1 צפייה בגלריה
עמית איטח
עמית איטח
עמית איטח וזירת התאונה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א, באדיבות המשפחה)
פרקליט המדינה עמית איסמן החליט להשאיר את עבירת ההפקרה נגד הנהג המואשם בגרימת מותה של סגן עמית איטח. בחודש שעבר נחשפו גילויים חדשים בפרשה בסדרה הדוקומנטרית "הנסיעה האחרונה של עמית" ששודרה ב-ynet.
לאחרונה עדכנה פרקליטות מחוז חיפה את משפחתה של עמית כי נשקלת הורדת סעיף ההפקרה מכתב האישום נגד הנהג הפוגע ראפע אסלאן. לאור העדכון ולאחר שידור הסדרה ב-ynet, פנתה תמי איטח, אימה של עמית, באופן חריג לפרקליט המדינה בבקשה שישאיר את עבירת ההפקרה בכתב האישום. הערב הודיעה הפרקליטות כי איסמן הורה להשאיר את עבירת ההפקרה החמורה בכתב האישום ולהמשיך לנהל את המשפט נגד הנאשם על פי כתב האישום שהוגש נגדו.
אסלאן הוא עו"ד ובנו של פייסל אסלאן, הבעלים של "שוק פייסל הגדול" בכניסה לנהריה. בליל 6 בפברואר 2022, הוא גרם לתאונת דרכים קטלנית בכביש 899 בין מושב יערה לקיבוץ איילון אחרי שיצא ממסיבה במושב גורן. עמית נהרגה ובן הזוג שלה, שחר קחילה, נפצע באורח אנוש. רגלו נכרתה, הוא ספג פגיעות ראש קשות ופגיעה בחוליות הצוואר. חבר נוסף שהיה ברכב נפצע באורח קשה.
לפי כתב האישום שהוגש נגד אסלאן, הוא נסע במהירות מופרזת - כ-30 קמ"ש מעל המהירות המותרת. כשהגיעה לעקומה הוא סטה מהמסלול ופגע ברכב שבו נסעו עמית וחבריה.



חקירת המשטרה העלתה כי לאחר התאונה אסלאן לא סייע לפצועים ולא הזעיק עזרה אלא עמד בצד הדרך עם חבריו שהגיעו לזירה. אחד מחבריו הסיע אותו לביתו בנהריה. משם הוא נמלט לאחר זמן קצר, הסתתר ולא התייצב לחקירה במשך חודש, דבר שמנע מהמשטרה לבצע בדיקת אלכוהול וסמים.
בעקבות פסיקה תקדימית שניתנה בבית המשפט העליון בתיק אחר שעסק בנושא עבירת ההפקרה, התבקשה הפרקליטות לשקול את השארת עבירת ההפקרה בכתב האישום נגד אסלאן. באותו תיק זוכה אדם שהיה מעורב בתאונה ונקבע כי במקרה שנהג שהיה מעורב בתאונה שהה בזירה אחרי התאונה הוא לא יורשע בהפקרה למרות שלא הזדהה בפני השוטרים בזירה. בעקבות הפסיקה הגישו עורכי דינו של אסלאן, משה גלעד ושלומי שרון, בקשה דחופה לבית המשפט לשחרורו ממעצר הבית.
בדיון שהתקיים באוגוסט החליט בית המשפט להסיר את האזיק האלקטרוני ולהקל בתנאי מאסר הבית של אסלאן. בית המשפט אף קבע כי לאור ההחלטה התקדימית בבית המשפט העליון, סיכויי ההרשעה של אסלאן קלושים והפרקליטות התבקשה לשקול מחדש את עבירת ההפקרה בכתב האישום.
כעת, לאחר שהפרקליטות שקלה את הנושא, החליט פרקליט המדינה שכתב האישום נגד אסלאן שמייחס לו עבירת הפקרה, גרימת מוות ברשלנות, גרימת חבלה ושיבוש הליכי משפט יוותר על כנו. מהפרקליטות נמסר כי ההחלטה התקבלה לאחר שנבחנו עיקר חומרי החקירה הנוגעים לעניין ונשמעו עמדותיהם של כלל הגורמים הרלוונטיים בפקרליטות המדינה.
אימה של עמית סיפרה שחשה הקלה גדולה כשקיבלה את הודעת הפרקליטות. "עמדתנו התקבלה. ברור לי שזו רק ההתחלה אבל זה נותן לנו את הכוח להמשיך במאבק שלנו למען צדק לעמית. זהו הישג אדיר אבל הדרך עוד ארוכה", היא אמרה.
עורכת הדין בתאל ארז לוינסקי, שמייצגת את משפחת איטח הוסיפה כי "מדובר בהחלטה חשובה ונכונה מבחינה משפטית ומוסרית, לא רק עבור עמית ז״ל ומשפחתה אלא עבור הציבור כולו, ובצעד משמעותי נוסף בדרך לעשיית צדק".
סנגורו של אסלאן מסר: "אנחנו סבורים שמדובר בטעות. המשפט יימשך והראיות תישמענה והשופט יחליט.יש דין ודיין בישראל והם, ורק הם, ולא מערכות גופי התקשורת, יחליטו בגורל בני האדם. אני מבקש להזכיר שהעובדה כי הפרקליטות הגישה כתב אישום לא אומר שהנאשם אשם".