קבוצת האקרים אנונימית, המכנה עצמה "Black Reward" ("הפרס השחור") פרסמה אמש (יום שבת) מסמכים שלטענתה קשורים לתוכנית הגרעין האיראנית ושאותם השיגה לכאורה מפריצה לשרתי הדואר האלקטרוני של הרשות לאנרגיה אטומית באיראן. ההאקרים טוענים כי המסמכים שפרסמו קשורים בין היתר לתחנת הכוח הגרעינית בבושהר.
לדברי ההאקרים, את המסמכים הם פרסמו אמש, בשעה 19:05 לפי שעון ישראל, אחרי שחלף דד-ליין בן 24 שעות אותו הציבו שלשום לשלטונות איראן, בדרישה שאלו יפסיקו לדכא את "מחאת החיג'אב" שמטלטלת את הרפובליקה האיסלאמית כבר חודש שלם, וישחררו את כל המפגינים שנעצרו במהלך ההפגנות. את ההודעה על חשיפת המסמכים לכאורה חתמו ההאקרים במילים "בשם מהסא אמיני", הצעירה הכורדית-איראנית שמותה הצית את המחאה.
6 צפייה בגלריה
התיעוד שפורסם על ידי האקרים בנושא תוכנית הגרעין האיראנית
התיעוד שפורסם על ידי האקרים בנושא תוכנית הגרעין האיראנית
הבור בתוך התיעוד שפרסמו ההאקרים. לא צוין היכן הסרטוון צולם ומה בדיוק נראה בו
לטענת ההאקרים, המידע כולל "שיחות ציבוריות ופרטיות" של נציגי איראן עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, חוזים והסכמים לפיתוח גרעיני עם שותפים מקומיים וזרים, "תוכניות בנייה ולוגיסטיקה", "תוכניות אסטרטגיות הקשורות לתעשיות גרעיניות" ופרטים על מהנדסים ועובדים של "החברה לייצור ופיתוח אנרגיה אטומית של איראן". בנוסף, נטען כי במסמכים ישנם 100 אלף התכתבויות במיילים.
ההאקרים טוענים כי המסמכים כוללים גם מידע הנוגע לתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, תחנה שאותה הקימה איראן בעזרתה של רוסיה. בין היתר נטען כי יש במסמכים לוחות זמנים לניהול ותפעול של חלקים שונים בתחנת הכוח בבושהר, דרכונים ואשרות של מומחים איראנים ורוסים העובדים בבושהר, וכן פרטי נסיעות ומשימות שונות ו"פרטי מצב על הביצועים" של התחנה.
ההאקרים פרסמו גם סרטון שבו נראים עובדים בחליפות ומסכות מגן בתוך מתקן סגור ורחב היקף, עם בור גדול ועגול. לא צוין מהו המתקן הזה. ההאקרים קראו למומחים ולכלי תקשורת בעולם "להפשיל שרוולים ולהתחיל לנתח ולהפיץ" את המידע שאותו הדליפו. הם הזהירו שלא לפתוח את הקבצים במכשירים אישיים, כיוון שלדבריהם השרתים ומאגרי המידע האיראניים "שורצים בתוכניות זדוניות".
6 צפייה בגלריה
התיעוד שפורסם על ידי האקרים בנושא תוכנית הגרעין האיראנית
התיעוד שפורסם על ידי האקרים בנושא תוכנית הגרעין האיראנית
התכתבות כלשהי שהדליפו ההאקרים. "בשם מהסא אמיני"
6 צפייה בגלריה
תחנת הכוח הגרעינית בבושהר
תחנת הכוח הגרעינית בבושהר
תחנת הכוח הגרעינית בבושהר, ארכיון
(צילום: AP)
בהודעה שפרסמו שלשום, ובה הציבו את האולטימטום למשטר האיראני, הם כינו את המידע שלדבריהם גנבו כ"רגיש". באותה הודעה נאמר: "בפני שלטונות איראן יש 24 שעות בלבד לשחרור כל האסירים והעצורים הפוליטיים אשר נעצרו במהלך המחאות (על מותה של מהסא אמיני – ד"ס). בתום 24 השעות נפרסם מסמכים שהשלטונות באיראן יודעים טוב מאוד כמה הם ישפיעו על תוכנית הגרעין שלה". ההאקרים הדגישו שאין בפני השלטון "מוצא אחר", מלבד שחרור האסירים שנעצרו במחאה והיענות "למה שהעם דורש" – כלומר הפלת משטר האייתוללות.
לא מדובר בקבוצת האקרים מוכרת, ולפי שעה לא ברור עד כמה משמעותית הדלפת המסמכים הזו ועד כמה אמינות הטענות שלה. בטהרן לא הגיבו לפי שעה להודעת ההאקרים. לפני שבועיים הודיעה אותה קבוצה כי פרצה לשרתי הדואר האלקטרוני של אחד מערוצי הטלוויזיה הממלכתיים באיראן. במהלך הפריצה הזו, כך נטען, ההאקרים שלחו הודעות לעיתונאים שעובדים בערוץ ששרתיו נפרץ וביקשו מהם "להיות הקול של העם".
לפי "איראן אינטרנשיונל", ערוץ טלוויזיה במימון סעודי שמזוהה עם מתנגדי המשטר באיראן, האולטימטום בן 24 השעות תוזמן עם קריאה לאיראנים לצאת אתמול להפגנות בערים ברחבי הרפובליקה האיסלאמית.
6 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהסא אמיני והמחאה באיראן. לפחות 240 נהרגו לפי הדיווחים, ואלפים נעצרו
(צילום: רויטרס)
"מהומות החיג'אב", נזכיר, פרצו לפני כחודש בעקבות מותה של אמיני, צעירה איראנית ממוצא כורדי שנעצרה על ידי משטרת המוסר כשבאה לביקור עם בני משפחתה בטהרן – ועדי ראייה סיפרו שהשוטרים הכניסו אותה בכוח לניידת בטענה שלא עטתה כראוי את כיסוי הראש שלה, החיג'אב. במהלך המעצר קרסה אמיני ושקעה בתרדמת, ואחרי שלושה ימים היא מתה בבית החולים. משפחתה טוענת שהוכתה ושעל גופתה נראו חבלות, ואילו המשטר טוען כי סבלה ממחלות רקע וכי לא ספגה אלימות כלשהי.
מאז מותה של אמיני נרשמו הפגנות מחאה ביותר מ-100 ערים ועיירות באיראן, והן התמקדו בדיכוי חירויות הפרט במדינה, במיוחד זכויות הנשים הקשורות לקוד הלבוש. נשים ממלאות תפקיד מרכזי בהפגנות הללו, ובסרטונים שהועלו לרשת הן נראו בין השאר מסירות את כיסוי הראש שלהן, שורפות אותו בהתרסה – וגוזרות את שיערן. לפי דיווחים לפחות 240 בני אדם נהרגו באיראן מאז תחילת המהומות, ועוד מאות נפצעו ויותר מ-8,000 נעצרו. המחאה העממית הזו היא אחת הגדולות ביותר נגד משטר האייתוללות מאז עלייתו לשלטון במהפכה האיסלאמית של 1979.
פורסם לראשונה: 22:38, 22.10.22