3 צפייה בגלריה
דגל מלאווי
דגל מלאווי
דגל מלאווי
(צילום: shutterstock)
לאחר מגעים שנמשכו שלוש שנים, מלאווי, מדינה בת כ-21 מיליון תושבים במזרח אפריקה, תפתח בשבוע הבא שגרירות בישראל. שגרירות מלאווי, שתיפתח בתל אביב, תהיה השגרירות ה-99 בישראל. ב-2020 שר החוץ של מלאווי אייזנאוור מקאקה הודיע בביקור בישראל כי ארצו תפתח שגרירות בירושלים, אך זו כאמור לא תיפתח בבירה.
מלאווי מנהלת יחסים דיפלומטיים עם ישראל מאז שנת 1964, והייתה אחת משלוש המדינות האפריקניות היחידות שלא ניתקו קשרים עם ישראל אחרי מלחמת יום הכיפורים. ישראל אף החזיקה בעבר שגרירות בלילונגווה בירת מלאווי.
בחודשים האחרונים היחסים בין ישראל למלאווי התחזקו, זאת בהמשך לפעילות המדינית של משרד החוץ ביבשת אפריקה בכלל ובמלאווי בפרט. מאז פרוץ המלחמה והפסקת הכנסת הפועלים הפלסטינים מרצועת עזה ומיהודה ושומרון, הגיעו לארץ מאות עובדים ממלאווי בתחום החקלאות. זאת לאחר שנחתם הסכם בין המדינות. בנוסף, מלאווי צפויה לשתף פעולה עם ישראל גם בזירות הבינלאומיות.
מלאווי היא המדינה אפריקנית השנייה שתפתח השנה שגרירות בישראל. בתחילת פברואר צ'אד, מדינה עם רוב מוסלמי, פתחה שגרירות ברמת גן במהלך הביקור של נשיא המדינה מהמט דבי. אביו של הנשיא, אידריס דבי, הגיע לביקור היסטורי בישראל בסוף 2018, וכחודשיים לאחר מכן ביקר נתניהו בצ'אד, שם הכריז על חידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות אחרי 47 שנות נתק.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא צ'אד מהמט דבי
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא צ'אד מהמט דבי
נתניהו עם נשיא צ'אד מהמט דבי. גם המדינה בעלת הרוב המוסלמי פתחה השנה שגרירות בישראל
(צילום: קובי גדעון / לע"מ)
במאי 2022 הגיש שגריר ישראל בצ'אד בן בורגל את כתב אמנתו לנשיא צ'אד. מאז חידוש היחסים, ישראל מעניקה לצ'אד סיוע במגוון תחומים, ובדצמבר אשתקד חנכה יחידת טיפול נמרץ שתרמה בבירה נג'מנה בטקס חגיגי במעמד שר החוץ של צ'אד.
בנוסף למלאווי ולצ'אד, השנה פתחו גם אזרבייג'ן ופפואה גינאה החדשה שגרירויות בישראל, כאשר האחרונה פתחה את השגרירות שלה בירושלים.