4 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
"נמאס מהטרלול הזה". יפה בן דויד
(צילום: רויטרס, הדר יואביאן)
טענות על כאוס במשל"ט הקורונה של משרד החינוך: מנהלי בתי ספר מדווחים על בלגן, המתנה של שעות וימים למענה והיעדר סנכרון בין נתוני משרדי החינוך והבריאות. בנוסף מדווחים על כך שמצבת התלמידים אינה מעודכנת, ולכן תלמידים לא נרשמים כחיוביים לקורונה למרות בדיקת PCR, והכיתה שנחשפה ממשיכה להגיע לבית הספר. מנהלים אף נדרשים לבצע חקירות אפידמיולוגיות בשבתות ובחגים ומחויבים להקריא שמות ומספרי תעודות זהות ולא לשלוח בהודעה, דבר הגוזל מהם שעות ארוכות וגורם לכעסים ותסכול.
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד מקבלת מדי יום מאות תלונות ממנהלי בתי ספר המדווחים על חוסר אונים וקריסה, והיא הציבה אולטימטום בפני משרד החינוך שאם עד הערב (יום ראשון) לא ימונו נאמני קורונה בבתי הספר, שיחלו לפעול החל ממחר - המנהלים לא יבצעו חקירות אפידמיולוגיות ולא יטפלו כלל בענייני הקורונה.


אחת המנהלות הציגה צילום של תוצאה חיובית מבדיקת PCR של אחד התלמידים, אשר לטענת אנשי המשל"ט אינו מופיע במצבת תלמידי מערכת החינוך ולכן מבחינתם הוא אינו קיים. תוצאת הבדיקה חייבה לשלוח את תלמידי הכיתה ותלמידים אחרים שנחשפו אליו לבידוד, אך אנשי המשל"ט אסרו על המורה לשלוח אותם לבידוד, בטענה כאמור שהתלמיד אינו מופיע כלל במצבת התלמידים של משרד החינוך. ניסיונות המנהלת להסביר שהתלמיד קיים, רשום כתלמיד ואף ברשותה תוצאת בדיקת PCR - לא הועילו והיא אף אוימה כי אם תשלח את התלמידים לבידוד, היא תזומן לבירור.
"התחלואה מתפשטת והמשל"ט אינו מתפקד, נמאס מהטרלול הזה", מתריעה בן דויד. "הזיה ובלגן בלתי פוסקים במשל"ט שהפך לסיוט, עומסים מטורפים ללא מענה, המנהלים בקריסה, הגיעו למצב רתיחה ואינם יכולים לספוג יותר. המצב הפך בלתי אנושי. מבקשים לבצע חקירות בשבתות ובחגים והמשפחות נפגעות. מורים רבים בבידוד, יש מחסור חמור בכוח אדם והמנהלים נאלצים לג'נגל".
4 צפייה בגלריה
עמדת חלוקה של בדיקות קורונה ביתיות בגבעתיים
עמדת חלוקה של בדיקות קורונה ביתיות בגבעתיים
עמדת חלוקה של בדיקות קורונה ביתיות בגבעתיים
(צילום: אביגיל עוזי)
לדברי בן דויד, "הפכו את המנהלי בתי הספר לפקידי קורונה. הם מבצעים חקירות, אבל במקרים רבים אין להם למי לדווח בהיעדר מענה או בהמתנה של שעות ליד הטלפון. וכשכבר עונים מנהלים צריכים להתמודד עם היעדר סנכרון נתונים או מענה הזוי, כמו שתלמידים אינם רשומים ומבחינתם אינם קיימים. המנהלים משלמים בבריאות שלהם בשל הלחצים ואין להם יום ואין להם לילה. דורשים מהמנהלים להקריא ולאיית שמות תלמידים ותעודות זהות, הפקידים במשל"ט לא תמיד קולטים או שומעים וצריך לחזור שוב ושוב, אבל מונעים מהם לדווח במסרון, בוואטסאפ או במייל".
לדבריה, משרד החינוך לא מינה עד כה נאמני קורונה במטרה לחסוך במשאבים, אך מטילים עומסים על בתי הספר ומתישים את המנהלים. בסקר פנימי שערכה הסתדרות המורים בקרב מנהליה, עולה כי המתנה ממוצעת למענה מוערכת בכארבע שעות במקרים בהם המענה באותו יום. בן דויד מציינת כי משרד החינוך לא מדווח על נתוני מאומתים ומבודדים מזה כשלושה שבועות, דבר המקשה על ההתנהלות של בתי הספר ופוגע באמון בשל היעדר שקיפות.


