אלישע ירד (22), הדובר לשעבר של חברת הכנסת לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית, הוא אחד משני הישראלים שנעצרו לאחר העימותים הקשים שלשום בין מתנחלים לפלסטינים בכפר בורקה שליד רמאללה - שבמהלכם נורה למוות הפלסטיני קוסאי מעטאן בן ה-19. האדם השני שנעצר הוא יחיאל אינדור, מתנחל מעופרה, ולפי החשד הוא זה שירה למוות בפלסטיני. אינדור עצמו נפצע באורח קשה בעימותים וחבריו טוענים שירה מתוך הגנה עצמית.
ירד ואינדור חשודים בגרימת מוות בכוונה או באדישות ממניע גזעני, עבירה המקבילה לרצח, ומעצרם הוארך בחמישה ימים. במהלך הלילה (בין שבת לראשון) התייחסה מחלקת המדינה האמריקנית לתקרית, ומסרה כי "אנחנו מגנים בתקיפות את מתקפת הטרור שבוצעה על ידי מתנחלים קיצונים, שהרגו פלסטיני בן 19. ארה"ב שולחת תנחומים עמוקים למשפחתו ואהוביו. אנו מציינים כי ישראל ביצעה מספר מעצרים, ואנחנו דורשים אחריות מלאה וצדק".
אלישע ירד הוא דמות מאוד מוכרת בקרב המתנחלים, ובשנים האחרונות הוא עסק בתחום התקשורת. הוא החל לצלם, להתראיין ולפרסם הודעות בכל הקשור לפעילות של נוער הגבעות - וכך התבלט בקרב נוער הגבעות. כבר שנים הוא מתגורר במאחז רמת מגרון, וגם לקח חלק בלא מעט עימותים עם פלסטינים - בעיקר על שטח ואדמות מרעה.
7 צפייה בגלריה
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה
"מחמם את כל הגזרה כבר זמן רב". אלישע ירד
(צילום: לירן תמרי)
7 צפייה בגלריה
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה
(צילום: לירן תמרי)
עם כינונה של הממשלה בדצמבר האחרון, ירד החל לעבוד כדובר של חברת הכנסת סון הר-מלך. לאחר כמה חודשים, ועל רקע העלייה במספר פיגועי הטרור ומקרים שבהם פונו מאחזים בלתי-חוקיים - החליט ירד להפסיק את עבודתו ולחזור לעיסוקיו הקודמים בהתנחלויות. עוד לפני כן ירד היה כותב טור בעלון שבת "עולם קטן", שבו התבטא לא פעם בחריפות נגד קציני צה"ל והממשלה ביחס לנערי הגבעות. לפי גורם ביטחוני, ירד "מחמם את כל הגזרה" זה זמן רב ובכך מוביל לעלייה בטרור הפלסטיני ובידויי אבנים.
במרץ האחרון, אחרי עוד פיגוע ירי באירע בכפר חווארה, כתב ירד בטוויטר: "למחוק את חווארה עכשיו, בלי להתנצל ובלי לגמגם. כל עוד לא נפנים את זה נמשיך להירצח ברחובות". הוא הוסיף בציוץ נפרד: "תפנימו יהודים, אף אחד לא מתכנן לדאוג לביטחון שלכם. המערכת תתעורר רק כשתנסו להגן על עצמכם בידיים". את הדברים הוא כתב פחות מחודש לאחר התפרעויות המתנחלים הקשות בחווארה. לאחר פיגוע נוסף באזור, שבו ישראלי נפצע קל, חזר על דבריו: "הגיע הזמן למחוק את הכפר הזה, אחת ולתמיד".
אחרי הפיגוע ליד עלי, שבו נרצחו ארבעה בני אדם, כתב ירד: "רוצים נקמה. לא בבטון, בדם. האויב צריך לרחוץ בדמו. אם מערכת הביטחון לא תשכיל לעשות זאת ותמשיך להפקיר חיי אזרחים - יקומו יהודים אמיצים ויעשו זאת בעצמם". ביוני הוא כתב בטוויטר שצריך "להפציץ מהאוויר" את ג'נין, בתגובה לכך שחגגו שם פיגוע ירי סמוך לחרמש.
