בית משפט השלום בירושלים האריך היום (ב') בשלושה ימים את מעצרה של גננת בצהרון בעיר שנעצרה אתמול בחשד לתקיפת הילדים בגן, ביומה הראשון לעבודה במקום. בית המשפט התיר גם לפרסם את שמה של הגננת בת ה-45, אך לבקשת סנגורה שהזהיר כי הדבר יגרום לה "נזק עצום", הסכים לעכב את פרסום השם ביום אחד, על מנת לאפשר לערער על ההחלטה.
הגננת, נזכיר, נעצרה אתמול בגן חובה בירושלים, בחשד שהכתה שלושה ילדים. ההורים הגישו תלונה אחרי ששמעו מהילדים כי הגננת, שהיה זה כאמור יומה הראשון בעבודה, הכתה אותם, וראו סימני מכות על גופם. ההורים הגישו תלונה למשטרה אחרי שאספו את ילדיהם מ"גן יסמין", שנמצא בשכונת קריית היובל.
4 צפייה בגלריה
הארכת מעצר גננת
הארכת מעצר גננת
הגננת בבית המשפט בירושלים, הבוקר. סנגורה: "היא ניסתה לעשות סדר בגן הבעייתי"
(צילום: גיל יוחנן)
4 צפייה בגלריה
חשד לאלימות של גננת כלפי ילדים בגן בירושלים
חשד לאלימות של גננת כלפי ילדים בגן בירושלים
הגן בירושלים שבו לפי החשד הותקפו הילדים
(צילום: חיים גולדיטש)
נציג המשטרה אמר בדיון הבוקר כי מהחקירה עולה חשד שהגננת "תקפה מספר ילדים בגן וגרמה להם לחבלות". לדבריו, בחקירתה הגננת "מסרה כי הילדים היו שובבים בגן והיא ניסתה להשתלט עליהם ללא הצלחה. היא הודתה במגע פיזי עם הילדים, אשר השתוללו והיא ניסתה להרגיע אותם. היא מכחישה בתוקף את החבלות. מסוכנות המשיבה נלמדת מהמיוחס לה". עוד ציין כי לגננת אין הרשעות קודמות, אך ישנם "רישומים על מעשים דומים".
עו"ד ארז בר צבי, סנגורה של החשודה, טען בדיון כי הגננת בסך הכול ניסתה לעשות "סדר בגן", שלטענתו "ידוע כבעייתי". לדבריו, האירוע החל אתמול בסביבות השעה בשעה 15:00, כאשר בקבוצת הווטסאפ של ההורים הופצה "שמועה שהגיעה גננת חדשה שתקפה ילדים". הוא טען שהורים תקפו אותה, וגם שהסייעות שם עשו לכאורה "שיבוש חקירה". לאחר הדיון טען הסנגור כי החשדות נגד מרשתו הם בגדר "עלילת דם".
כדי לחזק לכאורה את טענותיו הוא ציטט בדיון מדברים שאמרה אתמול ל-ynet אחת הסייעות, לירז אלגזי, שסיפרה: "נכנסתי לגן וראיתי בלגן. אנחנו רגילים לבלגן, אבל לא כמו שהיה היום. פתאום היא הכניסה ילד אל תוך הגן, הושיבה אותו ממש חזק וצעקה עליו. אני רואה ילד אחר בוכה, אמרתי לו 'מה קרה?'. הילד אומר לי שהיא הכאיבה לו פה בראש, ואז ראיתי שיש לו פה משהו בצוואר ואמרתי לו 'מה זה, גם את זה היא עשתה לך?', ואז הוא אומר לי 'כן'. התחלתי להבין שמשהו פה לא תקין ושלחתי הודעה לגננת הראשית".
