שר הביטחון בני גנץ, שעודכן דקות לפני נאומו בכנסת של ראש הממשלה נפתלי בנט על כך שבנט יבשר בו על פעולת המוסד להשגת מידע על גורלו של רון ארד - מותח ביקורת על ראש הממשלה. בריאיון בוועידת העלייה אמר גנץ כי "לו הדבר היה תלוי בי לא הייתי פועל לחשיפה של הפעולה הזו".
"אני הכרתי את פרטי המבצע, אני אישרתי את פרטי המבצע, אני ישבתי בדיונים המקדימים, אני כמובן ליוויתי את כל תהליך הביצוע, הייתי בסוד העניינים לגמרי", אמר גנץ בוועידת העלייה והקליטה "עולים מכל הלב" של "ידיעות אחרונות", ynet ו"ווסטי", בשיתוף משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית – לקראת יום העלייה של שנת 2021.
בעיניך היא הייתה פעולה מוצלחת? "אני חושב שמדובר בפעולה חשובה, בפעולה מוצלחת מאוד מבחינה מבצעית ותהליכית. כרגע אנחנו עסוקים בלעבד את המידע שעלה מהפעולה הזו".
נכון לדעתך היה לחשוף אותה כפי שחשף אותה ראש הממשלה? "לו הדבר היה תלוי בי לא הייתי פועל לחשיפה של הפעולה הזו"
בכלל? "כן. אני מבין אבל את החשיבות במובן הזה שראש הממשלה מצא לנכון להדגיש את המחויבות של מדינת ישראל לשבויים ולנעדרים, ובמובן הזה אני מבין את המטרה של העניין הזה. ראש הממשלה ואני עובדים בצורה מאוד-מאוד צמודה על כלל נושאי הביטחון של מדינת ישראל ונמשיך לעשות את זה.
אנחנו רואים חריקות בין הלשכות, האשמות. "אני עובד עם ראש הממשלה, וראש הממשלה עובד איתי".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ יוסי יהושוע
בני גנץ יוסי יהושוע
גנץ בריאיון בוועידת העלייה
(צילום: יריב כץ)

והוא מעדכן אותך כמה דקות לפני שהוא עולה לדוכן. "אני לא נכנס לסיפורים שמאוד מעניינים את יצירת הכותרת הרגעית. אני מסתכל על מה חשוב למדינת ישראל. חשוב למדינת ישראל שראש הממשלה ושר הביטחון יעבדו בשיתוף פעולה, בשמירה על ביטחון מדינת ישראל. אנחנו עושים את זה בצורה טובה לטובה כל מדינת ישראל, ואני לא מציע להיתפס לאיזושהי כותרת שקפצה פה או לעדכון שקרה או לא קרה שם. לדברים קטנים".
הם לא גדולים? "ממש לא משמעותיים בעיניי והקשר בינינו הוא קשר מצוין. אני יודע על מה אנחנו מדברים, אני יודע על מה אנחנו משתפים פעולה, יודע על מה אנחנו דואגים ביחד, אני שקט".
אז למה לדעתך לא היה נכון לפרסם עד כמה שאתה יכול להסביר? "אני חושב שכלל הפעולות החשובות של מדינת ישראל ראוי שיהיו חשאיות. יש יתרון בלפרסם ולהדגיש את החשיבות של העניין הזה, אני מתקדם קדימה".
זה אומר שדברים זזים עכשיו? "אנחנו מפעילים מאמצים מודיעיניים מבצעיים כמו שאנשים רואים, והנושא הזה מאוד מאוד משמעותי. אני חושב שאנחנו צריכים לשמר את המחויבות שלנו לשבויי צה"ל ולנעדרים בכל אחת מהזירות, בכל אחת מהמלחמות - וזו משימה שלעולם תימשך".
אנחנו לא נתקדם מההסדרה בעזה מבלי שתהיה התקדמות בשבויים? "אנחנו אמרנו שלנו יש מדיניות מאוד-מאוד קשוחה מבחינה ביטחונית כלפי עזה. אנחנו מרחיבים אותה אזרחית-הומניטרית ככל שאנחנו יכולים, אבל אנחנו חושבים שבשביל לעשות צעדים משמעותיים של פיתוח אנחנו רוצים קודם כל רוצים לפתור את סוגיית השבויים והנעדרים. הממשלה עוסקת בזה, ראש הממשלה עוסק בזה, אני עוסק בזה ואני מקווה שהדברים האלה יתקדמו בסופו של דבר".
על סוגיית שכר החיילים, אמר גנץ: "אנחנו עושים עבודת מטה בתוך משרד הביטחון, צה"ל והאוצר, ואני בטוח שאנחנו נמצא לעניין הזה פתרון ככל האפשר בתקופה הקרובה. אבל נעשה את זה בצורה משותפת עם שר האוצר שמגלה הבנה גדולה מאוד לחשיבות העלאת שכר חיילי החובה. אני בוודאי חושב שהדבר זה הוא נכון, אנחנו נמצא את המכניזם, את הזמן".

