"המידע שסופק לנו בישראל היה אותנטי והסתמך גם על מצלמות גוף של המחבלים". כך אמרה אמש (שני) פרמילה פאטן, שליחת מזכ"ל האו"ם לענייני אלימות מינית בסכסוכים, בהתייחסה לדוח שהציג הוכחות, בעיקר נסיבתיות, לכך שבמהלך מתקפת מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר נעשה שימוש באלימות מינית. פרטי הדוח נחשפו לראשונה ב-ynet.
לעיון בדוח המלא - לחצו כאן לעיון בתקציר הדוח - לחצו כאן

הדוח של פאטן, שמתפרס על-פני 24 עמודים, מתבסס על ביקור שערכה עם צוותה בחודש שעבר בקיבוצי הדרום ובשטחי הרשות הפלסטינית לצורך איסוף עדויות. תת-מזכ"ל האו"ם פאטן, שעמדה בראש משלחת שכללה כ-10 מומחים מתחום הרפואה והמשפט, קבעה בדוח שחיברה כי במהלך הטבח אירעו מעשי אונס, אונס קבוצתי, אונס גופות, הטלת מומים באיברי מין ועוד.
"לא פגשנו אף ניצולה של אלימות מינית למרות המאמצים שלנו", ציינה פאטן במסיבת עיתונאים שערכה באו"ם לנוכח פרסום הדוח. "קראתי לניצולות להגיע, אבל קיבלנו מידע שכמה מהן מקבלות טיפול לטראומה ולא מוכנות להתייצב. המשימה הייתה קשה מאוד מבחינת מה ששמענו על ההתקפות הברוטאליות של חמאס, ראינו קטלוג של מעשי העינויים המזעזעים".
2 צפייה בגלריה
פרמילה פאטן,  שליחת האו"ם לאלימות מינית, בביקור בנחל עוז
פרמילה פאטן,  שליחת האו"ם לאלימות מינית, בביקור בנחל עוז
פאטן (במרכז) בביקורה בישראל בחודש שעבר
(צילום: משרד החוץ )
פאטן אמרה עוד: "צריך להבין, הקונטקסט של המתקפה מצד חמאס, ג'יהאד איסלאמי ואזרחים חמושים, עזר לנו להבין את האכזריות של המעשים. היה כאן תכנון וידע מוקדם ותיאום של מטרות ההתקפה. התוקפים הגיעו מצוידים היטב בנשק מסוגים שונים. הם תכננו לרצוח, לענות ולחטוף כמה שיותר נשים, ילדים ואזרחים.
"יש בסיס לחשוב שאלימות מינית, כולל אונס ואונס קבוצתי, התרחשו ב-7 באוקטובר בלפחות שלושה אתרים - נובה, כביש 232 וקיבוץ רעים. ברוב התקריות הקורבנות היו קודם קורבן לאונס ואז נרצחו, היו לפחות שתי תקריות של אונס גופות. בנובה אירע רצח המוני עם מאות גופות באתר, חטיפות רבות והצתת גופות".

"אלימות מינית שכללה עינוי והשפלה"

היא הוסיפה: "מצאנו תבנית חוזרת של קורבנות שהופשטו ונורו. זה מעיד על אלימות מינית שכללה עינוי והשפלה. קיבוץ בארי סבל מקורבנות רבים - 10% מתושביו נפגעו. היו טענות על אלימות מינית בקיבוץ, לא נמצא בסיס לגביהן. רבים לא שרדו את האלימות המינית, ויש סיכוי שלא נצליח לגלות את כל העובדות".
הדוח של האו"ם מאשר כי חטופות וחטופים בשבי חמאס בעזה עברו אלימות מינית וישנה סברה כי זו עדיין מתרחשת. בהתייחסה לנושא, אמרה פאטן: "קיבלנו מידע אמין וישיר מחטופים שחזרו מהשבי לגבי האלימות המינית שעברו ושהיו עדים לו, ועל סמך העדויות שלהם יש לנו בסיס להעריך שהאלימות המינית נגד חטופים שנמצאים בשבי נמשכת. אני מוצאת שהעדות שלהם אמינה מאוד. אין במידע זה מתן לגיטימציה להמשך הלחימה. אני קוראת להפסקת אש שצריכה להתבצע על מנת שהאלימות המינית כלפי החטופים לא תימשך".
פאטן וצוותה ביקרו גם ברמאללה. היא ציינה בהקשר זה: "היו טענות על אכזריות ואלימות מינית נגד נשים וגברים פלסטינים במעצר. פגשתי ארבעה מעוכבים פלסטינים ששוחררו וקיבלתי מידע מטריד על איומים באונס. אחת ההמלצות שלי לממשלת ישראל היא לאפשר גישה לוועדת החקירה של מועצת האו"ם לזכויות אדם כדי לבצע חקירה מלאה.
בדוח צוין כי "בהתבסס על המידע שאסף, צוות המשימה מצא מידע ברור ומשכנע לפיו בוצעה אלימות מינית, לרבות אונס, עינויים מיניים, יחס אכזרי, בלתי אנושי ומשפיל נגד בני ערובה ויש יסוד סביר להאמין שאלימות כזו עלולה להיות מתמשכת נגד אלה שעדיין מוחזק בשבי. בהתאם לגישה ממוקדת ניצול/קורבן, הממצאים מועברים במונחים כלליים ופרטים אינם נחשפים".
עוד צוין בדוח כי "בהקשר של המתקפה המתואמת של חמאס וקבוצות מזוינות אחרות נגד מטרות אזרחיות וצבאיות ברחבי הפריפריה של עזה, צוות המשימה מצא כי יש יסוד סביר להאמין שאלימות מינית הקשורה לסכסוך התרחשה במספר מקומות במהלך התקפות ה-7 באוקטובר לרבות אונס ואונס קבוצתי בשלושה מקומות לפחות, כלומר: אתר פסטיבל המוזיקה נובה וסביבתו, כביש 232 וקיבוץ רעים. ברוב התקריות הללו נהרגו לאחר מכן קורבנות שנפגעו בתחילה לאונס, ולפחות שני אירועים מתייחסים לאונס של גופות נשים.
"צוות המשימה מצא גם דפוס של קורבנות, בעיקר נשים, שנמצאו עירומים לחלוטין או חלקית, קשורים ונורו על פני מספר מקומות. על אף שהוא נסיבתי, דפוס כזה עשוי להעיד על צורות מסוימות של אלימות מינית, כולל עינויים מיניים, יחס אכזרי, לא אנושי ומשפיל".

