המשלחת הישראלית החלה בשיחות בפסגה בפריז, משפחות החטופים ממתינות לבשורות: בכיכר החטופים בתל אביב התקיימה הערב (יום שישי) קבלת שבת מיוחדת, שבה לצד כל כיסא הונחה צלחת עם רבע פיתה, לצד בקבוק עם מים עכורים וקצת גבינה. החטופים ששבו, נזכיר, סיפרו כי אלו הארוחות שאכלו לרוב בשבי.
כמעט במקביל לקבלת השבת בתל אביב, החלה ועידת הפסגה בפריז בניסיון לקדם את עסקת שחרור החטופים שנותרו בשבי. בישראל מדברים על "אופטימיות זהירה" שהפעם המו"מ יצלח, וראש הממשלה בנימין נתניהו אישר את הרחבת המנדט של המשלחת - שיכולה לדון בפרטי עסקת שחרור החטופים, בהתאם למתווה שהושג בפסגה הקודמת ופורסם בעבר.

6 צפייה בגלריה
כיכר החטופים סעודת שבת
כיכר החטופים סעודת שבת
קבלת השבת בכיכר החטופים. במרכז התמונה: איתי רגב, ששב מהשבי, ושלי שם טוב, אמו של עומר
(צילום: מאיר תורג'מן )
6 צפייה בגלריה
כיכר החטופים סעודת שבת
כיכר החטופים סעודת שבת
שולחן השבת בכיכר החטופים
(צילום: מאיר תורג'מן )
במסגרת הפסגה נפגש ראש המוסד דדי ברנע לשיחות נפרדות בארבע עיניים עם ראש ה-CIA ווליאם ברנס, ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-תאני וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. בנוסף ישנן פגישות מורחבות בהשתתפות חברי המשלחת הישראלית, שעימה נמנים ראש השב"כ רונן בר ואלוף במיל' ניצן אלון, עם נציגי שלוש המדינות המתווכות שפועלות מול חמאס. מטרת הפורום המורחב היא להתכנס למתווה בסיס שלפיו יוכל להתקיים משא ומתן. הפסגה בפריז אמורה לסכם את הבסיס, ואיתו תיעשה פנייה לחמאס כדי להתניע מחדש את המשא ומתן בין הצדדים.
"יש סימנים ראשונים של אופטימיות לגבי היכולת להתקדם לקראת תחילת משא ומתן רציני", אמר גורם שמעודכן בפרטים לסוכנות הידיעות רויטרס. אבל, לפי דיווחים שונים, ארגון הטרור העזתי לא חזר בו מדרישתו שההסכם יכלול נסיגה של צה"ל - דבר שישראל מסרבת לו. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, הביע גם הוא אופטימיות - ואמר למפגינים מחוץ לביתו כי "המגעים מתקדמים היטב, יש שבב של תקווה להסכם בקרוב מאוד".

6 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
משתתפי פסגת פריז, מימין לשמאל: בר, ברנע, ברנס, אל-תאני וכאמל
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
נכון לעכשיו, לא ברור כמה זמן יימשך המשא ומתן, שלפי הערכות יכול להימשך בין ימים בודדים לשבועיים. לאמריקנים יש רצון להתכנס לעסקה לפני חג הרמדאן שיחל בעוד שבועיים. המתווכות לוחצות לעסקה מפני שהן מבינות שהסכמה יכולה להקרין מיידית על ההסלמה בצפון הארץ ותביא לנצירת אש מצד חיזבאללה.
גורמים בישראל הדגישו כי למרות האופטימיות, אסור להשלות את המשפחות שיקיריהן נמצאים בעזה כבר 140 ימים שעסקה תצא אל הפועל כבר מחר בבוקר. הגורמים הדגישו כי ישראל נכנסת למשא ומתן מורכב וקשה שקידומו תלוי הרבה גם בארגון טרור רצחני שנהנה לייצר סבל וכאוס.

"מחכה לקבל זר פרחים ו-3 נשיקות מעומר"