הזירה האיראנית

מה לגבי איראן? עד כמה שיתוף הפעולה שלנו עם האמריקאים הוא הדוק? תראה, יש לנו שיתוף פעולה מצוין עם האמריקאים בכל אחת מהחזיתות - המודיעינית, המבצעית, הטכנולוגית, האסטרטגית. ארה"ב היא בסופו של דבר המשענת האסטרטגית הגדולה ביותר של ישראל, וישראל היא הקצה היחיד במזרח התיכון שבאמת נאמן בצורה מוחלטת לאמריקאים וגם לא מבקש מהאמריקאים להגן עלינו. אנחנו מגנים על עצמנו בכוחות עצמנו, זה דבר מאוד מאוד חריג. מסכת היחסים שלנו היא מצוינת".
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
יש קשר ייחודי עם ארה"ב. הנשיא ביידן
(צילום: EPA)
ועדיין סיפור המיירטים לקח זמן. ודבר שני שאולי שכחו, כשאתה יצאת למפגש הראשון רצית שני דברים - מיירטים וחימושים. חימושים לא קיבלנו. "אנחנו בקשר עם האמריקאים, יש לנו תוכניות רכש מאוד מאוד רחבות של חימושים ואנחנו יודעים לעשות הרחבה או זירוז של התהליכים האלה, כי הדבר הזה מאוד חשוב לנו. אני משוכנע שמילוי מחדש של המיירטים בסופו של דבר יאושר והדברים האלה יתקדמו בסופו של דבר קדימה. יש קולות שונים בתוך ארה"ב, גם שם יש פוליטיקה פנימית שמשמיעה את הקולות שלה, זה חלק מהמשחק הדמוקרטי. לי ברור לחלוטין שהקשר בין ארה"ב לבין ישראל הוא קשר הדוק, פעיל ויציב - ואני צופה שהוא גם יימשך כך".
לא רבים יודעים שהשתתפת כקצין ומפקד שלדג בשני מבצעים מאוד חשובים. "אחד מהם היה מבצע משה שנמשך כמה שנים שבו עולים הגיעו דרך מדבריות סודן ועם שת"פ של המוסד, הסוכנות, חיל האוויר. זה היה מאוד דרמטי, אנשים שעושים מסע רגלי ענק ובסוף מובאים בקבוצות של כמה עשרות לתוך מטוס. אנחנו נוחתים בחושך מוחלט במדבריות סודן, יוצאים, מאבטחים את המרחב בזריזות ופשוט מעלים את האנשים פיזית לתוך מטוס חשוך. המטוס סוגר את הכבש, נוסע על מסלול עפר, כולו רועד, הכל חשוך עדיין, מתרומם - ואז לאט לאט מתחילים האורות להידלק ופעם ראשונה שאנחנו רואים את הפנים של העולים והם רואים אותנו חיילי צה"ל.
"ובמבצע שלמה שהוא היה מבצע על פני יום אחד עם סדר גודל של עשרות גיחות שבו הבאנו 14 אלף אנשים. צה"ל הוא זרוע הביצוע של ממשלת ישראל, של מדינת ישראל ובוודאי שזה תפקידנו. אני שמח להגיד שיש תקווה והיא מתממשת, אבל באותה נשימה אני אומר - יש אתגר מתמשך בקליטה. העלייה זה אירוע קצר, אבל הקליטה זאת משימה שהיא מאוד מאוד חשובה והיא חייבת להימשך".