2 צפייה בגלריה
מקרון, הדריסה ולה פן
מקרון, הדריסה ולה פן
מקרון, הדריסה ולה פן
(צילום: AFP, EPA)
נשיא צרפת עמנואל מקרון התייחס אמש (שלישי) למותו של ג'רמי כהן (31), היהודי חובש כיפה שנדרס למוות בפברואר על ידי רכבת חשמלית בפרברי עיר הבירה פריז. התיעוד שפרסמה משפחתו של כהן, ובה הוא נראה בורח מתקיפה מצד מהגרים לפני שנדרס למוות, עורר סערה בצרפת, על רקע מערכת הבחירות לנשיאות שתתקיים בה בעוד ארבעה ימים. "כולנו מזועזעים מהסרטון שפורסם", הדגיש מקרון. "אני רוצה להביע את הסולידריות שלי ואת תמיכתי במשפחתו של ג'רמי כהן".
עם זאת, מקרון נמנע מלקבוע שהמניע לתקיפה של כהן לפני הדריסה היה אנטישמי. הנשיא הצרפתי קרא שלא להפוך את מותו של היהודי לעניין של "מניפולציות פוליטיות", אך בד בבד קרא להשלים את החקירה ולהגיע ל"בהירות מוחלטת" לגבי הנסיבות שהובילו למותו. גורם בלשכת הנשיא מקרון אף התקשר לג'ראלד כהן, אביו של הקורבן, והבטיח לו כי התובעים יעשו הכול כדי להגיע לחקר האמת.

על פי עדות משפחתו, כהן היה בעל צרכים מיוחדים ברמת תפקוד גבוהה. מהסרטון עולה כי כנופיה של כ-15 בני נוער חיכו לג'רמי, וכשעבר לידם התנפלו עליו והחלו להכות אותו באכזריות. "למרות זאת רואים שהוא קם בכוחותיו האחרונים ומנסה לברוח", אמרה שאנה מארר ביסמוט מעמותת "פול מארר", דוברת המשפחה שמלווה אותם מאז אותו יום ודואגת לכל צרכיהם. "ודווקא אז פוגעת בו החשמלית. לא קיבלנו עד היום את הווידיאו של חברת הרכבות או את מסקנות החקירה שלהם. למחרת התאונה, הביאה המשטרה להורים כיפה לבנה, שנמצאה על פסי הרכבת. ג'רמי קבור בהר הזיתים בירושלים", היא מוסיפה, "רצינו להגן עליו כי ידענו שתפרוץ סערה. אנחנו גם מסוככים על המשפחה כדי שלא יתנכלו לה".
תיעוד הדריסה עורר כאמור סערה בצרפת, והשתרבב גם לבחירות לנשיאות. הראשון להתייחס לכך היה המועמד הימני-קיצוני לנשיאות, היהודי אריק זומר, שצייץ בחשבון הטוויטר שלו בעקבות המקרה: "תמונות המוות של ג'רמי כהן מצמררות. מותו של עוד אחד מילדינו, והשתיקה מחרישת האוזניים על העובדות במשך חודשיים מקוממים אותי. האם הוא מת בעת שברח מחלאות? האם הוא מת בגלל שהיה יהודי? למה התיק הזה מושתק?".
היריבה המרכזית של מקרון, מנהיגת הימין מרין לה פן, התייחסה בהמשך גם היא לסרטון ותקפה: "זו לא תאונה. תראו את הסרטון. זה לחלוטין פשע". לה פן תהתה גם אם תקיפתו של כהן הוסתרה בכוונה "כדי שלא נדבר על זה במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות". היא גם קראה לחקירה פרלמנטרית של התקיפה ולשאלת "ההסתרה" שלה, והביעה הערכה למשפחתו של כהן שחשפה את הסרטון.
2 צפייה בגלריה
פריז: צעיר יהודי הותקף על רקע אנטישמי ונדרס במהלך הבריחה מהתוקפים
פריז: צעיר יהודי הותקף על רקע אנטישמי ונדרס במהלך הבריחה מהתוקפים
"לא ניתן לקבוע שזו תקיפה אנטישמית". כהן והדריסה
גם וולרי פקרס, מועמדת הרפובליקנים, התייחסה לפרשה וצייצה: "יש לעשות הכול כדי לחקור את הלינץ' המחריד, שעלול להיות על רקע אנטישמי". גם אן הידלגו, ראש עיריית פריז והמתמודדת מטעם הסוציאליסטים, צייצה: "האנטישמיות הורגת. אסור לשתוק אלא להילחם בה לאור יום ובנחישות".
עם זאת, עורך הדין של המשפחה, וויליאם גולדנאדל, הבהיר כי "בשלב זה של החקירה אנחנו עדיין לא יודעים אם מדובר בתקיפה על רקע אנטישמי או לא".
החקירה הראשונה שנפתחה במשטרת צרפת אחרי מותו של כהן הייתה בעקבות התאונה הקטלנית. ב-10 במרץ קיבלו הרשויות מאביו של המנוח את תיעוד התקיפה שאירעה כמה שניות לפני הדריסה.
לשכת התביעה בפרבר בוביני מסרה כי בעקבות התיעוד שהפיצה המשפחה, נפתחה ב-29 במרץ חקירה שנייה בגין אירוע האלימות. התובע הראשי אף אמר כי "מהראיות שנאספו עד כה, ניתן להבין שרגעים לפני התאונה סבל הקורבן מאלימות". התובע הדגיש כי בשלב זה של החקירה, לא ניתן לקבוע שהמהגרים תקפו את כהן על רקע אנטישמי.
במשטרת צרפת עדיין לא מצאו עדים לאירוע. עו"ד פרנק צרפתי, פרקליט המשפחה שעובד בארגון המעקב אחר אנטישמיות, דיבר בריאיון טלוויזיוני בזהירות רבה על ממצאי החקירה עד כה ועל כך שאין הוכחות שהתקיפה אירעה על רקע אנטישמי. בנוסף, קיימת חוסר בהירות בנוגע לשאלות האם כהן חבש כיפה בעת שהותקף והאם התוקפים ידעו שהוא יהודי. לפי אחת הגרסאות, הכיפה נמצאה לצדו של כהן לאחר שנדרס. לפי גרסה אחרת, הכיפה הייתה בכיסו.
פורסם לראשונה: 22:48, 05.04.22