בתל אביב שרו בני המשפחות "שלום עליכם" ושירי שבת, וכמה מהם דיברו והביעו תקווה שבעזרת התפילה המשותפת יחזרו כולם כבר בשבת הבאה. יאיר, הדוד של ירדן ביבס שנמצא בשבי לצד אשתו שירי וילדיהם הקטנים אריאל וכפיר, אמר כי "אני לא יכול לתאר מה עובר עליהם כרגע שם. אני לא רוצה לדבר על הדברים הרעים, זו שבת של אמונה ותקווה שהם יחזרו. שהשבת הבאה נחגוג כאן את ימי ההולדת של כולם. אנחנו רוצים שכפיר יידע מילה בעברית לפני שיידע מילה בערבית".
6 צפייה בגלריה
כיכר החטופים סעודת שבת
כיכר החטופים סעודת שבת
יאיר, הדוד של ירדן ביבס
(צילום: מטה המשפחות )
אלי אלבג, אביה של לירי, אמר כי "מה-7 לאוקטובר אין לנו יום שישי, אין לנו ארוחות שישי. אנחנו לא מצליחים לשבת יחד בשולחן ביום שישי. הלוואי והייתי יכול לתאר את הרגשתי. יש שרים חובשי כיפה שזורקים הצהרות שדוקרות אותנו בלב (מתכוון לסמוטריץ', מ"ת). רוחנו לא תישבר. אנחנו רוצים את החטופים הביתה".
שלי שם טוב, אמא של עומר שחטוף ברצועת עזה, סיפרה כיצד נראו ימי השישי שלה לפני 7 באוקטובר. לדבריה, היא לא מפסיקה לדמיין את הרגע שבו עומר ישוב אליה, בערב שבת, כשתפתח את הדלת ותקבל ממנו זר פרחים ושלוש נשיקות בלחי - והם ירקדו יחד לפני הארוחה. "אני מתפללת שבעזרת השם בשבת הבאה נהיה ביחד", אמרה. "אני אומרת לו כל הזמן שיהיה חזק, עם אמונה, שיבקש מבורא עולם שיגן עליו. אני מקווה שהשבת הזו תביא את כל החטופים הביתה בריאים ושלמים, בגופם ובנפשם".
6 צפייה בגלריה
כיכר החטופים סעודת שבת
כיכר החטופים סעודת שבת
"מה שאוהד עובר בשבי קורע את הלב והנשמה". קובי בן עמי
(צילום: חגי דקל)
אייל מור, אחיין של אברהם מונדר, אמר כי "הוא אמנם לא רואה טוב וקשה לו ללכת - אבל הוא שר טוב, ובארוחות שישי תמיד היה מנעים את קולו בשירה. אנחנו שולחים ברכת הצלחה לצוות שמייצג את ישראל בפריז, שיחזרו עם בשורות טובות על עסקה שתחזיר את יקירינו בשלום, וגם את הנרצחים לקבורה בישראל".
עילי, אחיו של אביתר דוד, הוסיף: "אנחנו לא מסוגלים לשאת את החור הזה שנפער לנו בלב. אנחנו לא יכולים לשבת סביב שולחן השבת כשאביתר חסר. זה קשה מנשוא, אנחנו לא מסוגלים. אבא שלי לא הצליח לאכול ארוחת שישי, עד כדי כך היה קשה לו לשבת סביב שולחן השבת ולהרשות לעצמו לאכול ארוחה יותר חמה ומזינה מזו שאביתר זוכה לה בעזה. התקווה מתה אחרונה, ואנחנו נמשיך להיאבק כי זה מה שיחזיר אותם".
אביבית יבלונקה, אחותו של חנן, הביעה תקווה להצלחת הפסגה בפריז - ואמרה כי "אני מקווה שלא נתעורר לעוד יום שחור מחר. אנחנו כאן בכל יום שישי, עומדים ומחכים".
אלה בן עמי, בתו של אוהד החטוף, ואחיו קובי, אמרו בריאיון ל-ynet כי המשלחת שנמצאת בפריז נותנת להם תקווה. "מחיר הפקרה של החטופים יהיה כתם לדורי דורות", הזהירו. "אם הם לא יחזרו הביתה זו בעיה של כולם. כמו שזה קרה לי זה יכול לקרות מחר לכל אחד אחר. מה שאוהד עובר בשבי כבר 140 יום קורע את הלב והנשמה, זה בלתי נתפס".

שולחן שבת גם באיילון

בשעות אחר הצהריים חסמו כמה ממשפחות החטופים את איילון צפון, בסמוך למחלף השלום, למשך כחצי שעה. המשפחות הציבו במקום שולחן שבת עם כיסאות ריקים, למען 134 החטופים שעדיין מוחזקים בשבי חמאס.

6 צפייה בגלריה
מחאה משפחות החטופים בנתיבי איילון, תל אביב
מחאה משפחות החטופים בנתיבי איילון, תל אביב
המשפחות באיילון
(צילום: אדר אייל )
סביב השולחן באיילון ישבו בני המשפחות קלדרון, מצגר, מונדר, פלטי-קציר ואור, והם מלווים בפעילים למען שחרור החטופים. במקום הוצבו שלטים ועליהם הכיתוב: "מה אם זאת הייתה המשפחה שלך? זו לא שבת בלעדיהם", ו-"רק מאבק יחזיר את החטופים".
מהמשפחות נמסר: "אין ניצחון בלי החזרת החטופים והזמן של החטופים בשבי נגמר. אם לא תהיה עסקה עכשיו נקבל חזרה 134 גופות. נתניהו הפקיר אותם ב7 באוקטובר והוא חייב להתעלות מעל לכל שיקול פוליטי, להתעלם מסמוטריץ ובן גביר ולמלא את חובתו המוסרית להחזיר אותם הביתה. אם לא תהיה עסקה עכשיו זה הזמן של כל מי שרוצה את החטופים בבית להצטרף אלינו ולשבש את המדינה. רק מאבק יחזיר את החטופים".
פורסם לראשונה: 16:21, 23.02.24