7 צפייה בגלריה
מפגינים נגד בנט ושקד
מפגינים נגד בנט ושקד
אלישע ירד מפגין לצד השר מיקי זוהר וח"כ יצחק פינדרוס
(צילום: אלישע ירד)
7 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ושלמה קרעי הגיעו לתמוך במפגינים
איתמר בן גביר ושלמה קרעי הגיעו לתמוך במפגינים
אלישע ירד לצד השרים איתמר בן גביר ושלמה קרעי
(צילום: אלישע ירד)
7 צפייה בגלריה
אלישע ירד, נבחר לאחרונה כאחד מ-75 הצעירים המבטיחים של ישראל
אלישע ירד, נבחר לאחרונה כאחד מ-75 הצעירים המבטיחים של ישראל
אלישע ירד כאחד מ"75 הצעירים המבטיחים של ישראל" במגזין ערוץ 14
ירד גם לקח חלק בשיירת הרכבים בחווארה בינואר שנה שעברה, לאחר שחרורו של אחיו ממעצר. באותה תקרית חלק מהמעורבים ניפצו חלונות ותקפו פלסטינים, וגם ירד עצמו הותקף מיידוי אבנים. בשנים האחרונות כאמור הוא הפך לגורם המקורב לאנשי עוצמה יהודית והציונות הדתית. הוא אינו משפיע באופן מהותי, אך קולו נשמע והוא מהווה צינור להלך הרוח בגבעות. הוא גם נחשב לדמות של מנהיג בקרב הצעירים בגבעות, אם כי חלקים רבים לא באמת מקשיבים לו.
באפריל האחרון אף נבחר על ידי מגזין ערוץ 14 לאחד מ-75 "הצעירים המבטיחים של ישראל". "אני רוצה להצליח כמה שיותר ולחולל שינוי אמיתי בשטח, אפשר להביא לשינויים גדולים והיסטוריים בהתיישבות", אמר עם היבחרו לרשימה. "אני מברך את מדינת ישראל שתחזור לערכיה הציוניים והיהודיים שעליהם הוקמה והיטשטשו במהלך השנים".
בדיון הארכת המעצר בבית משפט השלום בירושלים ציינה המשטרה כי היא מייחסת לשניים חשד לגרימת מוות באדישות. המשטרה ביקשה להאריך את את מעצרם בחמישה ימים, וציינה כי "אנחנו בתחילת חקירה ועדיין בודקים כיוון".
נתי רום, עורך דינו של אינדור, מסר כי "מרשי אדם ישר שומר חוק, שאין חולק כי הוזעק למקום בעקבות תקיפה של פורעים, שצעקו 'איטבח אל יהוד', זרקו אבנים וירו זיקוקים. הוא מוסר כי ניסה לעזור, וכשהגיע למקום ראה שישה-שבעה יהודים פצועים".
7 צפייה בגלריה
בית החולים ברמאללה
בית החולים ברמאללה
קוסאי מעטאן שנהרג מירי המתנחל, וההתקהלות ליד בית החולים
(צילום: רויטרס/Ali Sawafta)

עו"ד אביחי חג'בי, המייצג את ירד, ציין כי "אני סבור שהחשד הסביר בעניינו של המשיב הוא דל שבקלים. אני לא יודע אם הוא מגיע לכדי הארכת מעצר בדיון הראשון. אין חולק שבפני בית המשפט, בתשתית שמצויה בפניו, אין אפילו אבק של ראיה שהמשיב השתמש בנשק. לפי המצב הראייתי לא ניתן לקבוע שיש חשד סביר".
השופט חאג' יחיא ציין כי "העבירות המיוחסות הן גרימת מוות בכוונה תחילה, ממניע גזעני, ושיבוש מהלכי משפט. החומר שהונח בפני אינו רב ומבסס את החשד הסביר המיוחס למשיבים. עוצמת החשד בנוגע לעבירת גרימת המוות, ביחס לשני המשיבים, היא שונה".
ח"כ סון הר-מלך אמרה הבוקר ב-ynet Live כי "ברור שהוא לא ירה ולא היה שותף לירי. כל החגיגה וכל הניסיונות לייחס את האירוע כאילו שמדובר בדובר שלי ולהדביק את זה למשהו לא קיים". לדבריה, "צריך לשים את האמת של הדברים - מדובר באירוע שבכל מקום אחר היה נחשב פיגוע לכל דבר ועניין. ידענו שזה עניין של זמן עד שיהיה אירוע של סכנת חיים".
חברת הכנסת התייחסה כבר אמש למעצרו, והשוותה בין הרג הפלסטיני לחיסול המחבל שביצע את פיגוע הירי ברחוב נחלת בנימין בתל אביב: "כאשר סייר בתל אביב מחסל מחבל הוא זוכה לתשואות מכל גורמי הביטחון, אבל כאשר יהודי מגן על חייו בבנימין מפני המון ערבי הקם להורגו הוא נעצר בעודו פצוע. מציעה למערכת הביטחון להפנות את כוחותיה לטיפול בקיני הטרור במקום לרדוף את תושבי בנימין האוחזים במסירות בארצנו".

