ח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן הסביר הבוקר (שני) בריאיון לאולפן ynet מה עמד מאחורי ההחלטה של יו"ר מפלגתו בני גנץ לרוץ ברשימה מאוחדת עם תקווה חדשה של גדעון סער. "זה שיתוף פעולה של שתי מפלגות שהחליטו להביא את הממלכתיות למפה הפוליטית, זו אלטרנטיבה - מפלגת שלטון שתגיד שהגיע הזמן לממשלה רחבה, יציבה וממלכתית". השרה מירב כהן מיש עתיד אמרה כי היא מברכת על האיחוד, והוסיפה שהיא מעריכה שיהיו עוד איחודים.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בני גנץ, יאיר לפיד
בנימין נתניהו, בני גנץ, יאיר לפיד
(צילום: יואב דודקביץ', AFP, רויטרס)
ח"כ גינזבורג מכחול לבן טען בריאיון כי "ממלכתיות זו תפיסת עולם מאוד משמעותית", והוסיף: "ראינו את ראש הממשלה לשעבר נתניהו, איך הוא שם את האינטרסים האישיים שלו לפני האינטרסים של המדינה". לגבי האפשרות שבממשלה הבאה ישבו עם הליכוד ונתניהו השיב כי "מי שנכווה פעם אחת, לא ייכווה בפעם שנייה. באים להציג אלטרנטיבה, לא רוצים לשבת תחת נתניהו".
לגבי הדיווחים כי הציעו לרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט את המקום השלישי ברשימה לכנסת, אמר גינזבורג שאיזנקוט "ימצא ברשימה שלנו בית חם. דלתנו פתוחה לרווחה". הוא גם אמר כי הגיעה העת שהחרדים "יתנתקו מהליכוד", כלשונו - והוסיף כי "כחול לבן האמינה שהחרדים היו צריכים להיות גם חלק מהממשלה הנוכחית, ומקווה שיצטרפו לאחר הבחירות".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
"באים להציג אלטרנטיבה, לא רוצים לשבת תחת נתניהו"
(צילום: AFP)
מה אתם? ימין, שמאל? לפני שנתיים קרא סער לגנץ "איש שמאל מובהק". "כחול לבן היא מפלגת מרכז. תקווה חדשה היא מפלגת ימין ממלכתי, מתון, לא גזענית או קיצונית. יש הרבה מאוד קווי דמיון והרבה מאוד מקומות שאפשר לעשות בהם שיתוף פעולה".
האם זה נועד ליצור תרחיש שבו תהיה רוטציה בין ביבי וגנץ בממשלה הבאה? "לא, ממש לא. כשישבנו איתו ברגעים הכי קשים לישראל, הוא לא התעלה לגודל השעה. חשבנו שיהיה נכון להקים ממשלת אחדות והוא התעסק רק בהישרדות הפוליטית של עצמו".
כמה מנדטים צריך היום כדי להיות ראש הממשלה? מה המינימום? "החוק לא קובע כמה מנדטים. השיטה הפרלמנטרית בישראל היא קואליציונית, וכולם מנסים ליצור קואליציות כדי להקים את הממשלה הבאה".
גינזבורג הוסיף כי "ביבי ולפיד לא יוכלו להקים ממשלה. גנץ היחיד שיוכל להקים ממשלה שמדברת אל כולם. אני רוצה את הטוב המשותף והרחב, וזו הממלכתיות שיודעת לכבד אחרים גם כשלא חושבים כמוך. התפוררות הממשלה הנוכחית הייתה בקצוות, עם גנאיים וזועבי, ועם שיקלי וסילמן. הגיע העת שהציבור הישראלי יתמוך במרכז".

השרה כהן: כחול לבן פנתה יותר ימינה, אנחנו במרכז

השרה מירב כהן בירכה על האיחוד בין תקווה חדשה לכחול לבן, אבל גם שיגרה עקיצה לתקווה חדשה שדשדשה בסקרים האחרונים והייתה על גבול אחוז החסימה: "זה מקטין את הסיכוי שמפלגה שהיינו רוצים להיות איתה בקואליציה תרד מתחת לאחוז החסימה".

כהן הוסיפה כי "כחול לבן פנתה יותר ימינה, ראינו ניצנים מזה בסיבוב הקודם. כולם אנשים מאוד טובים, אבל סער ואלקין זה בהחלט ימין". לגבי הסיכוי של יש עתיד בבחירות אמרה כי היא מאמינה שיש עתיד תמשיך להיות הגדולה בגוש המרכז-שמאל, והוסיפה שאם יהיו חיבורים עם מפלגות אחרות, אלו יהיו מפלגות באותו מרחב אידיאולוגי. "אנחנו מפלגת מרכז, וכך זה יישאר", סיכמה.
בנוגע לאיזנקוט והאפשרות שיצטרף למפלגת יש עתיד בבחירות הקרובות אמרה כהן כי "ברור מה הוא מקבל. מפלגה שקיימת 10 שנים עם אידיאולוגיה ברורה, עם מערך שטח רציני ושפחות נתונה לתזוזות בלתי צפויות".
3 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט במרכז פרס לשלום
גדי איזנקוט במרכז פרס לשלום
"ברור מה הוא מקבל ביש עתיד". הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט
(צילום: מוטי קמחי)
איזנקוט יוכל להתמודד בעתיד כמספר אחד במפלגה? "ביום מן הימים גם זה ייפתח".
גנץ ראוי להיות ראש הממשלה? "ראוי מאוד. אחרי הכישלון עם ממשלת נתניהו, ציפיתי שנחזור למחנה. עכשיו נותנים גיבוי ללפיד. גנץ בחר ללכת לכיוונים ימניים יותר - בנט בזמנו ועכשיו סער. אני שמחה שהיום אני ביש עתיד".
אם תוצע לגנץ רוטציה, הוא לא ישב תחת נתניהו? "לא מייחסת לגנץ תכונה של שקרן. אם הוא אומר את זה, אני רוצה להאמין לזה. אחרי החוויה הכול כך קשה שהייתה בממשלת נתניהו, שבאנו אליה בכוונות טובות ונקיות אבל אף ולו הבטחה אחת לא קוימה - אני רוצה להאמין שאיזשהו לקח נלמד".
המפלגות החרדיות יכולות להיות חלק מהממשלה העתידית? "לי הם היו חסרים בקואליציה הנוכחית. בסופו של יום הם 10% מהאוכלוסייה".
לא שמענו את זה לפני שנה בהקמת הממשלה. "זה לא נכון. אני חייה כל חיי עם חרדים וגם עבדתי איתם במועצת עיריית ירושלים בעיני זה חשוב מעבר לפוליטיקה כי אם לא נשכיל לשלב בין החלקים השונים בחברה זה יפגע בעתיד מדינת ישראל".