משרד החוץ הודיע אתמול (שלישי) שמלאווי, מדינה בת 21 מיליון תושבים במזרח אפריקה, תפתח בשבוע הבא שגרירות בארץ והיא צפויה להיות השגרירות ה-99 בישראל. שר החוץ אלי כהן התהדר בהישג הדיפלומטי ואמר ש"ישראל ממשיכה לחזק את מעמדה הבינלאומי. פתיחת שגרירות מלאווי בישראל היא מהלך מדיני חשוב נוסף להעמקת היחסים שלנו עם אפריקה ולחיזוק הכלכלות של שתי המדינות".
2 צפייה בגלריה
דגל מלאווי, דוד ביסנובטי
דגל מלאווי, דוד ביסנובטי
דגל מלאווי, דוד ביסנובטי
(צילום: shutterstock)
אולם נודע כי השגרירות החדשה של מלאווי תוקם בכלל במושב בן שמן בביתו של אזרח ישראלי בשם דוד ביסנובטי, שבשנת 2015 נבחר כחבר הפרלמנט הישראלי-יהודי הראשון במלאווי. נוסף על כך, ביסנובטי יהיה הממונה הראשון על שגרירות מלאווי בישראל.
עוד נודע כי התנאי של משרד החוץ לאפשר את פתיחת השגרירות בביתו של ביסנובטי ולמנות אותו לממונה על השגרירות הייתה שיוותר על אזרחותו הישראלית וכי מלאווי תפטר את השגרירה הניידת שלהם לישראל, שאינה יושבת בארץ (שגרירה לא תושבת). ואכן, מבדיקת משרד החוץ מול רשות האוכלוסין וההגירה עולה כי ביסנובטי ויתר על אזרחותו הישראלית.
ביסנובטי נולד בראשון לציון. לאחר שירותו הצבאי טס לאפריקה, שם הקים משפחה ועסקים בתחום הרפואה, התיירות והנדל"ן. הונו של ביסנובטי מוערך בעשרות מיליוני דולרים, יש לו נכסים רבים במלאווי ומחוץ לה. הוא מספר כי תמיד רצה לחזור הביתה לישראל, "בתור איש עסקים מה שעניין אותי זו ארץ האפשרויות, לעשות כסף וכמה שיותר ממנו", אמר ביסנובטי בריאיון לערוץ 13. "הלב שלי בישראל, נולדתי שם, אבל הבית שלי במלאווי".
בשנת 2014 החליט להעביר את עסקיו לבנו ולאחרים, ולעבור לפוליטיקה. העובדה שהוא יהודי מישראל ובן לניצולת שואה הפכה מיד לכלי בידי המתמודדים, שהתעקשו כי הוא לא שייך, אך לאחר קמפיין ארוך הוא דווקא נבחר. בכך עשה ביסנובטי היסטוריה והפך לחבר הפרלמנט היהודי-ישראלי הראשון במלאווי.
2 צפייה בגלריה
אלי כהן בריאיון באולפן
אלי כהן בריאיון באולפן
שר החוץ אלי כהן
(צילום: הדר יואביאן)
בכירים במשרד החוץ אמרו כי השגרירות בביתו של ביסנובטי תהיה זמנית וכי הכוונה בהמשך לפתוח שגרירות קבע בתל-אביב. מינוי של אזרח ישראלי לשגריר של מדינה זרה הוא נדיר מאוד ולא מקובל בעולם הדיפלומטי. למלאווי יש קונסול כבוד בישראל, שהוא אזרח ישראלי.
בשלוש השנים האחרונות ניהלה ישראל מגעים עם מלאווי לפתיחת שגרירות בירושלים. ב-2021, שר החוץ של מלאווי דאז, אייזנהאואר אמקאקה, אף הודיע בביקורו בישראל שארצו תפתח שגרירות בירושלים - ותהיה למדינה האפריקאית הראשונה שתעשה זאת. למרות זאת, בעקבות לחץ ערבי והמלחמה, מלאווי הודיעה שלא תפתח את השגרירות בבירה.
מלאווי, שלה יחסים דיפלומטיים עם ישראל מאז שנת 1964, הייתה אחת משלוש המדינות האפריקניות היחידות שלא ניתקו עם ישראל יחסים דיפלומטיים אחרי מלחמת יום הכיפורים. בשנה האחרונה נפתחו בישראל שלוש נציגויות דיפלומטיות חדשות: צ'אד, אזרבייג'ן ופפואה גינאה החדשה (בירושלים).
בחודשים האחרונים היחסים בין ישראל למלאווי התחזקו בהמשך לפעילות המדינית של משרד החוץ ביבשת אפריקה ובמלאווי בפרט. מאז פרוץ המלחמה נגד חמאס הגיעו לארץ מאות עובדים ממלאווי בתחום החקלאות לאחר שנחתם הסכם בין המדינות. מלאווי היא חברה באיחוד האפריקאי וצפויה לשתף פעולה עם ישראל גם בזירות הבינלאומיות.
"בחודשים האחרונים קיימנו מגעים מדיניים משמעותיים שהבשילו לכדי הסכמי תעסוקה להמשך הנעת הכלכלה הישראלית קדימה", אמר שר החוץ כהן. "מאות רבות של עובדים ממלאווי כבר השתלבו בעבודות חקלאות ברחבי הארץ ואלפים עוד צפויים להגיע בחודשים הקרובים כדי למלא את החסר. מלאווי תפעל לטובת ישראל גם בפורומים הבינלאומיים ונקדם שיתופי פעולה במגוון תחומי החקלאות, הביטחון, חינוך וחדשנות לטובת עמינו".