החות'ים בתימן תקפו אמש (שישי) את מכלית הנפט הבריטית "MARLIN LUANDA" במפרץ עדן שבים הערבי. דובר ארגון הטרור יחיא סריע הודיע כי שיגרו לעברה "טילים ימיים" - וחיל הים ההודי פרסם היום תמונות שבהן נראית המכלית עולה באש. עם זאת, לא דווח על נפגעים בקרב הצוות.
צבא ארה"ב אישר בלילה כי מכלית הותקפה, והודיע כי ספינה של הצי האמריקני מספקת לה סיוע. במקביל, הודיע הצבא האמריקני כי השמיד טיל חות'י נגד ספינות שהיה מוכן לשיגור, וכוון לעבר הים האדום. "הטיל היווה איום מיידי לספינות סוחר ולספינות הצי האמריקני באזור", נמסר מפיקוד המרכז של ארה"ב.
3 צפייה בגלריה
ספינת סחורה עולה במפרץ עדן
ספינת סחורה עולה במפרץ עדן
החות'ים תקפו בטילים. המכלית הבריטית "MARLIN LUANDA" עולה באש במפרץ עדן
(צילום: Indian Navy Spokesperson)
3 צפייה בגלריה
ספינת סחורה עולה במפרץ עדן
ספינת סחורה עולה במפרץ עדן
(צילום: Indian Navy Spokesperson)
3 צפייה בגלריה
ספינת סחורה עולה במפרץ עדן
ספינת סחורה עולה במפרץ עדן
(צילום: Indian Navy Spokesperson)
ברשת "סקיי ניוז" צוטט גורם בחברת הסחר Trafigura שהפעילה את המכלית, ולפיו היא נשאה על סיפונה נפט רוסי והייתה בדרכה לים האדום. ברשת "אל-מיאדין" המקורבת לחיזבאללה, עם זאת, טענו כי "המכלית הייתה בדרכה לישראל ולא ליוון", וכי "על סיפונה היה דלק מיוחד למטוסי קרב ישראליים". עוד נטען ב"אל-מיאדין" כי "שתי ספינות אחרות, בריטית ואמריקנית, אבטחו וליוו את המכלית - אך נמלטו כשהכוחות התימניים התקרבו אליה".
מנגד, גורמים ביטחוניים בישראל הבהירו כי הספינה שהותקפה לא קשורה לישראל, לא בבעלות ישראלית - ולא הייתה בדרך לארץ.
שעות לאחר תקיפת המכלית, דיווח הערוץ התימני "אל-מסירה" המזוהה עם החות'ים כי ארה"ב ובריטניה ביצעו שתי תקיפות אוויריות בנמל ראס עיסא שבמחוז אל-חודיידה. בלילה שבין שלישי לרביעי ארצות הברית השמידה שני טילים נגד ספינות שהחות'ים עמדו לשגר לכיוון הים האדום. "הכוחות קבעו שהטילים מהווים איום מיידי על ספינות סחר וספינות הצי האמריקני באזור - ותקפו והשמידו אותם מתוך הגנה עצמית", נכתב אז בהודעת פיקוד המרכז של צבא ארה"ב.
בהודעה רשמית של בריטניה שפורסמה אז במקביל, היא מסרה כי 24 מדינות תמכו או השתתפו בתקיפת שמונה היעדים של החות'ים בתימן בליל יום שני. לפי ההודעה, "בתגובה להמשך מתקפות החות'ים נגד כלי שיט שעוברים בים האדום ובקרבתו, הכוחות המזוינים של ארה"ב ובריטניה, בתמיכת אוסטרליה, בחריין, קנדה, הולנד וניו זילנד, ביצעו תקיפות נוספות נגד יעדים באזורים שנמצאים בשליטת החות'ים בתימן".
התקיפות נגד יעדי החות'ים, נזכיר, החלו במטרה להרתיע אותם מהמשך המתקפות נגד ספינות סוחר, מתקפות שנועדו לממש "מצור ימי" נגד ישראל ולשבש את התעבורה בנתיבי הסחר הקריטיים לכלכלה העולמית – במטרה להגביר את הלחץ הבינלאומי לסיום המלחמה בעזה. החות'ים אמנם טוענים שהם תוקפים רק ספינות ששטות לישראל, אך בפועל תקפו ספינות רבות שלא קשורות אליה כלל. אחרי שורה של אזהרות ממדינות המערב, פתחו ארה"ב ובריטניה לפני כשבועיים במתקפות נרחבות נגד עשרות יעדים של החות'ים.