בזמן שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מחבק את ישראל, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא מצא לנכון עד לשעה זו להתקשר לראש הממשלה בנימין נתניהו כדי להביע תנחומים לאחר שיותר מ-1,200 ישראלים נרצחו ונפלו בטבח בעוטף עזה. מאז פרוץ המלחמה הרוסים לא מביעים תמיכה פומבית בישראל ואף להפך - הם מוצאים צידוקים למתקפה של החמאס.
4 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
ולדימיר פוטין
(צילום: EPA/SERGEY GUNEEV/SPUTNIK/KREMLIN POOL)
הכותרת
העולם תומך בישראל, בינתיים
22:11
פוטין התבטא לראשונה על המלחמה במהלך פגישה עם ראש ממשלת עיראק, שבה קרא לפתור את הסוגיה הפלסטינית על ידי הקמת מדינה פלסטינית ריבונית. "מה שקורה הוא תוצאה מצערת של ניסיונותיה של וושינגטון לפתור את הסכסוך, שאינם לוקחים בחשבון את האינטרסים הבסיסיים של העם הפלסטיני. אני מתכוון, קודם כל, על הצורך ליישם את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם על הקמת מדינה פלסטינית ריבונית עצמאית", אמר.
"החרפת המצב במזרח התיכון, רבים יסכימו איתי, היא דוגמא מובהקת של כישלון המדיניות של ארה"ב במזרח התיכון, שניסתה לקחת מונופול על מציאת פתרון לבעיה ולצערי לא דאגה לחיפוש פשרה שתתקבל על ידי שני הצדדים", הוסיף פוטין.

פוטין קרא למזער את הנזק לאוכלוסייה האזרחית ולצמצמו לאפס ו"אנו קוראים לכל הצדדים המסוכסכים לעשות זאת", ביותר מרמז לקריאה לישראל להפסיק את המתקפה נגד עזה. הנשיא הרוסי לא גינה את חמאס ולא הביע תמיכה במדינת ישראל, למרות שבעבר אמר שהוא מחויב לביטחון ישראל והזכיר את הימצאותם של יותר ממיליון יוצאי רוסיה בארץ.

מהללים את היכולות הצבאיות של החמאס

פרשנים רוסים היללו את היכולות הצבאיות של חמאס ובאופן כלשהו, קשה שלא להשתחרר מהתחושה שתמיכתה הנחרצת של ארה"ב בישראל במערכה הזאת והגברת התמיכה הישראלית באוקראינה – היא זו שגורמת להקצנת העמדות מול ישראל.

בימים האחרונים הגיעו אזרחים רוסים לבניין שגרירות ישראל במוסקבה כדי להניח זרים ולהדליק נרות לזכר הנרצחים בישראל. השלטונות ברוסיה לא אהבו את זה, ונודע שעצרו אזרחית רוסיה שהייתה בין אלה שבאו להביע תנחומים ונשאה שלט נגד הטרור.
מאז פרוץ המלחמה שורה של חשבונות טלגרם של בלוגרים ותועמלנים שמזוהים כתומכי פוטין הביעו תמיכה בחמאס ותקפו את הקורבן. כך למשל אחד מהערוצים כתב שזה "מאוד מועיל לרוסיה כי כך הקרפדה העולמית (ארצות הברית - א.א.) תתנתק מאוקראינה ותעביר את תשומת לב למזרח התיכון". ערוץ אחר כתב ש"אין שום חמלה כלפי ישראלים שבורחים מהערים באזור עזה".

"נקמה על רציחות של ילדים פלסטינים"

