שגריר ארה"ב בישראל תום ניידס הביע צער אמש (שלישי) על ארבעת הנרצחים בטבח ליד עלי, אך באותו ציוץ אמר כי הוא "מודאג מאוד ממקרי המוות האזרחיים שקרו בגדה המערבית ב-48 השעות האחרונות", כשהוא למעשה מתייחס גם לפלסטינים שנהרגו במהלך הפעולה שהסתבכה בג'נין שלשום. הוא שלח תנחומים למשפחות ש"איבדו את אוהביהן". לאחר מכן, ולאחר "נזיפה" ממקבילו הישראלי בוושינגטון מייק הרצוג, פרסם ציוץ נוסף - בו התייחס רק לפיגוע ליד ההתנחלות בבנימין.
בציוץ השני, שפורסם רק לאחר פרסום דבריו בתקשורת הישראלית, כתב ניידס כי הוא "מגנה בתוקף את הרצח חסר ההיגיון של ארבעה ישראלים חפים מפשע היום - לבי עם בני משפחתם האבלים". הטענה הפלסטינית, נסביר, היא שלא כל ששת המחוסלים בג'נין הם מחבלים, ורק שלושה מהם היו חמושים. שניים אחרים, לטענתם, יידו אבנים והמחוסל השישי הוא אביו של מחבל.
הלילה ארצות הברית גינתה באופן רשמי את הפיגוע בעלי, והתייחסה גם היא לפלסטינים שנהרגו שלשום בפעולה שהתסבכה בג'נין. "אנו מביעים את תנחומינו העמוקים למשפחות ההרוגים ומאחלים החלמה מהירה לפצועים", נמסר ממחלקת המדינה האמריקנית. "אנו מודאגים מהמשך האלימות בישראל ובגדה המערבית בשבועות האחרונים, שהביאה להרג ולפציעות של אזרחים פלסטינים וישראלים. נמשיך לעבוד עם ישראל והרשות הפלסטינית לקידום צעדים למניעת הסלמה".
4 צפייה בגלריה
תום ניידס
תום ניידס
השגריר האמריקני ניידס. הביע צער על "מקרי מוות של אזרחים בגדה המערבית ב-48 השעות האחרונות"
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
אלישע אנטמן אחד ההרוגים מהפיגוע בעלי
אלישע אנטמן אחד ההרוגים מהפיגוע בעלי
עופר, אלישע והראל. שלושה מארבעת הנרצחים בפיגוע ליד עלי
שגריר ישראל בארה"ב, מייק הרצוג, גינה כאמור את הציוץ הראשון שפרסם ניידס, אך לא הזכיר במפורש את שמו. הרצוג צייץ: "היום, פיגוע טרור פלסטיני מתועב נוסף גבה את חייהם של 4 אזרחים ישראלים חפים מפשע. אין שום הצדקה לפגיעה והרג של אזרחים חפים מפשע. יש לגנות זאת באופן חד משמעי. כל ניסיון של גינוי 'מאוזן' הוא שגוי ואינו מכבד את זכר הקורבנות. בחודשים האחרונים הסלימה פעילויות הטרור בחלק הצפוני של הגדה המערבית, כאשר הרשות הפלסטינית איבדה שליטה ביטחונית יעילה".
הרצוג המשיך וכתב כי "ג'נין, שבה פעל צה"ל לאחרונה, הפכה למעוז טרור איראני, הממוקם דקות ספורות ממרכזי אוכלוסייה ישראליים. גדושה במאות מחבלים חמושים ומעבדות הפועלות לייצור מטעני חבלה ורקטות קטלניות, 'בירת' הטרור הזו הפכה למקפצה העיקרית של התקפות טרור נגד ישראלים. ישראל תעשה כל מה שצריך כדי להגן על אזרחי ישראל ולעצור את גל הטרור הזה".
4 צפייה בגלריה
ששת ההרוגים הפלסטינים
ששת ההרוגים הפלסטינים
"כל ניסיון של גינוי 'מאוזן' שגוי". ההרוגים בג'נין
שגריר גרמניה בישראל שטפן סייברט, התייחס גם הוא לפיגוע ליד עלי וכתב: "חדשות נוראיות מהגדה המערבית. אני מזועזע ועצוב לשמוע על מותם של ארבעה ישראלים בפיגוע ליד ההתנחלות עלי. המחשבות שלי עם משפחותיהם ועם הפצועים, אני מקווה שיחלימו לחלוטין".