לדבריה, נתוני משרד הבריאות לפיהם ישנם כחמישים אלף מאומתים וכמאה אלף בבידוד מעוררים תמיהה משום שעל כל תלמיד מאומת אמורים להיות לפחות 5-4 תלמידים שנחשפו אליו ובמקרה היותר מציאותי - כל הכיתה.
"בשנה שעברה פעלו נאמני קורונה בבתי הספר ומשרד החינוך מסר דיווח עדכני מדי יום, אבל השנה אין נתונים ואין נאמני קורונה", מאשימה בן דויד. "השנה רוצים לחסוך כסף ולכן עדיין לא מינו נאמני קורונה. התסכול של המנהלים נובע גם מכך שלאחר שביצעו את החקירה האפידמיולוגית, הם אינם רשאים להורות על בידוד ללא אישור מהמשל"ט - אך זה אינו עונה".
4 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
(צילום: AFP )
4 צפייה בגלריה
נבדקים במתחם בדיקות בירושלים
נבדקים במתחם בדיקות בירושלים
נבדקים במתחם בדיקות בירושלים
(צילום: EPA )
מזכ"לית הסתדרות המורים סיפרה גם כי מנהלים דיווחו שהחליטו על דעת עצמם לשלוח לבידוד תלמידים שנחשפו לחולה קורונה משום שרצו למנוע הדבקה נוספת - וסיכנו את עצמם. "ישנם הורים אחראים ששיתפו פעולה עם מנהלים והכניסו את הילדים לבידוד, אבל היו מקרים שהורים אמרו למנהלים: 'אתם לא מחליטים', או 'מי אתם שתשלחו את הילדים לבידוד'. מנהלים חששו לשלוח תלמידים שנחשפו לחולה לבידוד ללא הנחיה מהמשל"ט והם מתייסרים משום שהמשמעות היא המשך הידבקויות של תלמידים ומורים".

"הורים שולחים את הילדים ולא מחכים לתשובה"

בן דויד הוסיפה: "מקפידים על אכיפת מסכות, אבל משגעים את המנהלים, לא עונים שעות או ימים ולא ניתן לדווח. זה טרלול וטירוף. למרבה האבסורד הציעו לנו לקראת פתיחת שנת הלימודים שהמורים ובצעו בדיקת קורונה לילדים. אין גבול להזיה. רצו למנוע חיסונים בבתי הספר כדי שלא יהיו עימותים עם הורים, אבל יוצרים עימותים עכשיו כשמנהלים צריכים להודיע להורים שהילד צריך להיות בבידוד. מתנהלים כמו בשנות הארבעים והמנהלים מתעסקים רק בחקירות ולא בפדגוגיה".
לדבריה, בשל כך מודיעים לילדים מאומתים מספר ימים לאחר שהמשיכו להגיע לבית הספר או שתלמידים נדרשו להיכנס לבידוד ולאחר מספר ימים לצאת משום שהייתה טעות. במקרה אחר התקבלה תשובה שתלמידה מאומתת וכל הכיתה נשלחה לבידוד, אך כעבור מספר ימים התברר שמדובר בטעות, אבל לא ניתן לשחרר את הכיתה ללא הנחיה מהמשל"ט, שאינו עונה. בשל היעדר סנכרון ילדים מאומתים ממשיכים להגיע ולהדביק את הכיתה. ישנם הורים שממשיכים לשלוח את הילדים חולים לבית הספר למרות החשד ולא מחכים עם הילד בבית עד לקבלת תשובה.

מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק הסביר כי העומס נבע מהצפה בבדיקות אנטיגן וכי משרד החינוך מקבל נתונים ממשרד הבריאות. סלוביק אמר כי משרד החינוך פועל לתקן את התקלות וכבר בסוף השבוע הנחה לבטל את הדרישה להקריא טלפונית שמות ותעודות זהות למשל"ט, תוגברו עמדות המענה הקולי בעמדות נוספות ומשרד החינוך פועל אצל משרד הבריאות כדי שניתן יהיה להעביר למנהלים את שמות התלמידים שפטורי בידוד כדי להקל עליהם.
לדבריו, הציע למזכ"לית הסתדרות המורים למנות שני נאמני קורונה מתוך סגל בית הספר תמורת תוספת שכר של 3,500 שקלים למורה שיבצע בנוסף בדיקות אנטיגן לתלמידים - והיא סירבה. סלוביק הוסיף כי בשל סירובה אין כרגע נאמני קורונה ולפי החלטת הממשלה, צה"ל יממן, הרשויות המקומיות יגייסו את כוח האדם ורק לאחר סוכות ישובצו הנאמנים בבתי הספר.
סלוביק הוסיף כי מנהל יכול להחליט לשלוח תלמידים לבידוד והוא אף מצפה ממנהלים לנהוג באחריות. "אקרא מנהלים לבירור על רשלנות ולא על אחריות שגילו", הדגיש. "נכון, זוהי תקופה לא קלה שמחייבת את כולנו למאמצים, יש כאן מגפה ואנחנו צריכים לנצח אותה. יש תקלות בדיווחים שאינן רבות, אבל אנו עושים כדי לתקן ולשפר. האתגר הגדול של מערכת החינוך להמשיך לנהל את המערכת לצד הקורונה".
הוא הוסיף כי "נכון שהיו צריכים לענות לטלפונים גם בראש השנה ואנחנו עובדים עם המשל"ט גם בשבתות ובחגים. אנחנו באירוע של מגפה וכולם צריכים להירתם. צריך לזכור שנותרו עד לאחר סוכות ארבעה ימי לימוד בלבד". באשר לפערים בין מספר המאומתים למספר התלמידים שבבידוד אמר כי הדבר נובע מכך שישנם תלמידים רבים פטורי בידוד בהם תלמידים שכבר התחסנו או החלימו. הוא הדגיש כי נאמני קורונה ישובצו רק לאחר סוכות ורק בבתי הספר היסודיים.