לצד הפחד הגדול בקרב תושבי לוד ויפו היהודים - התושבים הערבים מספרים כי הם מרגישים מופקרים נוכח גל המהומות והעימותים המתמשך בשתי הערים המעורבות. הם חוששים מארגוני הימין הקיצוניים ומפנים את טענותיהם בעיקר נגד המשטרה, שלדבריהם "נותנת חסות והגנה" למתפרעים יהודים. מנגד, תושביה היהודים של לוד מספרים על עיר ששינתה את פניה, שבה הם מפחדים להסתובב בשעות מסוימות - גם אם הם גרים בה כבר יותר מ-60 שנה.
לטענת חלק מהאזרחים הערבים בערים המעורבות שדיברו עם ynet, המשטרה מתייחסת ליהודים כאל הקורבן, בעוד הם "פושעים". "יש קבוצות של יהודים שבאים לפגוע בנו. מגדלים אותם בחממות של שנאה וטרור", הם טוענים. "מאות אנשים מגיעים מבחוץ חמושים. הם פוגעים בבתים שלנו ושורפים רכבים. חלקם מאיימים ברצח ואחרים מנסים לשרוף מסגדים". יצוין כי בימים האחרונים נרשם שקט יחסי בערים המעורבות.
13 צפייה בגלריה
  "בחסות המשטרה". המפכ"ל והמהומות
  "בחסות המשטרה". המפכ"ל והמהומות
"בחסות המשטרה". המפכ"ל והמהומות
(צילום: AFP, אלכס קולומויסקי)
13 צפייה בגלריה
ח'אלד זבארקה
ח'אלד זבארקה
"המשטרה נותנת חסות למתפרעים יהודים". עו"ד חאלד זבארקה
"חילקו אותם לקבוצות, הם סימנו בתים ערבים בשכונות המעורבות במטרה לפגוע בהם", אמר עו"ד חאלד זבארקה מלוד. "המתפרעים זרקו אבנים וגרמו לנזקים קשים לבתים, את חלקם הם הציתו. כל הפשעים האלה נעשים בחסות גורמי אכיפת החוק שמלווים אותם".
זבארקה טען גם ש"העירייה מספקת להם מבנה שמתוכו הם מנהלים את האירוע. אני עד עכשיו לא מבין את מה שקרה בלוד - אלה מעשי טרור בחסות המדינה".
מהצד השני של המתרס, תושבי לוד היהודים מספרים על "פחד לצאת מהשכונה". הם עצובים ממה שקורה לעירם וחלקם טוענים שזו לא אותה לוד שהם הכירו. התושבים הוותיקים של העיר לא מפנים אצבע מאשימה רק לעבר התושבים הערבים, אלא גם לעבר יהודים שהגיעו מבחוץ כדי להגן על הגרעין התורני שחי בה.
13 צפייה בגלריה
לוד
לוד
הצתת פחים בלוד
(צילום: AFP)

״זה חייב להיפסק, חייב״, טענה רונית, תושבת העיר. ״זה טירוף שאולי בתחילתו עוד הייתה לי דעה לגבי מי צודק, וברור שאני עדיין מאשימה אותם יותר מאותנו, אבל זה כבר ברור שרוב המתפרעים משני הצדדים הם לא מהעיר. הפכנו למגרש שעליו נלחמים, אבל הלוחמים בכלל לא מפה״. רונית, אם לשניים שגרה במרכז העיר, סיפרה על הפחד. "יש שעות מסוימות שיותר מפחידות מאחרות, שבהן אני לא נותנת לילדים שלי לצאת לבד אחרי רדת החשכה. כל מה שאני רוצה זה שזה ייגמר כבר״.
התושבים הערבים, מנגד, מספרים על התנכלויות שהם חווים מצד יהודים, שחלקן אף תועדו. באחד התיעודים נראים עשרות ערבים מלוד עומדים בכניסה למסגד הגדול בעיר, ובסמוך יהודים שזורקים אבנים לעברם ושוטרים שמפזרים את המתפללים ברימוני הלם. בסרטון אחר תועד ניסיון לשריפת מסגד בעיר.