גורם ביטחוני אמר כי אירוע כמו זה שהתרחש בכפר בורקה לא רק שלא מרתיע - אלא בדיוק להיפך. "הם מלבים את השטח ומכניסים למעגל הטרור אוכלוסיות שכנראה שאינן קשורות, ובכך מכניסים חפים מפשע למערכת השנאה", אמר. "זה מה שייצר עוד פיגועים בשטח. אלה מסוג האירועים שגם פוגעים בלגיטימציה הבינלאומית של ישראל, בעיקר בהתמודדות של המדינה מול תהליכי החקירה נגדה בבתי הדין הבינלאומיים".
המתנחלים שהיו מעורבים בעימותים פרסמו אמש, עם צאת השבת, את גרסתם לאירוע - שבה טענו כי הם אלה שהותקפו, על אף שהאירוע התרחש באדמות שסמוכות לכפר בורקה. לפי המתנחלים, אחד משני העצורים יחיאל אינדור ספג סלע בראשו, "ובכוחותיו האחרונים השתמש בנשקו האישי" - וירה בפלסטיני. לדברי המתנחלים, האירוע אתמול החל כשרועה צאן יהודי יצא מהמאחז הבלתי-חוקי עוז ציון, "ורעה את העדר בשטח שבין עוז ציון לבין בורקה. מספר ערבים התקרבו אליו ואיימו עליו. הוא חש בסכנה והזעיק עזרה".
לטענתם, אז "עשרות פורעים חמושים באלות, זיקוקים וסלעים תקפו את המתיישבים, שהזעיקו את כוחות הביטחון וכוחות אזרחיים לסייע להם. הפורעים ירו לעבר המתיישבים זיקוקים בכינון ישיר וסלעים מטווח אפס. אחד המתיישבים ספג סלע בראשו מטווח אפס ונפצע קשה. בכוחותיו האחרונים הוא הצליח להגן על עצמו באמצעות שימוש בנשקו האישי שאותו הוא מחזיק ברישיון". אינדור שנפצע פונה מהמקום על ידי חבריו והועבר לבית החולים שערי צדק, שם הוא מאושפז במצב קשה. "לאורך כל שהותו בבית החולים נמצאים שוטרים מימ"ר ש"י ליד מיטתו", אמרו המתנחלים.
בעקבות טענות המתנחלים על התמהמהות בהגעת כוחות הביטחון לזירה, צה"ל פרסום תגובה חריפה שבה טען בין השאר כי ההתקהלות החלה בשעה 19:00 - ובמשך זמן רב, עד לשעה 20:52 למעשה, המתנחלים כלל לא הזעיקו אותו.
7 צפייה בגלריה
ח"כ לימור סון הר מלך בהגיעה למח"ש
ח"כ לימור סון הר מלך בהגיעה למח"ש
השוותה בין הרג הפלסטיני לחיסול המחבל בתל אביב. ח"כ סון הר-מלך
(צילום: רפי קוץ)
"הטענות כי הצבא וכוחות הביטחון התמהמהו בהגעתם לאירוע סמוך לכפר בורקה אינן נכונות ומציגות מצג שקרי", נמסר מדובר צה"ל. "מהתחקיר עולה כי ההתקהלות במרחב החלה בערב שישי באזור השעה 19:00. באזור השעה 20:07 התקבל דיווח פלסטיני ראשוני על חיכוך במרחב. כוחות צה"ל סרקו במרחב שהתקבל, ולא איתרו את החיכוך מאחר והמיקום שהתקבל היה שגוי. בשעה 20:52 התקבל לראשונה דיווח מאיש ביטחון אזרחי אודות חיכוך בין מספר פלסטינים לתושבי מאחז עוז ציון. בשעה 21:09 לערך התקבל מיקום מדויק של העימות, וכוח צה"ל הגיע בשעה 21:20 למיקום האירוע, לאחר שבוצע ירי".
הרקע לעימותים התכופים לאחרונה הוא התרבות החוות החקלאיות שמתפרסות על שטחים חקלאיים ונמצאות ממש בסמוך לשטחי מרעה של פלסטינים. עימותים אלו מובילים בפעמים רבות ליידויי אבנים, ולעיתים גם לירי זיקוקים ואף לירי חי - כפי שאירע אתמול.
באמצעות העדרים מסמנים המתנחלים מחד והפלסטינים מאידך את השטח, ולכן בכל פעם שאחד הצדדים רועה את הצאן בשטח שהצד השני חושב שהוא שלו מתחיל חיכוך. כך גם החל העימות בכפר אום צפא לפני כחודש, שבשיאו עצר מח"ט בנימין, אל"מ אליאב, כמה מתנחלים בכניסה ליישוב עטרת. אירוע זה הוביל למתיחות בין צה"ל למתנחלים.
גרסת המתנחלים להגנה עצמית דומה לגרסתם באירועים קודמים אחרים. כך, למשל, הם טענו ביוני אשתקד, לאחר שמתנחל דקר למוות את עלי חסן חרב ליד אריאל.