חשיפה: בעקבות תחקיר שנערך במשטרה בנוגע לפרעות במהלך מבצע "שומר החומות" נחשף כי המשטרה לא הייתה מצוידת מספיק באמצעי לחימה ליותר מארבעה ימים. החשש היה שהפרעות יימשכו עוד כמה ימים והשוטרים בשטח לא יצליחו להשתלט על ההמון הזועם. בצעד קיצוני במשטרה אף פנו לצה"ל כדי לקבל אספקה - אך בשל החוק הדבר לא התאפשר. כעת נרכשו אמצעי לחימה בעשרות מיליוני שקלים על-מנת לאפשר לחימה במשך 35 ימים באירועי הקיצון הבאים.
עם תום המבצע ביקש הממפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי לבצע תחקיר מקיף על התנהלות המשטרה באותם אירועים. יוזכר כי האלימות הקשה במאות המוקדים שבהם פעלו השוטרים, חייבו את המשטרה בשימוש נרחב של אמצעים לפיזור הפגנות ובראשם אלפי טילי גז, טילי ספוג ורימוני הלם - זאת לצד שימוש ראשוני באמצעים ייחודיים כמו רחפן שמטיל גז מדמיע, רובה שיורה טבליות גז, רובה הרוג'ר ומשגר טילי גז.
2 צפייה בגלריה
המפכ"ל שבתאי. הורה לצייד
המפכ"ל שבתאי. הורה לצייד
המפכ"ל שבתאי. הורה לצייד
(צילום: AFP, אלכס קולומויסקי)
גורמים במשטרה אמרו במסגרת התחקיר כי "מדובר היה באלימות והיקפים שלא נראו פה מעולם, אפילו לא באינתיפאדה השנייה. עוצמת האלימות והמספר הרב של מוקדים חייבו את המשטרה בהפעלת כל הכוחות המבצעיים, גיוס כל מערך המילואים ובשימוש מסיבי של אמצעים לפיזור הפגנות".
אלא שכפי שצוין, לאחר ארבעה ימים כמעט ונגמרו אמצעי הלחימה המיוחדים לדיכוי הפרות סדר. "אם לא היינו מצליחים למגר את האלימות בארבעה ימים והיינו נדרשים להמשך הפעילות בעוצמות הגבוהות שחווינו - היינו מוצאים את עצמנו ללא הכמות הנדרשת של אמצעי לחימה, כשלמשלוח של אמצעים היה לוקח ימים אם לא שבועות להגיע מחו"ל", אמר קצין בכיר ל-ynet.

2 צפייה בגלריה
ראש אגף המבצעים ניצב אבי ביטון. יירכש ציוד בעשרות מיליונים
ראש אגף המבצעים ניצב אבי ביטון. יירכש ציוד בעשרות מיליונים
ראש אגף המבצעים ניצב אבי ביטון. יירכש ציוד בעשרות מיליונים
(צילום: דוברות המשטרה)
במשטרה חששו מהמחסור ובצעד יוצא דופן פנו לצה"ל בבקשה להקצות אמצעים צבאיים למיגור הפרות הסדר, אמצעים ששימוש בחלקם חייב שינוי חקיקה מכיוון שעל-פי החוק ניתן להשתמש בהם רק בשטחי יהודה ושומרון. החקיקה לא יצאה לפועל בגלל שהמהומות מוגרו ולא היה צורך באמצעים.
בעקבות התחקיר, שנערך על ידי ראש אגף המבצעים ניצב אבי ביטון והמסקנות שהוצגו - התקבלה ההחלטה במשטרה לרכוש ציוד בעשרות מיליוני שקלים שיספיק להתמודדות עם התפרעויות בהיקפים גדולים ל-35 ימים ברציפות. בין היתר כבר הוזמנו כ-320 אלף רימוני הלם, טילי גז וספוג בשווי 30 מיליון שקלים וכעת עובדים במשטרה על רכש נוסף של אמל"ח לפיזור התפרעויות.