13 צפייה בגלריה
נוח חסונה תושב לוד
נוח חסונה תושב לוד
"אנחנו מגנים כל אלימות, חיים פה עשרות שנים יחד". נוח חסונה תושב לוד
13 צפייה בגלריה
לוד
לוד
לוד
(צילום: AFP)
"העניין לא נגמר באבנים, ירו לעבר המסגד מנשק חי", טען עו"ד זבארקה. "אנחנו חיים במצב לא פשוט. המשטרה הבטיחה לגרש את המתפרעים מלוד אבל הם נמצאים בתוך העיר על פי העדכונים שיש לנו". הוא התייחס למקרה שבו נורה מוסא חסון בלוד על ידי יהודי בן 34 מהעיר, שאוים לפי תיעוד שהופץ למחרת בבקבוק תבערה: "אני לא מבין למה שחררו אותו. היום על גניבת חלב מקבלים מעצר של כמה ימים.
"ככל הנראה זאת המדיניות. אמרתי למפקדי המשטרה 'או שאין לכם יכולת להוציא אותם או שאין לכם את הרצון'. אם זה המצב אז אנחנו בפני קטסטרופה אמיתית במדינה. זאת פשיטת רגל נוראית".
שרגא פישל, תושב לוד בן 60 שמתגורר בעיר כל חייו, האשים גם הוא את הפורעים שמגיעים מבחוץ שהציתו את המהומות. "יש יהודים וערבים שבאים מבחוץ כדי לעשות פה בלגן, כמו גם חברי כנסת משני הצדדים, בין אם זה איתמר בן גביר או מנסור עבאס", אמר. "אני לא מזהה את הפנים של אלו שמתפרעים, ואני מכיר פה את כולם. למעשה כל מי שלא לודאי מלידה ברח. קח את השכונה שלי למשל, רחל אלטר. כולם ברחו", אמר פישל ומצא גם סיבה לחיוך מריר: "לפחות יש עכשיו הרבה חניה".
13 צפייה בגלריה
תושב לוד: "רביבו דוחף להסתה". העירייה: "קרא מעל כל במה אפשרית להרגעת הרוחות"
תושב לוד: "רביבו דוחף להסתה". העירייה: "קרא מעל כל במה אפשרית להרגעת הרוחות"
תושב לוד: "רביבו דוחף להסתה". העירייה: "קרא מעל כל במה אפשרית להרגעת הרוחות"
13 צפייה בגלריה
בית הוצת ביפו ילד נפגע באורח קל
בית הוצת ביפו ילד נפגע באורח קל
הבית שנפגע מבקבוק תבערה ביפו, והילד שנכווה
(צילום: דוברות המשטרה)
לתחושותיו, המהומות שפרצו בעיר היו יכולות להסתיים באופן מיידי, אך אז הגיעו האנשים מבחוץ. "זו תסיסה שנבנתה בשנים האחרונות עם הבאת החרדים והדתיים לעיר והיכן שמיקמו אותם, ועכשיו הכל התפוצץ". פישל סיפר כי בימים אלו הוא מעדיף להישאר בבית. ״אם אני מפחד לרדת מהבית אחרי 60 שנה פה - אז משהו השתגע. זה פצע שאין אנטיביוטיקה שתרפא אותו״.
נוח חסונה, תושב לוד, הביע את תסכולו מהמצב ומהאווירה השוררת בעיר. "אנחנו בלוד מגנים כל אלימות, אם זה מהחברה הערבית או מהחברה היהודית. המנהיגים צריכים לקחת את הדברים לידיים", אמר. "יותר מ-73 שנים היהודים והערבים היו כאן יחד, לא קרה דבר כזה בימי האינתיפאדה. היו מחאות והפגנות אבל לא הגענו למצב הנוכחי. היום יש לנו הרוג ופצועים. אנחנו במסגד יותר מחמישה ימים ללא אוכל וביגוד, רק בשביל להגן על המסגדים שלנו".
