החלטתו הדרמטית אמש של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על הכרה בעצמאותם של שני המחוזות הבדלניים בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה - גררה שורת גינויים מצד ארה"ב ואירופה, וגורמים אמריקניים אף אמרו כי היום יוכרזו סנקציות חדשות על רוסיה.
אבל עדיין לא ברור לגמרי אם הפעולה הרוסית תוגדר במערב כתחילתה של פלישה מלאה, באזור שכבר נשלט ממילא על ידי בדלנים בגיבוי רוסי - ובפועל על ידי מוסקבה. בכיר אמריקני אמר כי הצעד של פוטין לא מהווה "פלישה נוספת" שתפעיל את הסנקציות הקשות ביותר, אך הדגיש כי מערכה צבאית רחבה יותר עלולה להתרחש בכל רגע.
בנאום שנשא הלילה (בין שני לשלישי) לאומה, הבהיר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שגבולותיה הבינלאומיים של ארצו יישארו כפי שהיו, ואמר: "אנחנו לא מפחדים מכלום, אנחנו לא חייבים למישהו, ואנחנו לא ניתן דבר לאף אחד".

8 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
זלנסקי בנאום לאומה: "לא ניתן דבר לאף אחד"
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
חוגגים בדונייצק
חוגגים בדונייצק
חגיגות בדונייצק, לאחר הכרזת פוטין אמש
(צילום: AP)
במערב גינו כמעט בקול אחד את ההחלטה של פוטין, שהובילה לחגיגות בדונייצק - ומנסים גם לגבש החלטה על צעדי התגובה. מהבית הלבן נמסר כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח הלילה עם זלנסקי ו"גינה בחריפות את ההחלטה של פוטין". ביידן שוחח גם עם נשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלר גרמניה אולף שולץ והשלושה סיכמו כי "ימשיכו להיות מתואמים בנוגע לצעדים הבאים".
דוברו של שולץ אמר כי גרמניה, צרפת וארצות הברית הסכימו להגיב בסנקציות, בעוד ששרת החוץ הבריטית ליז טראס אמרה כי בריטניה תכריז היום על סנקציות חדשות. מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג האשים את רוסיה בניסיון לביים עילה לפלישה. גם ראש ממשלת יפן פומיו קישידה מתח ביקורת חריפה על רוסיה ואמר כי ארצו תדון ב"פעולות חריפות" כולל סנקציות יחד עם הקהילה הבינלאומית.
ההכרה של פוטין אמש מגדילה את הסיכוי לפלישה רוסית, וסוללת למעשה את הדרך לסיוע צבאי גלוי של רוסיה לבדלנים הפרו-רוסים. זמן קצר אחרי החתימה הודיע הקרמלין שבמסגרת הצווים שעליהם חתם פוטין הוא הורה לשלוח כוחות רוסיים "לשמירת שלום" למחוזות הבדלניים.
8 צפייה בגלריה
פוטין חותם על ההכרה בעצמאות המורדים
פוטין חותם על ההכרה בעצמאות המורדים
פוטין חותם על ההכרה בעצמאות המורדים
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חותם על צו נשיאותי למניעת סחר עם המחוזות הבדלניים באוקראינה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חותם על צו נשיאותי למניעת סחר עם המחוזות הבדלניים באוקראינה
ביידן חותם על איסור סחר עם מחוזות המורדים
(צילום: רויטרס)
לא ברור מתי הכוחות יחצו את הגבול ובאיזה היקף. עדי ראייה סיפרו הלילה לרויטרס על שיירות של כלי רכב צבאיים כולל טנקים בפאתי דונייצק, אחד המחוזות שבעצמאותם הכיר פוטין. הם דיווחו על כחמישה טנקים בכניסה לעיר ועוד שניים בחלק אחר שלה. לא נראו סימנים מזהים על הטנקים. ברויטרס סיפרו כי כתביהם לא הבחינו בטנקים ברחובות דונייצק בימים האחרונים.
נשיא אוקראינה זלנסקי האשים את רוסיה בהרס שיחות השלום ושלל כל אפשרות שאוקראינה תבצע ויתורים טריטוריאליים. זלנסקי הודיע הלילה כי אוקראינה מחויבת לשלום ולדיפלומטיה ומצפה מבעלי בריתה לצעדים "ברורים ויעילים" נגד רוסיה. הוא קרא גם לכנס ועידת חירום של מנהיגי רוסיה, אוקראינה, גרמניה וצרפת. בנאום שנשא לאומה אמר זלנסקי כי ההחלטה של פוטין "הורסת מאמצים דיפלומטיים והסכמים קיימים". הוא הדגיש כי "הגבולות הבינלאומיים של אוקראינה יישארו כפי שהם. אנחנו על אדמתנו, אנחנו לא מפחדים מכלום ומאף אחד, אנחנו לא חייבים כלום לאף אחד, ולא ניתן כלום לאף אחד".
בדיון מתוח במועצת הביטחון, שארך שעה וחצי, נציגי ארצות הברית ומדינות נוספות במערב תקפו בחריפות את הרוסים. שגרירת ארצות הברית לאו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד, הגיבה לטענת פוטין כי "שלח כוחות שלום" לחבלי המריבה: "הוא קורא להם כוחות שלום. זה שטויות. אנחנו יודעים מה הם באמת".