עוד ערוץ פרסם סרטון וידאו קשה של רצח ילדים ישראלים וכתב לצד זאת שזו "הנקמה על הרציחות של ילדים פלסטינים". ערוץ אחר פרסם תמונה של ישראלית שלפי טענתם של פלסטינים נפלה בשבי וכתב בשיא הציניות: "אגב, ישראל חתמה לא מזמן על ההסכם לביטול ויזות עם ארצות הברית, אז היהודייה הזאת מתה מאושר".
הרוסים ניצלו את המתקפה כדי לעקוץ את ארה"ב על חוסר הקשב שלה לסכסך הישראלי-פלסטיני בזמן שהיא עסוקה בתמיכה באוקראינה.
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם ראש הממשלה דמיטרי מדבדב ב מוסקבה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם ראש הממשלה דמיטרי מדבדב ב מוסקבה
מדבדב עם פוטין. "ארה"ב מעוררת סכסוכים בעולם"
(צילום: EPA)
סגן יו"ר מועצת הביטחון של רוסיה, נשיא רוסיה לשעבר דמיטרי מדבדב, האשים את ארה"ב שבמקום לעבוד באופן פעיל על הסדר פלסטיני-ישראלי, היא מעמידה שני עמים קרובים – רוסיה ואוקראינה – זה מול זה. הוא האשים את ארצות הברית "בהתלהבות לעורר סכסוכים על פני כדור הארץ".
דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכרובה לא גינתה את חמאס ויצרה איזון בין הצדדים תוך שהיא קוראת לצדדים להפסקת אש מיידית, ויתור על אלימות והפעלת איפוק.
ההימנעות מתמיכה בישראל לא נגמרה בהתבטאויות של בכירי הממשל הרוסי. בעיר קלינינגרד אסרה המשטרה על הצבת דגל ישראל בכיכר הניצחון, שם הביאו תושבים מקומיים פרחים ומנורות לזכר קורבנות הפיגוע של חמאס. "דגל ישראל הוא כמו דגל אוקראינה, נאט"ו עוזר להם, נימקו במשטרה המקומית. שלטונות קלינינגרד אף ציינו כי "עדיף לערוך אירועי זיכרון ליד בית הכנסת, שם לא יהיו בעיות כאלה".

"התקוממות של אסירים שאין להם מה להפסיד"

ובזמן שעל הטבח הם לא מפרטים, העיתונים ברוסיה השוו את המצב בעזה למחנות ריכוז בגרמניה הנאצית. "ישראל הפכה את עזה למחנה ריכוז והכריזה על 'לחימה נגד חיות אדם'", נכתב ב"קומסומולסקאיה פראבדה", אחד העיתונים הגדולים ברוסיה. בביטאון הקרמלין "ריא נובוסטי" נכתב כי "למרות שהתנאים בעזה הם תנאים של מחנה ריכוז עצום (חסום ותלוי באופן מלא בישראל), הפלסטינים לא יעזבו את עזה אפילו תחת איום של הפצצת שטיח".
4 צפייה בגלריה
סכסוך ישראלי פלסטיני ישראל ישראלים ערבים פלסטינים מלחמה לחימה חרבות ברזל השוואה משווים מלחמה אוקראינה רוסיה
סכסוך ישראלי פלסטיני ישראל ישראלים ערבים פלסטינים מלחמה לחימה חרבות ברזל השוואה משווים מלחמה אוקראינה רוסיה
הכותרת ב"קומסומולסקאיה פראבדה"
מאמר המערכת של אותו עיתון אף הצדיק את נסיבות ההתקפה של החמאס ואמר כי מדובר ב"התקוממות של אסירים בגטו שאין להם מה להפסיד. הם עייפו בהשפלות תמידיות ותלות באויב חזק מהם". המאמר אף ניקה את איראן ממעורבות במתקפה ודיבר בלעג על כך שישראל "היא מדינה פריווילגית, עוד כוכב בדגל האמריקני, ולכולם ברור שלהילחם בישראל זה בעצם להילחם בארצות הברית".
התמונה לא שונה בבלארוס. העיתונאי איגור מולוטוב, בעל טור ברוסיה טודיי – סניף של הערוץ הרוסי בבלארוס וביטאון השלטון הבלארוסי – קבע ש"ניצחון פלסטיני הוא בעצם גם ניצחונן של בלארוס ורוסיה". מולוטוב הגדיל וקרא לפוצץ פצצת תרמו-גרעינית מעל ישראל. "הפלסטינים מגלים התנגדות למעשים הפשיסטים של ישראל. האנשים שמדברים על השואה בכל העולם בעצמם הפכו לפושעי מלחמה", כתב וסיים כך את מאמרו: "היום כולנו פלסטינים, היום זה הניצחון של כולנו".
מדינה נוספת באזור שכלי התקשורת בה תקפו את ישראל בחריפות - וגם כן בין היתר בגלל שיקולים גיאו-פוליטיים - היא ארמניה. הפרשן הראחייה גלוסטיאן, בעל טור ב"ארמניאן ריפורט", כתב כי "יש צדק עליון בכך שאזרחי המדינה היהודית חשים כעת פחד, ייאוש וחוסר הגנה. לא רק שישראל אשמה בפשעים מתועבים נגד העם הפלסטיני, היא גם לימדה את אזרבייג'ן כיצד 'אפשר' לפעול נגד תושבי נגורנו קראבך".
4 צפייה בגלריה
סכסוך ישראלי פלסטיני ישראל ישראלים ערבים פלסטינים מלחמה לחימה חרבות ברזל השוואה משווים מלחמה אוקראינה רוסיה
סכסוך ישראלי פלסטיני ישראל ישראלים ערבים פלסטינים מלחמה לחימה חרבות ברזל השוואה משווים מלחמה אוקראינה רוסיה
"ריא נובוסטי". השוו שם את מתקפת חמאס ל"התקוממות של אסירים בגטו"
הפרשן התייחס בכך לתמיכה הישראלית בנשק באזרבייג'ן, שבחודש שעבר כבשה מחדש את חבל המריבה. הוא כתב כך: "טיהור אתני בוצע שם כתוצאה משימוש של אזרבייג'ן בכוח צבאי שבוצע בעזרת נשק ישראלי. והנשק הזה, כפי שמתברר, לא כל כך מושלם. 'כיפת ברזל' המהוללת פשוט לא יכולה להתמודד עם כל כך הרבה טילים שהיא צריכה ליירט. ערים ישראליות רבות מצאו את עצמן בסופו של דבר חסרות הגנה. ואזרבייג'ן, להזכירכם, מסתמכת מאוד על 'כיפת ברזל' הישראלית. אני חושב שבקרוב הם גם יבינו שהם העריכו יתר על המידה את היכולות של מערכת ההגנה האווירית הזו".