הוא קרא לנשיא המדינה, שכזכור ניסה להוביל להרגעת הרוחות, להתערב. "אנחנו מרגישים בסכנת חיים", אמר. הוא טען כי המשטרה פרצה לבית הוריו בעיר: "המשטרה שאמורה להגן עלינו מתעלמת מאיתנו. להיפך - היא בוחרת לתקוף אותנו בגז מדמיע, רימוני הלם, כדורי גומי וירי חי".
13 צפייה בגלריה
שרגא פישל
שרגא פישל
"אם אני מפחד לרדת מהבית אחרי 60 שנה פה - אז משהו השתגע". שרגא פישל
13 צפייה בגלריה
מוחמד נדאל מחאמיד
מוחמד נדאל מחאמיד
"המיליציות הכהניסטיות מנפצות את מרקם החיים המשותפים". מוחמד נדאל מחאמיד
סאמי מסעוד, גם הוא תושב העיר, אמר: "אנחנו נמצאים במלחמה. אם ראש העיר לא ירגיע את האווירה תהיה כאן מלחמת אזרחים. אנחנו ערבים ויהודים חיים יחד כבר 70 שנה והיחסים טובים. רק כשהגיעו המתפרעים מבחוץ ללוד אז הם הצליחו לסכסך. אנחנו לא נגד אף אחד". מסעוד סיפר מה הוביל לתחילת ההסלמה מבחינתו: "בשבוע שעבר היינו בהפגנה נגד הפינוי משייח ג'ראח ופתאום נתקלנו במשטרה. הם התחילו לפזר אותנו עם רימוני הלם". הוא האשים: "הם נגדנו בגלל הדעה שלנו".
מסעוד כינה את ראש העיר לוד יאיר רביבו "אדם שדוחף להסתה", ואמר כי הוא לא מתייחס לאלימות נגד הערבים בעיר. "הוא לא מתחשב בשריפות הבתים והרכבים והירי לעברנו, כשזה בא מטעם היהודים. כל זה קורה בחסות המשטרה. הגיע הזמן להרגיע. אם הממשלה תמשיך להגיד שאנחנו אשמים אז המתיחות תמשיך".
תושבת אחרת מלוד סיפרה כי "יהודים נכנסו לבתים ופגעו ברכוש. איימו וקיללו קללות קשות". היא טענה: "אין מי שידבר איתם, אם זה היה ערבי היו עוצרים אותו מיד. המשטרה מגבה אותם ומשתמשת בהם לצורך הבערת האזור. המשטרה אחראית על כל מה שיקרה".
13 צפייה בגלריה
מנסור עבאס ויאיר רביבו
מנסור עבאס ויאיר רביבו
"חברי כנסת נכנסים לעיר ועושים בלגן". מנסור עבאס ויאיר רביבו
(צילום: משה אלדן)
13 צפייה בגלריה
כיכר השעון ביפו ריקה מאנשים
כיכר השעון ביפו ריקה מאנשים
בצל ההסלמה - כיכר השעון ביפו ריקה מאדם. "תקופה קשה"
(צילום: מוטי קמחי)
מנגד רותם, שמתגורר בשכונת גני אביב, שלה רק כניסה אחת מכביש 1 שעוברת מתחת לגשר, סיפר על תחושה של מצור בשכונה, שגובלת גם בשדות חקלאיים וגם בשכונות ערביות. "כביש הכניסה עובר מתחת לגשר שממנו לפעמים זורקים אבנים, אז זה מפחיד״, סיפר. "אנשים מדווחים בבוקר ובערב מה קורה בכניסה לשכונה כדי שאחרים ידעו״.
כמו האחרים, גם רותם מאשים בעיקר את האנשים שהגיעו לעיר מבחוץ. ״אני אישית ראיתי אנשים שבאו מיהודה ושומרון כדי להביע סולידריות עם המשפחות של העיר. זה מאוד מלהיט את המצב, כי הערבי מלוד רואה את הגרעין התורני כמתנחלים, אז מבחינתו אלו שבאים מבחוץ הם מתנחלים מאוד״.