8 צפייה בגלריה
שגרירת ארה"ב לאו"ם לינדה תומאס גרינפילד
שגרירת ארה"ב לאו"ם לינדה תומאס גרינפילד
שגרירת ארה"ב לאו"ם, בדיון הלילה: "אמירות פוטין שקריות"
(צילום: EPA)
השגרירה אמרה כי הצהרותיו של פוטין הן "רצף של אמירות שערורייתיות ושקריות, שנועדו ליצור עילה למלחמה. פוטין רוצה להחזיר אותנו בזמן אל הימים שאימפריות שלטו בעולם. אנחנו לא ב-1919".
השגריר הרוסי וסילי נבנזיה קרא להצהרות נגד מוסקבה "מתקפה מילולית ישירה", ואמר כי לא יגיב לכך. הוא טען שאוקראינה נמצאת על סף של "הרפתקה צבאית". אחרון הדוברים, שגריר אוקראינה סרגיי קיסליציה, הדגיש בדומה לדברי נשיאו זלנסקי כי גבולות ארצו לא השתנו – על אף צעדיה של רוסיה: "אנחנו על אדמתנו שלנו. אנחנו לא מפחדים מאף אחד ולא חייבים דבר לאף אחד".
שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה אמר כי לאוקראינה הובטחה תגובה "נחרצת ואחידה" מצד האיחוד האירופי נגד רוסיה. לאחר ששוחח עם שר החוץ של האיחוד ג'וזפ בורל הוסיף קולבה כי "אנו חולקים את אותה ההערכה לגבי ההחלטה הבלתי חוקית של רוסיה". קולבה גם שוחח עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, ואישר כי השניים ייפגשו מחר בוושינגטון.
8 צפייה בגלריה
פוטין חותם על ההכרה בעצמאות המורדים
פוטין חותם על ההכרה בעצמאות המורדים
פוטין, אמש
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
חוגגים בדונייצק
חוגגים בדונייצק
החגיגות בדונייצק
(צילום: AP)
הבית הלבן פרסם הלילה צו נשיאותי האוסר על השקעות של ארה"ב באזורים הבדלניים שבהם הכיר פוטין, ועל סחר איתם, והיום צפויים להודיע בממשל האמריקני על סנקציות. הצו עליו חתם ביידן כולל איסור על "השקעה חדשה" מצד אמריקנים בכל מקום שהוא, ועל "ייבוא לארה"ב במישרין או בעקיפין של כל סחורה, שירות או טכנולוגיה" מהאזורים הללו. בכיר בממשל שתדרך עיתונאים אמר כי הצעדים הללו אינם קשורים לתגובה שוושינגטון הכינה למקרה של פלישה רוסית. מזכיר המדינה האמריקני בלינקן אמר שהצו הביצועי "נועד למנוע מרוסיה להרוויח מההפרה הבוטה הזו של החוק הבינלאומי".
בלינקן גם הודיע כי הצוות הדיפלומטי האמריקני בשגרירות ארה"ב באוקראינה - שעבר לאחרונה מקייב הבירה ללבוב שבמערב המדינה - יעבור לפולין, שם יעביר לפחות לילה אחד. בלינקן הסביר כי מדובר בצעד שננקט למען "הבטחת שלומם וביטחונם של אזרחים אמריקנים". בלינקן אמר כי החיילים הרוסים ממשיכים להתקרב לגבול של אוקראינה במה שנראה כמו פלישה שיכולה להתרחש בכל רגע. לדבריו רוסיה הורתה לפרוס חיילים במחוזות שנשלטים על ידי הבדלנים הפרו-רוסים ובימים האחרונים היו דיווחים על הפרות חוזרות ונשנות של הפסקת האש באזורים הללו.
פוטין חתם על הצו שמכיר בעצמאות המורדים במזרח אוקראינה בתום נאומו המיוחד אמש, שבו קרא לקייב להפסיק מיד את הירי במזרח אוקראינה - וטען ש-4 מיליון התושבים באזור ניצבים בפני "רצח עם". הוא טען שאוקראינה תמיד הייתה חלק בלתי נפרד מההיסטוריה הרוסית והאשים את הרשויות במדינה בכך שהן "נגועות" בלאומנות ובשחיתות, ובכך שאוקראינה הפכה ל"קולוניה אמריקנית עם שלטון בובות". הוא טען שהניאו-נאציזם באוקראינה צובר תאוצה ושבמדינה יש "כנופיות אוליגרכים" רבות.
הקרמלין הכחיש פעמים רבות שרוסיה, שריכזה יותר מ-150 אלף חיילים בגבול עם אוקראינה, מתכננת פלישה למדינה השכנה. ארה"ב ומדינות נוספות טענו שפוטין כבר קיבל החלטה לפלוש. הלילה דווח בסוכנות הידיעות רויטרס כי רוסיה רכשה את הזכויות לבניית בסיסי צבא בשני המחוזות הבדלניים, כחלק מההסכמים שחתם עם פוטין עם מנהיגיהם.