"אנו קוראים לשני הצדדים ליישם הפסקת אש מיידית"

שגרירות רוסיה בישראל התבקשה להגיב מדוע רוסיה אינה תומכת בישראל במלחמה ולמה היא לא מגנה את חמאס. מהשגרירות הרוסית נמסר בתגובה: "הצד הרוסי הביע את עמדתו בצורה ברורה - לא מקובל לבצע כל אלימות, לגרום נזק, להרוג אזרחים (משני הצדדים) או לקחת נשים וילדים כבני ערובה. אנו מגנים כל מעשה טרור נגד אזרחים. זוהי עמדתנו המוצקה, אשר הודגשה גם על ידי שר החוץ סרגיי לברוב ב-9 באוקטובר".
גם ההודעה של משרד החוץ הרוסי לא הזכירה במילה מי הצד שתקף, וטבח. הם הביעו "תנחומים עמוקים ביותר בקשר לאירועים הטרגיים, שגרמו לנפגעים רבים, לצד תמיכה כנה במשפחות הקורבנות, ואיחולי החלמה לפצועי. בעניין זה אנו מבקשים לאשר מחדש את עמדתנו העקבית, לפיה סכסוך זה אינו ניתן לפתרון בכוח וניתן ליישב אותו אך ורק באמצעים דיפלומטיים, דרך משא ומתן המבוסס על המסגרת ולפיה תוקם מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967 שבירתה מזרח ירושלים, המתקיימת לצד מדינת ישראל בשלום ובביטחון".
הם אמרו כי "אנו רואים בהסלמה הנוכחית עוד ביטוי מסוכן ביותר של מעגל קסמים של אלימות הנובע מאי-ציות כרוני להחלטות האו"ם ומועצת הביטחון, ועקב חסימת המערב את עבודת הקוורטט המורכב מרוסיה, ארצות הברית, האיחוד האירופי והאו"ם. אנו קוראים לשני הצדדים להפסקת אש מיידית, להפסיק את האלימות, לנהוג באיפוק ולהתחיל במשא ומתן שמטרתו שלום מקיף ובר קיימא במזרח התיכון".