שר החוץ אלי כהן ומנכ"ל משרדו רונן לוי הנחו אמש את נציגויות ישראל בעולם לפעול לפרסום גינויים חריפים לפיגוע בעלי מגורמים בכירים בהם מזכ"ל האו"ם אנתוניו גוטרש. כהן אמר כי "העולם לא יכול לעמוד מנגד מול המראות המחרידים של הפיגוע הנפשע היום בעלי".
שליח מזכ"ל האו"ם למזרח התיכון, תור וונסלנד, התייחס גם הוא למתיחות ביהודה ושומרון וכתב כי הוא "מודאג מאוד ממעגל האלימות המתמשך ומזדעזע מהאובדן המתמשך של חיי אזרחים. אני מגנה בחריפות את פיגוע הירי היום על ידי פלסטינים בגדה המערבית, שהביא להרג של ארבעה ישראלים. אני קורא לכל הצדדים להימנע מצעדים שעלולים להצית עוד יותר מצב הפכפך ממילא".
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן יצא נגד הציוץ של וונסלנד וכתב מנגד: "הגינויים הריקים של האו"ם לא אומרים כלום. נציגי האו"ם עורכים השוואות לא מוסריות ושקריות בין דמוקרטיה המנטרלת טרוריסטים המהווים איומים מיידיים לבין טרוריסטים מרושעים המכוונים לאזרחים חפים מפשע. לקרוא לזה 'מעגל אלימות' רק נותן אור ירוק להמשך המחבלים. האו"ם אינו דורש דין וחשבון מאבו מאזן, שמסרב אפילו לגנות את הרציחות, בעוד הוא ממשיך לשלם משכורות למחבלים ולאפשר חגיגות חולות ברחובותיו. אי אפשר לסבול את ההתנהגות הפלסטינית הזו".
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בעלי
זירת הפיגוע בעלי
סימני ירי בתחנת הדלק ליד עלי. זירת הפיגוע
(צילום: נדב אבס)
גם שגרירות צרפת בישראל גינתה את הפיגוע. "צרפת שולחת את תנחומיה למשפחות הקורבנות ומאחלת החלמה מהירה לפצועים. בהקשר המצב הנוכחי, אנו קוראים לצדדים להימנע מפעולות שעלולות להזין את מעגל האלימות", נמסר.
הפיגוע הקטלני, נזכיר, הגיע כיממה לאחר הפעילות של כוחות הביטחון בג'נין, שנמשכה כ-12 שעות. הכוחות עצרו שני מבוקשים חשודים בטרור - פעיל חמאס ומבוקש מהג'יהאד האיסלאמי - אבל עם יציאת הכוחות, נפגע רכב ממוגן של צה"ל מסוג "פנתר" ממטענים שהונחו בציר והתפוצצו מתחתיו. שבעה לוחמים ממג"ב ומסיירת צנחנים נפצעו בפעולה, ושישה מחבלים נהרגו - בהם פעיל ג'יהאד איסלאמי. בצבא העריכו שלשום כי יהיו פיגועי נקם בעקבות המבצע בג'נין ונערכו בכוננות גבוהה לכך באוגדת איו"ש.
חאזם קאסם, דובר חמאס, קישר בין האירועים ואמר לאחר הפיגוע כי זו "התגובה לפשעי הכיבוש במחנה ג'נין אתמול". לדבריו, "הסתערות על מסגד אל-אקצא לא איחרה, הפעם המבצע היה בהתנחלות עלי. מהפכני הגדה המערבית מכים בכל מקום ובמקום שבו לא מצפה הכיבוש הציוני. המהפכה המתמשכת וההתקוממות הגדולה הזו יימשכו ולא ייפסקו אלא אם המטרות של עמנו יושגו בחופש ובעצמאות".
המחבלים שביצעו את הפיגוע אתמול הם מוהנד שחאדה, בן 25 מכפר עוריף הסמוך לשכם שמשתייך לזרוע הצבאית של חמאס, בעוד השני, חאלד סבאח, נמלט צפונה לכיוון שכם - וחוסל כשעתיים לאחר מכן בכפר הפלסטיני טובאס. חיסול המחבל בטובאס נעשה על ידי כוח מיוחד של ימ"מ וצוות "טקילה" של שב"כ, שהוקפץ במיוחד בעקבות הפיגוע.
פורסם לראשונה: 20:54, 20.06.23