בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק, שנמנה עם משלחת ארגון הטרור שהגיעה השבוע לביקור ברוסיה, צוטט בצהריים (שבת) בסוכנויות הידיעות הרוסיות כאומר שחמאס קיבל מידי מוסקבה רשימה של שמונה אזרחים ישראלים בעלי אזרחות רוסית שייתכן כי הוא מחזיק בהם. לפי הדיווחים הרוסיים, אבו מרזוק אמר שכעת הארגון מחפש את השמונה כדי לשחררם. לא ברור אם יש ממש בדברים, או שמדובר בעוד חלק מהלוחמה הפסיכולוגית של חמאס.
3 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
נשיא רוסיה פוטין. חמאס רואה בו חבר
(צילום: EPA/SERGEY GUNEEV/SPUTNIK/KREMLIN POOL)
"אנחנו מחפשים עכשיו את האנשים שעליהם דיווח לנו הצד הרוסי", אמר אבו מרזוק לפי הדיווחים, "זה קשה, אבל אנחנו מחפשים, וברגע שנמצא אותם – נשחרר אותם". לפי סוכנות הידיעות "ריה", אבו מרזוק אמר שאת הרשימה העביר לארגון משרד החוץ הרוסי, ושחמאס יטפל בה בקפידה מפני שהוא רואה ברוסיה חברה קרובה. לצד זה ציין כי הדבר כרוך ב"קשיים" בשל "המצב הנוכחי".
הגעתה של משלחת חמאס לרוסיה השבוע באה כשברקע התנהלותה המקוממת – אם כי לא מפתיעה – של מוסקבה מאז מתקפת הטרור הרצחנית של הארגון נגד ישראל. בכל ההודעות שפרסמה מאז הטבח בדרום נמנעה רוסיה מלגנות מפורשות את חמאס, ובמקום זאת ניכר כי היא ממקדת את רוב הביקורת שלה בתגובה הישראלית – ובכישלון לדבריה של ארה"ב, יריבתה הגדולה, ליישב את הסכסוך במזרח התיכון. ביום רביעי, בישיבה של מועצת הביטחון של האו"ם, ניצלה מוסקבה את זכות הווטו שלה כדי לסכל הצעת החלטה של ארה"ב שכללה גינוי חריף לחמאס וזכתה לרוב במועצה.
התנהלותה של רוסיה, יש לזכור, באה אחרי שבשנים האחרונות, בעיקר תחת הנהגתו של בנימין נתניהו, נזהרה ישראל מאוד בכבודה של מוסקבה ונמנעה מלמתוח עליה ביקורת, גם על מעשי הזוועה שלה באוקראינה. המדיניות הזו הוסברה בין השאר ברצון לשמור על יחסים טובים עם רוסיה כדי שלא תמנע – באמצעות נוכחותה הצבאית בסוריה – את התקיפות האוויריות של ישראל שם נגד משלוחי נשק איראניים. נתניהו עצמו הקפיד להציג את עצמו כמי שמקיים יחסים טובים וקרובים עם פוטין.
3 צפייה בגלריה
מוסא אבו מרזוק. "המצב מערים קשיים"
מוסא אבו מרזוק. "המצב מערים קשיים"
מוסא אבו מרזוק. "המצב מערים קשיים"
(צילום: רויטרס)
מתחילת מלחמת "חרבות ברזל" מוטחות בתקשורת הרוסית האשמות קשות ביותר נגד ישראל, וניכר כי שלטונות רוסיה, שהעיתונאים נתונים ברובם לפיקוחם המלא, מתייצבים בבירור לצד הפלסטינים וחמאס. הגעת המשלחת של ארגון הטרור למוסקבה השבוע עשויה לאותת על הרצון של רוסיה להשתמש בקשריה עם חמאס כקלף מיקוח. ככלל, פרוץ המלחמה בין ישראל לחמאס, והאפשרות שתתרחב לזירות נוספות, נתפסים כהתרחשות המשרתת את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, משום שהיא עלולה להסיח את דעת המערב מהמתרחש באוקראינה ולאלץ את ארה"ב להסיט משאבים וציוד צבאי משם למזרח התיכון.
שעות אחרי ההודעה על הגעת המשלחת של חמאס למוסקבה השבוע מתח משרד החוץ של ישראל ביקורת על רוסיה: "החמאס הוא ארגון טרור הגרוע מדעאש", מסר בהודעתו. "‏ידיהם של בכירי החמאס מגואלות בדם של מעל 1,400 ישראלים שנטבחו, נרצחו, הוצאו להורג ונשרפו, והם אחראים על חטיפתם של למעלה מ-220 ישראלים בהם תינוקות, ילדים, נשים וזקנים. ‏ישראל רואה בהזמנת בכירי החמאס למוסקבה צעד מגונה, הנותן רוח גבית לטרור ולגיטימציה למעשי הזוועות של מחבלי החמאס. ‏אנחנו קוראים לממשלת רוסיה לגרש את מחבלי החמאס לאלתר".
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של שר החוץ הרוסי לברוב באו"ם
מסיבת עיתונאים של שר החוץ הרוסי לברוב באו"ם
"קטסטרופה לעשרות שנים, אם לא מאות". לברוב נגד ישרראל
(צילום:רויטרס , Eduardo Munoz)
ממש היום אמר שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב כי ההפצצות הישראליות ברצועת עזה הן הפרה של החוק הבינלאומי ועלולות לגרום לקטסטרופה שתימשך עשרות שנים. "אנחנו מגנים טרור, אבל לחלוטין לא מסכימים שעל טרור מגיבים בהפרת הנורמות של החוקים ההומניטריים הבינלאומיים, כולל שימוש בכוח חסר הבחנה נגד מטרות שידוע כי אזרחים נמצאים בהן", אמר לברוב. הוא הוסיף כי אי אפשר להשמיד את חמאס, כפי שישראל התחייבה לעשות, מבלי להשמיד את עזה יחד עם רוב האוכלוסייה האזרחית שלה: "אם עזה תיהרס ושני מיליון תושבים יגורשו, כפי שפוליטיקאים מסוימים בישראל ומחוצה לה מציעים, זה ייצור קטסטרופה לעשרות רבות של שנים, אם לא מאות. צריך לעצור ולהכריז על תוכניות הומניטריות להצלת האוכלוסייה שבמצור".