האולטימטום של מזכ"לית הסתדרות המורים: יפה בן דויד דורשת שמשרד החינוך ימנה "נאמני קורונה" בבתי הספר, כאלו שיהיו אחראים על הקפדה על כלל הנהלים הקשורים להתנהלות במוסדות החינוך בזמן המגפה. היא הזהירה כי אם המינויים לא יתבצעו עד יום ראשון הקרוב, היא תנחה את המנהלים והמורים החברים בהסתדרות להימנע מכל עיסוק בנושא הקורונה.
1 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
יפה בן דויד. "אין זמן לפדגוגיה"
(צילום: רויטרס, הדר יואביאן)
המשמעות של הנחייה שכזו היא שלא יבוצעו חקירות אפידמיולוגיות בבתי הספר – דבר שעלול לגרום לכניסת תלמידים מאומתים או כאלו שנחשפו למאומתים למוסדות החינוך – ולהדבקה של אחרים. במכתב ששיגרה למנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק, כתבה בן דויד כי מרכז השליטה שהקים משרד החינוך לניהול ענייני הקורונה במוסדות החינוך קרס ואינו מתפקד – כך שבפועל לא ניתנים מענים או פתרונות למנהלי בתי הספר והגננות.
"בשל המחדל של המשל"ט, נאלצים מנהלי בתי הספר והגננות לקחת על עצמם את האחריות בתפעול מוסדות החינוך גם בכל הקשור לתפקוד בתקופת הקורונה, באופן שבו הם עובדים הלכה למעשה בכל שעות היממה, תוך שמוטלת על כתפיהם אחריות עצומה ומוגברת", כתבה בן דויד.
"כידוע לך בשלב זה טרם מונה נאמן קורונה בבתי הספר או ממונה אזורי/יישובי בגני הילדים", הוסיפה מזכ"לית הסתדרות המורים. "בשל כך כאמור, מנהלי בתי הספר והגננות מבצעים מאז תחילת שנת הלימודים גם את החקירות האפידמיולוגיות. מדובר בעומס עבודה מטורף הנוסף לעבודתם הרגילה והמחייב עיסוק בכל שעות היממה לרבות בחגים ובשבתות".

לדבריה, "כל העבודה והאחריות העצומה הזו שמוטלת על מנהלי בתי הספר והגננות – נעשית ללא כל תגמול. משרד החינוך הודיע כי הוא מייעד את התגמול לנאמן הקורונה". היא דרשה למנות לאלתר נאמני קורונה, שכן מצב הדברים והנטל המוטל על מנהלים וגננות הוא כזה שאינו מאפשר להם לעסוק בפדגוגיה. "הסתדרות המורים רואה בחומרה רבה התנהלות זו של הימנעות ממינוי נאמני קורונה שמטרתה לחסוך במשאבים על חשבון מנהלי בתי הספר והגננות", סיכמה בן דויד במכתבה.
בן דויד, נזכיר, הביעה מורת רוח ממתווה פתיחת שנת הלימודים, שאותו אישרה הממשלה ברגע האחרון. בין היתר הביעה תמיהה על כך שמיליוני שקלים הועברו למבצע הבדיקות המהירות שביצעו ההורים לילדיהם טרם החזרה לכיתות בשבוע שעבר, ואמרה שעדיף היה להשקיע את הכסף בכיתות קטנות יותר. לטענת משרד החינוך המבצע הזה היה דווקא מוצלח, ובו אותרו כ-8,000 תלמידים מאומתים לקורונה. ראש הממשלה נפתלי בנט אף הנחה לבחון מבצעים דומים בהמשך.
היום חזרו התלמידים ללמוד אחרי חופשת החג, אבל כ-145 אלף מהם נדרשו להישאר בבידוד בבית. לפי נתוני משרד הבריאות, 41,816 תלמידים מוגדרים חולים פעילים ועוד 102,638 נמצאים בבידוד. מדובר במספר גבוה בהרבה מהנתונים שפורסמו ביום ראשון האחרון. תלמידים רבים נוספים, בשכבות ח'-י"ב ובערים המוגדרות "אדומות", נדרשים ללמוד בזום או במרחבים פתוחים – אם בכיתה שלהם שיעור מחוסנים שנמוך מ-70%.

בצל פתיחת שנת הלימודים, שמעוררת חשש בקרב מומחי הבריאות מפגיעה בסימני הבלימה הנראים כעת בתחלואת הגל הרביעי, בימים האחרונים נרשמו עומסים כבדים במוקדי הבדיקות של פיקוד העורף – ובמקרים רבים אלו שמגיעים להיבדק הם ילדים שנחשפו למאומתים, או הוריהם. מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש אמר היום תדרוך לעיתונאים כי במשרד "פועלים כדי להרחיב שעות הפעילות ואת מספר הדוגמים במתחמים השונים וכמו כן להרחיב את הפריסה הארצית".
פרופ' אש הדגיש כי "לטובת התו הירוק נדרשת בדיקה מהירה, בדיקת אנטיגן בלבד, ולא בדיקת PCR. בדיקת האנטיגן תקפה ל-24 שעות, לכן, אנא השתמשו בבדיקות האלה לטובת התו הירוק ולא בבדיקות PCR הבדיקות המהירות לא תקפות לקיצור בידוד ולא לטסים לחו"ל, אלא לילדים בני 12-3 לטובת תו ירוק. אנחנו בוחנים האם נדרש לשנות משהו בביצוע הבדיקות".