במשרד החוץ בירושלים בירכו על ההכרה המפורשת של גורם או"ם רשמי בביצוע פשעי מין על-ידי חמאס. דובר המשרד ליאור חייט אמר: "האו"ם גם מכיר בכך שהפשעים בוצעו בו-זמנית בזירות שונות ומצביע על דפוס פעולה של אונס, עינויים והתעללות מינית. הדוח מכיר גם בקיומם של פשעי מין מתמשכים כלפי החטופות והחטופים הישראלים הנמצאים בידי חמאס וקורא לשחרור מידי של החטופות והחטופים.
‏"ישראל דוחה את קריאת הדוח לחקירת טענות פלסטיניות בדבר 'אלימות מינית מצד גורמים ישראלים'. מדובר במהלך פלסטיני ציני ומכוון שמטרתו לייצר משוואה בלתי מתקבלת על הדעת בין מעשי הפשע הנוראיים אשר בוצעו וממשיכים להיות מבוצעים על-ידי חמאס לבין טענות זדוניות וחסרות בסיס נגד ישראל וישראלים".
מיכל פילוסוף, מנהלת מחלקת זכויות אדם באגף ארגונים בינלאומיים במשרד החוץ שליוותה את הביקור של פאטן, אמרה: "הדוח של פאטן אינו מושלם, אבל אין ספק כי החיוב גובר בו על השלילה. קביעות הדוח בנוגע לאלימות המינית של חמאס ב-7 באוקטובר ואחריו הן אמירה רשמית חשובה מאוד בזירה הבינלאומית והן מהוות הישג חשוב למדינת ישראל ולמשרד החוץ".
נשיא המדינה יצחק הרצוג מסר כי ״יש חשיבות עצומה לדוח שהוציאה פאטן, שאספה עם צוותה נתונים בישראל במשך כשבועיים, והעובדות שהם מפרסמים הן איומות. הדוח מבסס בבהירות ויושרה את הפשעים המיניים השיטתיים והמתמשכים שמבצעים מחבלי חמאס נגד נשים ישראליות. חמאס ובעלי בריתו מנסים להכחיש ולברוח מן הבושה הנוראה הזו, אך הם לא יצליחו, שכן העדויות ברורות ומזעזעות. חמאס מבצע פשעי מלחמה ברבריים וכעת חובתו של העולם להגיב בעוצמה על ידי גינויו והענשתו. עלינו להמשיך במאמצים בלתי פוסקים בדרישה להחזיר את כל החטופות והחטופים הביתה למשפחותיהם. כפי שהדוח מלמד, הם נמצאים כל העת בסכנת חיים ברורה ומיידית".
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן תקף בדיון בעצרת הכללית את שתיקת ארגוני הנשים של הארגון לנוכח חשיפת זוועות חמאס. בעקבות מה שכינה "ניסיון השתקת דוח האו"ם החמור על מעשי האונס ההמוניים שבוצעו על-ידי חמאס ועוזריו ב-7 באוקטובר", הורה שר החוץ ישראל כץ לשגריר ארדן לשוב לארץ "להתייעצות מיידית". בהמשך התברר כי החלטת השר כץ נעשתה ללא ידיעת הדרג המקצועי במשרד החוץ וללא התייעצות עם השגריר ארדן בעצמו.
פורסם לראשונה: 22:38, 04.03.24