4 צפייה בגלריה
חשד לאלימות של גננת כלפי ילדים בגן בירושלים
חשד לאלימות של גננת כלפי ילדים בגן בירושלים
הגננת החשודה, וסימן אלימות על צווארו של אחד הילדים
(צילום: חיים גולדיטש)
4 צפייה בגלריה
הודעה על הגעתה של הגננת החשודה בקבוצת ההוואטסאפ של הגן בירושלים
הודעה על הגעתה של הגננת החשודה בקבוצת ההוואטסאפ של הגן בירושלים
הודעה על הגעתה של הגננת החשודה בקבוצת הווטסאפ
הסנגור הוסיף: "אני חושב שמדובר בגן שידוע כבעייתי. היא נמצאת שם ומנסה לעשות קצת סדר, הסייעות שם לא מתפקדות, לא נוח להם שיש מישהי שמנסה לשנות את המצב. השער היה פתוח, היא מכניסה אותו, הילד הזה זועק, היא מרגיעה אותו, הוא שוטף ידיים, ואז מתחילות שמועות וההורים מגיעים והמשטרה מגיעה וכבר צועקים עליה ותוקפים אותה. לוקחים ילדים בני 5-4 ומזהמים להם את הזיכרון ומריבות שקרו ביניהם או חבלות או שריטות שיש להם מייחסים לה. זה לא 'כרמל מעודה'".
השופט, אלעד לנג, החליט כאמור להאריך את מעצר הגננת בשלושה ימים. בהחלטתו כתב: "הוצגו תמונות של החבלות שנגרמו לקורבנות העבירה. ראיות אלה מניחות חשד סביר לביצוע העבירות המיוחסות". הוא החליט גם להתיר את פרסום שמה, ואמר כי "אין בנזק 'רגיל' שעלול להיגרם לבן אדם כתוצאה מפרסום שמו בקשר לביצוע עבירות כדי להצדיק חריגה מכלל זה". לדבריו, לא הוצגה בפניו סיבה משכנעת לחריגה שכזו.
עם זאת, השופט נענה כאמור לבקשת הסנגור בן צבי לעכב את פרסום השם ביום אחד. הסנגור טען שפרסום שמה של הגנת יסב לה "נזק עצום". לדבריו, "מדובר באמא לילדים קטינים, ללא עבר פלילי. היא אמא במצב מאוד לא טוב, חולה בסרטן".

אלונה בנדריהם, אם לילד בגן, סיפרה אתמול כי שמעה על אלימות שם מאותה קבוצת ווטסאפ של ההורים. "כתבו שם 'תגיעו דחוף, יש כאן התעללות, מרביצים כאן לילדים'. חשבנו שמדובר אולי באיזה קצת הפרעות של ילדים, לא חשבנו שזה יגיע למצב כזה. ומהר אמא אחרת בגן התקשרה ואמרה לי 'בעלי כאן, הוא מחזיק את הבן שלך, היא הרביצה לבן שלך'. הגעתי נסערת. כל ההורים היו פה".
האם הוסיפה: "הבן שלי אומר 'אנחנו קצת השתוללנו. במקום להעניש אותנו ולהושיב אותנו על הכיסא, היא באה והרביצה לנו'. זה צריך להיות המקום הכי בטוח לילדים שלנו. למה הם צריכים לעבור את כל ההתעללות הזאת? מתחילת השנה כל הזמן מחליפים צוותים. היום לא בדקו בטוח את הגננת שהביאו לצהרון. איך אפשר להביא דבר כזה לפה? הגיע המנהל של המינהל הקהילתי, אפילו לא התייחס להורים, לא דיבר איתנו, לא כלום".
דורית חזן, יו"ר ארגון גננות-מחנכות מבית ההסתדרות, מסרה: "הכשרה מצילה חיים. לצערנו, אנחנו נמשיך לראות מקרים מצערים מעין אלה כל עוד מדינת ישראל לא תשכיל להבין שבאחריותה לוודא שכל מי שנכנס לעבוד בגני ילדים עבר תהליך הכשרה ראויה. כשנאפשר רק לסייעות שעברו הכשרה להיכנס לגני הילדים שלנו - נוכל למנוע את מקרי האלימות הבאים".