13 צפייה בגלריה
הפגנה נגד אלימות בלוד
הפגנה נגד אלימות בלוד
הפגנה נגד אלימות בלוד
(צילום: דנה קופל)
13 צפייה בגלריה
הפגנה נגד אלימות בלוד
הפגנה נגד אלימות בלוד
(צילום: דנה קופל)
ביפו נרשמה גם כן רגיעה יחסית ביומיים האחרונים. היום הודיעו במשטרה ובשב"כ כי עצרו חשוד ערבי ביידוי בקבוק התבערה לעבר הבית בשכונת עג'מי, שממנו נפצע קשה ילד בן 12. הפעיל החברתי מוחמד נדאל מחאמיד, תושב יפו, סיפר ש"בימים אלו יפו עוברת התקופה הקשה והמסוכנת ביותר בעשורים האחרונים".
לדבריו, יש "מיליציות של כהניסטים" שמאיימות על הביטחון האישי של תושבים ומנפצות את מרקם החיים המשותפים. "מערכת אכיפת החוק חייבת לעצור את ההסתה הממושכת מגורמי ימין קיצוני למיניהם נגד החברה הערבית ביפו".
תושבת יפו שחששה להזדהות אמרה שהיא "חיה בפחד ולא יודעת מה לעשות. כאילו שולחים אותם לפגוע בנו. חייבים לטפל בהם לפני שיגרמו לאסון קשה".
מעיריית לוד נמסר בתגובה: "ראש העיר יאיר רביבו קרא מעל לכל במה אפשרית להרגעת הרוחות וביקש מכל תושבי העיר החפצים חיים להימנע מאלימות, לבחור בהידברות, ידידות ואחווה, ולקדם את הדו-קיום והשכנות הטובה. ראש העיר לא אישר את מתן המבנה של בית העירייה הישן והנחה לסגור מיד את המקום. הוא הנחה את גורמי הביטחון והמשטרה להוציא מלוד את כל הגורמים הקיצוניים, יהודים וערבים, ואת כל מי שאינו תושב העיר שהגיע כדי ללבות את האש.
"כמו כן ראש העיר פרסם הודעת גינוי חריפה בשל הפגיעה שהייתה בימים האחרונים בבתים של אזרחים יהודים וערבים חפים מפשע, ונגד המשך חילול המקומות הקדושים ליהדות ולאיסלאם. נעשה הכל על מנת למצות את הדין עם הפורעים. זה המקום לקרוא לכולם להוריד את הלהבות, לחזק ולתמוך בגורמי האכיפה והחוק, ולהודות למשטרה ולשב"כ שפועלים להחזרת השקט והביטחון לרחובות העיר, אשר פעולתם מורגשת וניכרת היטב בשתי היממות האחרונות".

המשטרה: מעצרים והידברות, ירידה משמעותית באירועים

במשטרה הזכירו היום כי הפעילות האינטנסיבית בלוד נמשכת. "במהלך הלילה לוחמי מג"ב עצרו שבעה חשודים שהתפרעו בהפרות הסדר שהתקיימו בימים האחרונים, ביניהם נעצר, בעזרת אמצעים מודיעינים וטכנולוגים, חשוד שאחז בנשק באחת מהפרות הסדר. לוחמי מג"ב נוכחים בכוחות גדולים בעיר לוד וימשיכו בביצוע מעצרים ובפעילות הרחבה כדי לשמור על השקט ועל בטחונם של תושבי המקום".
אתמול נמסר: "לאחר מספר ימים של אירועים אלימים והתפרעויות בלוד חלה ירידה משמעותית בכמות ובעצימות האירועים. בלילות האחרונים נרשמו התקהלויות עם מאות מתפרעים ואירועים אלימים במוקדים שונים ברחבי העיר לוד. משמר הגבול הקים מפקדה משימתית בפיקודו של מפקד בית הספר החילי, תת ניצב קובי קרני, הכוללת מאות לוחמי הגזרה, לוחמי מג"ב איו"ש ומילואים.
"בפעילות הנחושה של לוחמי מג"ב, טיפול בהפרות הסדר, ביצוע מעצרים והידברות של מפקדים בשני הלילות האחרונים נרשמה ירידה באירועים בעיר כאשר בלילה האחרון הירידה הייתה משמעותית ביותר".