תפנית נוספת בפרשת הרג הצעיר הבדואי ג'ומעה אלדנפירי (18) שנורה למוות בתחילת החודש לאחר שחדר, יחד עם שני נערים בני 17, ליישוב הקהילתי-דתי רתמים, ונורה למוות על ידי חבר כיתת הכוננות. לשכת תביעות נגב של המשטרה הודיעה היום (ב') לבית משפט השלום בבאר שבע כי החליטה לחזור בה מכתב האישום שהגישה נגד שני הנערים מביר הדאג'. כך נודע ל-ynet. כתב האישום כלל עבירות של הסגת גבול וקשירת קשר לביצוע עוון.
3 צפייה בגלריה
 ג'ומעה אלדנפירי על רקע היישוב רתמים
 ג'ומעה אלדנפירי על רקע היישוב רתמים
ג'ומעה אלדנפירי על רקע היישוב רתמים
(צילום: אסף קמר)
עו"ד אחמד ותד, סנגורו של אחד הקטינים, אמר בתגובה כי "מלכתחילה חשבנו שאין סיבה להגיש כתב אישום. כתב האישום הוגש ככל הנראה משיקולים זרים. היום, טרם הקראת כתב האישום, החליטה המדינה לחזור בה. אנחנו נשקול את המשך צעדינו נגד משטרת ישראל והנזק הנפשי הרב שנגרם לקטין".
המשטרה מסרה בתגובה כי "התביעה המשטרתית הגישה כתב אישום נגד שני קטינים בגין ביצוע עבירות עוון שבסמכותה וזאת לאחר עיון בראיות והערכה כי קיים סיכוי סביר להרשעתם. כידוע, לאחר הגשת כתב האישום מחויבת המאשימה להציג את כלל חומרי החקירה לנאשמים. בתיק זה, בשל צורכי החקירה הנמשכת המתייחסת לאירוע בכללותו, בוצעה הערכה מחודשת עם כלל גורמי האכיפה הרלוונטיים והוחלט שכדי לאפשר את המשך חקירת האירוע והגעה לחקר האמת ללא חשש לשיבוש מהלכי משפט בחשיפת חומרי חקירה, התביעה תחזור בה מכתב האישום תוך שהיא תוכל בעתיד לשקול הגשה מחודשת שלו". יש לציין כי כתב האישום הוגש על ידי לשכת התביעות של המשטרה, ולא על ידי הפרקליטות.
תחילתו של הסיפור בתחילת החודש כאשר השניים חדרו ליישוב רתמים שבנגב, יחד עם אלדנפירי. השלושה נתפסו על ידי כיתת הכוננות שאחד מחבריה ירה למוות באלדנפירי. בשבוע שעבר חלה התפתחות בחקירה כאשר משטרת ישראל מסרה כי היחידה המרכזית (ימ"ר) נגב פתחה בחקירת מותו של אלדנפירי. המשטרה גבתה עדות מחבר כיתת הכוננות, אך הוא לא נחקר באזהרה ואף שוחרר לביתו ללא תנאים מגבילים. גם אף אחד מהקטינים לא נחקר על ההרג, והשניים נחקרו בתחנת משטרת שגב שלום רק בחשד לחדירה ליישוב.
אלדנפירי, מהיישוב הבדואי ואדי אל-נעם, נורה למוות בשעה 02:30 בלילה. לפי הודעה שפרסמה המשטרה לאחר התקרית, אלדנפירי ביקש כי אחד מחברי כיתת הכוננות יתקרב אליו, ואז קרע את האזיקון שלו ושלף סכין מהכיס. "חבר כיתת הכוננות, שזיהה את הסכנה, ירה לעברו באמצעות אקדחו האישי שהחזיק ברישיון ונטרל את החשוד במקום". אלדנפירי פונה במצב קשה לסורוקה, שם נפטר מפצעיו.
ג'מיל אלדנפירי, אביו של של ג'ומעה, ביקש כי המשטרה תחקור את נסיבות מותו. עו"ד אבי חימי פנה בשמה של המשפחה למפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, ולמפקד מחוז דרום ניצב אמיר כהן בבקשה לבצע חקירה. לדבריו, במכון לרפואה משפטית מסרו למשפחה כי הצעיר נורה מספר כדורים בעורפו, מה שמעמיד בסימן שאלה את הגרסה הראשונית שנמסרה למשטרה. אותה גרסה היא גם זו שנמסרה לתקשורת.

