה גם דרך חקיקה, לבין נשיא העליון שעל אף פרישתו לפני שנים רבות נחשב נתפס כ"סדין אדום" אצל חלקים גדולים בימין?
"כשקיבלתי פנייה אישית מנתניהו, לא יכולתי להישאר אדיש", אמר ברק בשיחה עם ynet והסביר כי עסקת הטיעון - הכוללת קלון - היא אינטרס ציבורי שגובר על המשך ניהול המשפט. "צריך להפסיק את הקרע בעם. נתניהו היה מגדולי המגינים על מערכת המשפט", אמר. ברק הבהיר כי בחודשים האחרונים קיבל פניות רבות מבכירים בליכוד שביקשו ממנו ליזום שיחה עם מנדלבליט. "שאלתי אותם אם נתניהו שלח אותם, והם השיבו בשלילה. עד שבאחרונה קיבלתי פנייה אישית מנתניהו והחלטתי לא להישאר אדיש. אני מקווה שתחול עתה תפנית בנושא".
הבוקר, ולאחר שדבריו הובילו לביקורת ציבורית עזה על כך שהתעלם מהתקפותיו הקשות של נתניהו על שלטון החוק מאז הוגש כתב האישום נגדו, ברק כבר נשמע אחרת. הוא אמר ל-ynet כי "מהרגע שהוגש נגד נתניהו כתב אישום, כל פעולותיו פגעו במערכת תוך האשמה שהיא מעלילה עליו".