2 צפייה בגלריה
סלמאן זרקא
סלמאן זרקא
פרופ' סלמאן זרקא
(צילום: לע"מ, AP)
פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא צופה כי המשך הדומיננטיות של וריאנט האומיקרון יקרב את העולם ואת ישראל לכך שהמגפה תיכנס למצב של שפעת - מחלה קלה יחסית שניתנת לניטור וטיפול. כך אמר היום (ד') בתדרוך לכתבים. מנגד, צפה הפרויקטור כי לאחר תקופת חגי הפסח והרמדאן - צפויה עלייה נוספת בתחלואה.
"באפריל תהיה עוד עלייה, בתקווה לא עוד גל", אמר הפרויקטור והוסיף כי "נמשיך להיות מוטרדים מכניסת וריאנט חדש. סכנת הנגיף הבא, הווריאנט הבא, תמשיך להטריד אותנו".

כפי שאמר השבוע מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, ישראל מתקרבת לעידן שבו גם חובת הבדיקות המוסדיות, הבידודים והמסכות - יוסרו בהמשך. יש לציין כי מדינות מסוימות בעולם המערבי ובהן בריטניה – כבר ויתרו על חובת המסכות. "הייתי מאוד רוצה להשאיר את חובת המסכות כמה שיותר משום שהיא מגנה ככל שמשתמשים. אני נגד להוריד את המסכה באפריל. העמדה של המשרד היא שהמסכה נחוצה ורוצים להמשיך איתה".
בנוסף, הבהיר הפרויקטור כי חסינות העדר אינה יציבה לאורך זמן – וכי הופעת וריאנטים עשויה לשנות את התמונה. "אנחנו לא מצליחים לפתח חסינות שתחזיק מעמד. עם זאת, המנה הרביעית תחזיק לחצי שנה, למרות שלא העלתה את כמות הנוגדנים ברמה משמעותית". זרקא הוסיף כי "אם יפנה אליי מישהו בן 30 לקבל מנה רביעית - קרוב לוודאי שאגיד לו לא".
2 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
בקרוב ניפרד מהמסיכות?
(צילום: EPA)
זרקא, שהוביל בעבר את הקו השמרני יותר שנטה להגבלות על הציבור - מציג כעת עמדה שונה. "יש מומחים שפחות מוטרדים מהסיכון ויש כאלו שיותר. דעתי הייתה שצריך לחתור למצב של לחיות לצד הקורונה. לא ראינו בגל החמישי שסגר יכול לעבוד – במיוחד לאור התופעות של האלימות בבית וההתאבדויות. לסגר של 100 מטר אני חושב שיש פוטנציאל להוריד את כמות החולים בקורונה ואת כמות המאושפזים, אך נשלם עליו מחיר יותר כבד. נצטרך להסתכל על בריאות בצורה רחבה יותר".
עוד הוסיף כי "אם האומיקרון יחזור הוא ייראה יותר כמו שפעת קלה מאשר קורונה. אני חושב שאחרי חמישה גלים - כל גל היה עם וריאנט חדש - הבנו שהקורונה אינה יציבה. אם יגיע אומיקרון לייט - זו תהיה שפעת, אך אם זה דלתא לא נוכל להגיד 'תסתדרו'. אני מאוד רוצה שיום אחד זה ייקרא 'שפעת' ונקבל חיסון מותאם פעם בשנה, אבל גם אם רוצים, זה עוד לא קורה. יש מדינות שיותר משחררות ואחרות שפחות. אני לא רוצה להידמות לסין ששם יש אפס תחלואה. אנחנו בטח לא שם ולא חושבים על להיות שם, אנחנו יותר כמהים ל'אומיקרון שווה שפעת'".
זרקא הביע אופטימיות לעתיד הקרוב ואמר כי הוא מאמין ש"הקיץ שלנו יהיה בלי מסכה. אנחנו קרובים לשם". הוא הודה כי הבידוד לא נאכף: "ככל שנישאר באומיקרון, ואני מעריך שהאומיקרון ילווה אותנו חודשים - גורמי הסיכון לתחלואה קשה נמצאים אצל קבוצה יחסית מוגדרת. אפשר לראות בדבר משהו דומה לתחלואת השפעת. אנחנו לא בדיוק אוכפים את הבידוד".