בתגובה לפניית ynet למשטרת ישראל בדבר החקירה, נמסר כי "מיד כאשר התקבל האירוע נפתחה חקירה במשטרת ישראל, מפקד המחוז הנחה להטיל את החקירה על היחידה המרכזית (ימ"ר) של מרחב הנגב. החקירה עודנה מתנהלת ובמסגרתה מושקעים כלל המשאבים ונבדקים כלל כיווני החקירה. כמקובל בסיום החקירה המשטרתית הממצאים יוצגו למשפחה ויפורסמו לציבור בהתאם".
גרסת אחד השותפים של אלדנפירי מעמידה בסימן שאלה את אירוע הירי. הקטין סיפר ל-ynet כי הם חדרו ליישוב במטרה לגנוב, ואדם אחר הביא את שלושתם לגדר. "הוא אמר לנו 'תיכנסו ותגנבו משהו, טרקטורון או משהו אחר'. הוא שם אותנו וברח עם הרכב. הבחור שהוריד אותנו כנראה אמר לכיתת הכוננות לחכות לנו, כי לא הלכנו הרבה. הם חיכו לנו".
באותו הלילה מפקד חטיבת פארן, החולשת על רמת נגב, הנחה את כיתות הכוננות בגזרה להגביר ערנות וסיורים ביישובים, לאחר שהתקבל מידע על חוליית גנבים באזור. לכן כיתת הכוננות ביישוב זיהתה אותם במהירות. "היו יריות באוויר וקראו לנו לעצור. עשו עלינו חיפוש. הם הורידו לנו את המכנסיים ונשארנו עם החולצה והתחתונים".
"אחרי הירי יצאו מג'ומעה קולות. האנשים האחרים צעקו: 'למה עשית ככה?'. אחרי שירו בו הגיע איש ביטחון עם לום, אמר 'גנבים גנבים', ושם אותו עלינו וקפץ. אחרי שירו, כיסו לנו את הפנים עם החולצות"
לפי הגרסה של הקטין הם נותרו בתחתונים ולאחר חיפוש, ולכן ג'ומעה לא יכול היה להוציא סכין מהכיס שלו. "אזקו אותנו באזיקונים בידיים, וברגליים שמו דבק בצבע כסף. ג'ומעה היה הראשון שאזקו אותו. ראיתי אותו שוכב ואת הרגליים צמודות. אני לא יודע אם שמו לו דבק על הרגליים", סיפר.
לאחר מכן קשרו אותו ואת הצעיר הנוסף עם דבק ברגליים. "שמענו שמזמינים משטרה, וביקשו שייקחו כל אחד מאיתנו ברכב אחר. סובבתי את הפנים שלי לראות את ג'ומעה. אחד שאל בעברית: 'באתם לגנוב נשק?'. ראיתי מישהו שנראה בן 50 בערך, גבוה ורזה, עם ראש מרובע. ג'ומעה אמר 'אני רוצה לשתות מים'". לדבריו, אותו אדם ירה בג'ומעה והוא הבחין ברשף שיצא מהנשק. "אחרי הירי יצאו מג'ומעה קולות. האנשים האחרים צעקו: 'למה עשית ככה?'. אחרי שירו בו הגיע איש ביטחון עם לום, אמר 'גנבים גנבים', ושם אותו עלינו וקפץ. אחרי שירו, כיסו לנו את הפנים עם החולצות". הצעיר השלישי לא ראה את שהתרחש. "הוא נפל בדם של ג'ומעה כשלקחו אותנו משם".
3 צפייה בגלריה
משפחתו של ג'ומעה אלדנפירי
משפחתו של ג'ומעה אלדנפירי
משפחתו של ג'ומעה אלדנפירי
(צילום: אילנה קוריאל)
מכפר רתמים נמסר: "במהלך הלילה זוהו על ידי קצין ביטחון של היישוב שלוש דמויות חשודות שחדרו את גדר הביטחון אל תוך היישוב. כיתת הכוננות שהוקפצה הגיעה אל החשודים ולאחר ביצוע נוהל מעצר חשוד הכולל ירי באוויר, עיכבה אותם. במהלך האירוע, אחד החשודים השתחרר מהאזיקון ושלף מכיסו סכין לעבר לוחם כיתת הכוננות אשר חש סכנה מוחשית ומיידית לחייו וירה בו עם אקדח אישי המוחזק על ידיו ברישיון. יודגש כי מאז 7 באוקטובר הדריכות מוגברת וקיים חשש לתרחישים דומים לאלו שהתרחשו ביישובי העוטף.
"אנו מצירים על השתלשלות העניינים באירוע חמור זה מצד אחד החודרים ליישוב שגרמה לאובדן חיים, אך איננו רוצים לחשוב מה היה קורה אילו אותם גורמים החמושים בסכין היו פוגעים באחד מחברי כיתת הכוננות או באחת ממשפחות היישוב".