3 צפייה בגלריה
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
(צילום:shutterstock, יאיר שגיא)
שלב חדש בתוכנית הפטור מוויזה נכנס לתוקף - ועשוי להוות אתגר לשב"כ: החל מהיום (שני) אמריקנים תושבי עזה יוכלו להיכנס לישראל ללא בעיה במעמד של תייר, להסתובב בה במשך 90 יום ואף לנחות ולהמריא בנמל התעופה בן גוריון וממנו. יש לציין כי מדובר במספר מצומצם מאוד של עזתים, לפי ההערכה בישראל כ-200 בלבד, שנחשבים כאלה ש"אינם מהווים איום ביטחוני". בנוסף התוכנית תחול גם על פלסטינים-אמריקנים בפזורה.
אוכלוסיית האמריקנים בעזה, נסביר, מתחלקת לשתי קטגוריות: אלה שמרכז חייהם בחו"ל, אך הם רשומים כעזתים - וכעת יוכלו להיכנס לישראל אלא אם ישנה מניעה ביטחונית, פלילית או בריאותית (בתקופת מגפה - א"א) וכאלה שמרכז חייהם ברצועה. במקרה השני ישראל תדון בכל מקרה לגופו, והאמריקנים העזתים יידרשו להגיש בקשה מראש לוועדה האזרחית דרך הרשות הפלסטינית. הבקשה למעשה היא להיכנס לישראל כתייר עזתי.
3 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
אמריקנים תושבי עזה יוכלו להמריא מישראל ולנחות בשטחה בלי בעיה. נתב"ג, ארכיון
(צילום: AP)
יש לציין כי ההקלות האלה, שנכנסו לתוקף היום כחלק ממזכר ההבנות שנחתם ב-20 ביולי, מהוות כאב ראש לא קטן לשב"כ. עוד טרם הסכימה ישראל למזכר, בשירות הביטחון הכללי הסתייגו ממנו - ובכלל גורמי הבטחון לא התלהבו מהצעדים שדרשו האמריקנים מישראל. עם זאת, לבסוף הושג מתווה מוסכם על גורמי הביטחון - ובירושלים - שם נחושים להשיג לישראל את הפטור המיוחל - יישרו קו. נבהיר כי מי שיגיש בקשה יעבור אבחון ביטחוני כמו שעוברים פועלים וסוחרים - ומי שיהיה עליו "חומר שלילי" לא יוכל להיכנס לישראל.
מאז יולי, וכחלק מאותה תוכנית פטור מוויזה (VWP), ישראל הסירה מגבלות שונות עבור פלסטינים אמריקנים שמתגוררים ביהודה ושומרון - ועד כה עזה לא נכללה באותו פיילוט. הדבר הוביל למחאות מצד אמריקנים-פלסטינים שגרים ברצועה וגם לקריאות מוושינגטון לשינוי הנוהל. בארה"ב אומרים כי עד כה ישראל עומדת בכל התנאים והנהלים, אך עדיין נמצאת בתקופת מבחן.

השלבים הבאים בדרך לפטור - ונסיעת נתניהו לארה"ב

ההערכה היא שאחרי ראש השנה ישראל תוכרז רשמית כמועמדת לפטור - ובשבוע לאחר מכן, סביב חג סוכות, ישראל תוכרז כפטורה מוויזה. המשלחת האמריקנית שביקרה בישראל מסיימת בימים אלה את הדוח שלה - שאחריו מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמור לחתום על המועמדות. לאחר מכן, אלחנדרו מיורקס, השר לביטחון המולדת של ארה"ב, יחתום על ההכרזה הרשמית והסופית.
3 צפייה בגלריה
פגישה בשולי עצרת האו"ם, ולא בבית הלבן. נתניהו ימריא לארה"ב בשבוע הבא
פגישה בשולי עצרת האו"ם, ולא בבית הלבן. נתניהו ימריא לארה"ב בשבוע הבא
פגישה בשולי עצרת האו"ם, ולא בבית הלבן. נתניהו ימריא לארה"ב בשבוע הבא
(צילום: REUTERS/Julia Nikhinson, עמוס בן גרשום לע"מ)
הצעד המשמעותי הזה עשוי להפיג במעט את המתיחות בין ישראל לארה"ב בחודשים האחרונים, סביב הביקורת האמריקנית על המהפכה המשפטית שמנסה ראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם. בהמשך השבוע, נציין, צפוי נתניהו לפגוש את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשולי עצרת האו"ם - ולא בחדר הסגלגל בוושינגטון.
מבחינת האמריקנים אי-הזימון לבית הלבן הוא עניין טכני, אך נראה שביידן לא רצה לשדר "עסקים כרגיל" - ולכן הוא ככל הנראה יעניק לנתניהו רק "חצי פגישה". נתניהו ימריא בראשון הבא לקליפורניה, שם הוא עתיד להיפגש עם מובילים בתחום הבינה המלאכותית כדי לקדם עסקאות בתחום זה, ומשם יגיע היישר לביקור בניו יורק לקראת העצרת.
נאומו בעצרת האו"ם יחל ביום שישי הבא ב-09:15 (16:15 שעון ישראל). לפני כן, ככל הנראה, ייפגש עם הנשיא ביידן בניו יורק, ועם מנהיגים נוספים. נתניהו צפוי לחזור לישראל באזור השעה 15:00, שעות לפני כניסת צום יום הכיפורים וממש עם סגירת נמל התעופה בן גוריון.